Router för lägenhet

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av karstensson, 17 jul 2020.

  1. karstensson

    karstensson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Hej,

    Är på jakt efter en ny router till min lägenhet på 60 kvadrat med betongväggar. Ser att elgiganten har
    TP-Link Archer Ax50 på kampanj för 1000 kr. Är det något att ha eller har ni några bättre förslag?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har lite dåliga erfarenheter av TP-link vad gäller uppdateringar. De har en förkärlek för att tidigt pensionera vissa produkter, så de upphör få uppdateringar.

    Är budget 1000 kr, eller vad hade du tänkt dig?

    För 60 kvadrat borde nästan en Google WiFi-puck funka. De dyker titt som tätt upp i K&S-avdelningen. Vad har du för krav på hastigheten?
     
  3. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 636
    Mottagna gillanden:
    665

    MINA ENHETER

    Fast egentligen hur ofta behöver du uppdatera en router?
    Min tp link har inte jag uppdaterat på evigheter fast det finns uppdateringar
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Popular home routers plagued by critical security flaws | WeLiveSecurity

    Routern bör helst uppdateras regelbundet. Det är ett rätt stort problem, särskilt som det först när mesh blev poppis började dyka upp routrar med automatiska uppdateringar.

    Jag gillar Googles då de uppdateras automatiskt, och Google har tex fortsatt med att uppdatera sin OnHub som de lanserade 2015, så jag hoppas att se kommer hålla igång Wifi länge till.
     
    Last edited: 17 jul 2020
    Buzz gillar detta.
  5. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    bernard gillar detta.
  6. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 157
    Mottagna gillanden:
    787
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    bernard och KTM gillar detta.
  7. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    För 60kvm funkar vilken vettig router som helst. När jag bodde i lägenhet på 105kvm använde jag en Asus RT-N56U för 700-800kr och hade full hastighet överallt. Stog instängd i ett skåp.
     
    kajsthlm18 gillar detta.
  8. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Tänk på att det är skillnad på hur lägenheter är byggda, om man har gipsskivor i väggarna, armerad betong, lättbetong eller träväggar gör en enorm skillnad för hur wifi-signalerna kommer fram och vilken styrka de har.

    Om väggarna gör att signalerna studsar så råkar man ut för att de på olika platser tar ut varandra och signalstyrkan blir noll, på andra platser förstärker de varandra, med flera antenner så minskar det problemet så vitt jag har förstått, det kan man uppnå antingen genom att accesspunkten har flera antenner eller at man har ett mesh.

    Med en repeater eller extra accesspunkt kan man förbättra nätet men det finns repeaters/accesspunkter som skapar ett till nätverk (alltså inte samma namn) och då kan mobilen tvingas växla mellan nätverk, sker det ofta så är min erfarenhet att mottagningen blir sämre eftersom växlingen tar tid.
     
    bernard gillar detta.
  9. Dejan195

    Dejan195 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    437
    Mottagna gillanden:
    245

    MINA ENHETER

    Inte så erfaren av mesh men ska flytta nu till en lägenhet på 75kvm och tänker behöver inte något mesh men tänkte testa detta från tp-Link då det verkar ha fått bra recensioner[emoji4]

    I värsta fall har man 90 dagars öppet köp (Netonnet medlem) [emoji28]


    3-pack Mesh-system med smarta funktioner
     
    tpalsson och bernard gillar detta.
  10. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Aldrig fel med mesh och TP-Links är bra. Bra på uppdateringar också, bra app.
     
    bernard gillar detta.
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Vet du om OnHub har något slutdatum för uppdateringar? Har en sån nämligen!

    Indeed. Särskilt i nya hus ska detta vara ett problem (liksom mobiltäckningen).
    Hos några vänner kunde man inte använda wifi ute på balkongen, trots att routern inte var många meter bort i lägenheten.
     
