Rootning für alles! Spica 2.1 [Nybörjarguide]

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av Pliind, 20 jul 2010.

1. MaXmeOliver

MaXmeOliver Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    När du har formaterat är det aktiverat.

2. hanssons

hanssons Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej. Tack för info.. Då är det bara att köra :)

3. Pliind

Pliind Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    362
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Nej Apps2SD är aktiverat när du aktiverar det under "Samdroid tools" i din appdocka!

4. hanssons

hanssons Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Och om jag inte har Samdroid tools bland apparna?

5. beyorn

beyorn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Är det stor chans att telefonen blir brickad? Man vill ju ha en fungerande telefon :P

6. azek

azek Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Nej, det är liten chans om du följer guiden och håller dig till rekommenderad mjukvara. Jag har råkat ut för att inte mobilen startade efteråt för att jag använder fel .ops fil men det var ingen fara på taket för det. Med rätt ops fungerade det perfekt, och hjälpen fick jag av OliverG här på forumet. Se dock till att ha batteri laddat och att du får fram mobilen i Odin. Om du kan gör en backup (jag gjorde inte det) så har du hängslen och livrem. Jag har bytt firmware på datorers bios, PSP, mobiler, konsoler och det har alltid fungerat med ett undantag och det var när jag slarvade att följa guiden för uppdatering av en bios i en dator. Så prova, det är lite kul att ha root, för mig har det varit guld att ha tethering i sommarstugan, samt att ta bort appar jag inte använder. Inte för att just det gör så mycket för prestanda men hör och häpnad, känslan är skön. (det finns en launcher, launcher pro som har funktionen att du kan dölja ikoner som du inte vill ha i (app drawer, program mappen) som i praktiken är detsamma som att ta bort appar med root, fast med mindre risk (sanning med modifikation))
    lyckat till!

edit: har inte doktorerat i ämnet men chansen (för att svara på frågan) är 1:2 om det är en slarver som gör det och 1:10000 om mr/mrs noggrann gör det plus att det löser sig allt som oftast https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=17432

Last edited: 5 aug 2010
  7. beyorn

beyorn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Okej, tack så mycket! Imorgon då telefonen är laddad, en backup är gjord och hjärncellerna har vaknat blir det att leka! ;)

8. Freeedrik1990

Freeedrik1990 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om jag vill lägga in en nya ROM måste jag ta bort den gamla eller kan jag bara lägga in en ny på SD kortet så "skriver" den över den gamla?:P

9. K4L

K4L Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

"19. Stäng av telefonen, Stoppa in minneskortet i telefonen. Håll in "volym ner" + " svar ja" + "svar nej" Detta kommer ta dig till recovery läget. Nu väljer du "wipe/partition SD card" välj hur mycket utrymme du vill ha och tryck på home knappen när du vill börja formateringen. tryck på "ok" när du är klar. När du startar telefonen sedan så aktiverar du Apps2SD via "Samdroid Tools" som bör ligga bland dina appar!"

Då installeras alltså apparna på SD kortet istället? Jag har precis skaffat ett större minneskort, kommer vissa appar att fattas? Gjorde som i beskrivningen på mitt 1gb kort igår... och har installerat en del appar sen dess.

Kan jag formatera det nya kortet i telefonen (som det står i beskrivningen), och sen kopiera över allt från det gamla kortet till det nya, kommer apparna fungera då?

10. Pjodor

Pjodor Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Om du vill byta minneskort borde du kunna avaktivera Apps2SD och starta om då flyttas applikationerna till internminnet, sen byter du och formaterar och patitionera ditt nya minneskort och sätt i det aktivera sedan Apps2SD i Samdroid tools och starta om så borde det funka.

11. ndrangheta

ndrangheta Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Har följt guiden och allt har funkat bra.

2 funderingar dock.

1. Jag har aktiverat apps2SD och partitionerat sd-kortet.

Jag har provat att först partitionera och att sedan kryssa i apps2SD, och efter en factory reset provade jag det i motsatt ordning, att först kryssa i och sedan partitionera.

Det interna minnet minskar i alla fall.

2. telefonen hängde sig efter en partitionerna och boot-animationen höll på i 20-30 min. Slutade med att jag gjorde en factory reset i recovery mode.
    På något konstigt sätt så var vissa apps kvar (tecken på att apps2SD fungerar) men de verkade ligga på det interna minnet då jag fick börja med 106mb från början, istället för cirka 130.

Vad kan detta bero på?

12. Pjodor

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Startade du om efter att du kryssat i Apps2SD? För att det ska börja verka måste man starta om. Så om du kryssar i och installerar en applikation utan att du har startat om så kommer den installeras på interminnet ändå.

13. ndrangheta

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag har rebootat telefonen flera gånger efter det.

Men nu har jag gjort en factory reset, wipeat cache och sd-kortet, kryssat i enable apps2sd. Ska reboota en extra gång för säkerhets skull nu och sen installera någon app från market.
    Återkommer med resultat

14. Lundqvist

Lundqvist Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag antar att största anledningen till att roota är att få lägga in en annan ROM, som man tex. kan välja vad man vill ha i. Och genom att välja en "bättre" ROM än originalet så blir den lite kvickare?
    Tjejens telefon är nämligen lite småseg, även fast hon inte har mer än 20 applikationer.
    Tror ni det hjälper att installera ny FW enligt denna guiden?

15. ndrangheta

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Jag rebootade och installerade en app (Abduction)

Ser att internminnet minskat med 3 mb.
    Kollar på SD card (for apps2sd) i samdroid tools, och ingenting har hänt där.

Appen verkar ligga på internminnet.

16. Az1337

Az1337 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej jag rootade nyligen med i5700_LK2-08_PDA genom Odin och jag kör Android 2.1 JG2 versionen. Allt verkar fungera bra, men enda felet är att jag inte kan importera kontakter från SIM kortet till telefonboken, de kontakter jag skapar syns heller inte där. Alltså är telefonboken tom. Något tips på hur man fixar detta, eller är detta en bugg?

17. Pjodor

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

Det kan hjälpa om du bara byter launcher till någon annan tex LauncherPro, den finns på marknaden gratis, krävs ingen root. Men visst är det som du säger att man kan lägga in andra ROMs när man har rootat för att få de man vill ha. Man kan också installera andra saker som kan höja prestandan (tex Optimerad DVM, JIT eller Frozen Eclair), detta kan man hitta på www.samdroid.net

18. ndrangheta

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Har nu totalt 7 apps installerade och jag ligger nere på 84mb.
    Något är inte som det ska, och apps2sd funkar inte...

19. masterharen

masterharen Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om man nu skulle vela lägga till några program man tidigare inte valde när man kokade ihop ROM:n, hur gör då?

Eller om jag vill helt och hållet ta bort ROM:n jag lade in, men fortfarande behålla tlf:en ROOTAD?

20. K4L

K4L Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag ville ändra min fil från kitchen lite så jag gjorde en ny i kitchen, la in den på SD kortet och "installerade" den sen.... telen startar upp, jag går in i aktiverar APPS2SD och startar om, då går det inte längre att komma in, den bootar men fastnar om o om igen... testar att wipa cache osv, då går det, men då är ju apps2sd avslaget...

har testat några olika konfigurationer från kitchen, men det blir likadant på alla. Min förra och första funkade ju perfekt...

Last edited: 11 aug 2010