Tjo!
Efter mycket gräl och bråk med guider så har jag bestämt mig för att göra en pedagogisk guide på hur man rootar och flashar sin Samsung Spica.
Kom ihåg nu att jag inte tar något ansvar för om eran telefon blir brickad!!.
ENDAST FÖR 2.1! ENDAST TESTAD PÅ i570EXXJCF!
1. Innan vi börjar måste vi ha drivrutiner till telefonen, dessa får från
Samsungs Hemsida
2. Ladda ner
LK2-02-1_update.zip Lägg .zip filen i roten på ditt minneskort på telefonen (rot= typ som att lägga en fil direkt på c: disken, du lägger alltså inte filen i någon mapp)
3. Stäng av mobilen, ta ut den ur datorn och starta upp den i Download-läge genom att trycka Volym.ner + Kamera + On/Off.
Sätt sedan i sladden till datorn igen.
4. Koppla in mobilen till datorn och öppna enhetshanteraren. (Kontrollpanelen -> System -> Hårdvara -> Enhetshanteraren).
Där ska det se ut såhär:
![[IMG]](proxy.php?image=http%3A%2F%2Fpici.se%2Fpictures%2FPVxkFMcAc.jpg&hash=fd672adcd68358fc09c53531916184de)
(Du ska se "SAMSUNG Android USB Composite Device" och "SAMSUNG Android USB Modem) (HOPPAS DET ÄR OK ATT JAG LÅNAR BILDEN, HOJTA TILL ANNARS

)
5. Ladda ner
Odin Multi Downloader Detta program är det vi kommer att flasha din telefon med. (Spara .ops filen!)
6. Starta upp Odin (Du ska nu se att det står COMX (X=portnummer) i en gul ruta)
7. Ladda ner
Kernaln, extrahera .7z filen (med winrar) och lägg .TAR filen under PDA i Odin.
8. Nu måste vi berätta för Odin vart kernaln ska flashas, det gör vi genom att använda OPS filen som följde med i Odin zip-filen. Lägg in "spica_jc3.ops under OPS i Odin.
9. Se till att "Reboot" "Protect OPS" och "Reset time (Sec)" är ikryssade.
Tryck på Start för att börja flashningen!
10. När Odin säger något i still med, "Release Serial port waiting for reboot" så kan du dra ut sladden ur telefonen.
11. Nu bör du ha denna bild framför dig. Välj "apply any zip from SD"
![[IMG]](proxy.php?image=http%3A%2F%2Fforum.samdroid.net%2Fattachments%2Ff28%2F663d1271242648t-spica-v-lk2-02-root-recovery-apps2sd-busybox-wifi-tether-etc-04-15-2010-en-1.png&hash=eb1d392eb86a46ec4adafa317e9517af)
(Om inte, flasha igen! jag fick göra så!)
12. Välj LK2-xx_update.zip (zip-filen du la på ditt minneskort)
trryck Ок + Home för att verkställa.
13. När du ser "install from SD card complete" så är du klar, tryck på ok för att reboota!
Nu har du riktigt root!
Men nu när du har root.. hur ska du göra för att kunna ta del av alla roliga apps som du nu har möjlighet till att fixa?
No problemas!
14. Börja med att koka ihop en ROM
här
Detta kan kännas rätt rörigt också när du kollar på det.
Nu tänker jag rekommendera det jag använde.
SamdroidMOD Light for Samsung Spica i5700
Välj SamdroidMOD v 1.2.x Light (56MB)
Linux Kernal
Jag valde LK2.06 beta3 (2.07 beta 1 går även bra)
Samdroid MOD utils
Kryssa i Superuser.apk
Home
Här är det upp till egen smak. Jag använder själv LauncherPro.apk
Phone, google services, android standard components, extented samdroidMOD components och experimental componants får ni välja fritt ibland, dock rekommenderar jag inte att pilla på något från experimental.
Generate SamdroidMOD!
15. Nu när vi flashar denna så kommer ALLT på din telefon att försvinna (dock ej minneskort), alltså måste vi köra en backup på alla dina apps. Gör detta med Titanium Backup
http://www.androlib.com/android.application.com-keramidas-titaniumbackup-xCzz.aspx
16. Installera programmet, ett medelande kommer att poppa upp, där Titanium Backup kräver Root access, tryck på "always".
Tryck nu på alternativknappen, välj "batch" och välj "backup all user apps + system data"
När detta är klart så kan du stänga ner programmet.
17. Lägg nu över allt från ditt minneskort till datorn (helst via kortläsare om du har mycket liggandes)
18. Vill du ha Apps2SD så måste du även partitionera ditt minneskort i telefonen. Om du inte vill detta så skippa till steg 20.
19. Stäng av telefonen, Stoppa in minneskortet i telefonen. Håll in "volym ner" + " svar ja" + "svar nej" Detta kommer ta dig till recovery läget. Nu väljer du "wipe/partition SD card" välj hur mycket utrymme du vill ha och tryck på home knappen när du vill börja formateringen. tryck på "ok" när du är klar. När du startar telefonen sedan så aktiverar du Apps2SD via "Samdroid Tools" som bör ligga bland dina appar!
20. Nu lägger vi Samdroidmodden som vi fick av köket i roten av vårat minneskort! (snabbare om du gör detta via datorn)
21. Då väljer vi “Apply any zip” och sedan SamdroidMOD-update.zip, tryck på home knappen för att börja, tryck sedan på "ok" när det är klart.
22. Nu kommer det roliga! Du bör nu se Samdroid bootskärmen och sedan w7 animationen (om du valde den) (OM telefonen nu skulle stendö efter bootning, eller fastna i boot (max 5min) så oroa dig inte!, gå in i recovery läge igen och välj " Wipe data/cache (Factory reset)" reboota telefonen igen och voila
23. Nu när du öppnar Titanium Backup så kommer den nog inte hitta alla dina apps, öppna minneskortet, gå till mappen "apps" och flytta mappen "Titanium Backup" till roten av minneskortet.
Kom gärna med tillägg och rättelser! tog lite text och bilder från
denna guide, hoppas det är ok
Nu är jag även enbart en förmedlare av information, så jag kan inte agera support om något skulle hända, det finns däremot många kompetenta på detta forum som kan hjälpa till om det behövs
OM Länkarna skulle sluta fungera, använd denna
Den innehåller ops, kernal och odin (steg 2 och 7) upp-packade och klara
Fan vad många extra punkter jag lägger till här på slutet?

Är det något någon vill lägga till så skriv vilken punkt samt vad du vill lägga till så klistrar jag in det

Click to expand...