  12. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Isolerglasfönster stoppar radiosignaler, det är känt sen länge, det är knappt att man kan prata mobil I en del lägenheter/hus av den anledningen, då är det lämpligt att man kan använda wifi-samtal eller ha en repeater för mobilsignalen inomhus.

    För att få wifi utomhus så bör man ha en repeater för wifi utomhus, det finns (nog?) mesh som har enheter för utomhusbruk.
     
    bernard gillar detta.
  13. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
  14. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Ett till tips, byt antenn(er) på routern, hittade denna artikel i PC-tidningen.
     
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det bör man endast göra om man är medveten om hur det påverkar signalen; du får kanske längre räckvidd, men sämre rundstrålning.

    Anledningen till varför nästan alla konsumentroutrar har 2-3 dBi beror på att de är rundstrålande, så att de kan placeras centralt i en lägenhet och täcka in så mycket som möjligt.

    en 7+dBi-antenn är bättre på långa avstånd och kräver att man riktar den rätt, men betydligt sämre på korta avstånd då det blir väldigt snävt.

    De flesta har inget att tjäna på att byta ut antennerna.

    [​IMG]
     
    Last edited: 18 jul 2020
    Heleg, katho och N6290 gillar detta.
  16. Xomilpa

    Xomilpa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    39
    Jag använder sedan ett drygt ett år UniFi AP AC Lite accesspunkt. Är MYCKET nöjd.

    Bor i en lägenhet på 85 kvadrat med betong- och gipsväggar. Via en router/gateway förser Telia lägenheten med data, IP-telefoni och TV. Jag var tvungen placera routern på en ur radiosynpunkt totalt omöjlig plats.
    WiFi 2,4 GHz används av 20-25 routrar i min närhet. De samsas om kanalerna 1, 6 och 11. Säger sig själv att det blir många "krockar".

    Läste om accesspunkter. Inhandlade en Ubiquit och en lagom lång nätverkskabel. Kunde placera den på ca två meters höjd, högre än kyl/frys och lägre än dörrposterna. Efter rekommendation stängde jag av WiFi på Telias router.
    Jag har inte längre problem med apparater som endast har WiFi 2,4 GHz. Dels för att antennen är bättre placerad, men också för att AP väljer kanaler som inte är överbelstade. Alltså aldrig 1, 6 eller 11.

    På 5 GHz bandet är vi bara tre användare. Min AP ligger på en icke använd kanal medan de andra två "slåss" på samma kanal.
     
    bernard och tpalsson gillar detta.
  17. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det finns bara tre riktiga kanaler på 2,4GHz wifi och det är 1, 6 och 11. Alla andra "kanaler" är bara överlappande delmängder av de tre riktiga kanalerna. T.ex. kanal 8 eller 9 ligger emellan kanal 6 och 11 och stör båda dessa.
    Best WiFi Channel to Use for 2.4 GHz
     
    bernard gillar detta.
  18. Xomilpa

    Xomilpa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    39
    Visst har du rätt. Jag läste en del om detta på amerikanska siter innan jag köpte min AP. Men när det gäller WiFi kan man inte ha lyxen att vara så renlärig. Har jag insett. Eftersom jag alltid har mer än 20 routrar aktiva i närheten, blir det ett veritabelt "krig" mellan dem vem som ska ha tillgång till kanalen. Jag kunde se hur en kanal slogs ut helt och hållet under flera sekunder. Fast det kändes som minuter.

    Resonemanget om att kanaler inte ska överlappa varandra kommer troligen från mobiltelfonin, där man måste hålla koll på frekvenserna när man planerar cellernas placering.
    Men när det gäller WiFi är det inte tal om cellplanering. Det handlar om att den som är starkast vinner. Alltså, jag anser det är mycket bättre att AP/router väljer en kanal som kan etablera kontakt med apparaten. På sin höjd kan användandet av en "obehörig" kanal sänka hastigheten på närstående kanaler, men inte helt slå ut dem.

    Bilderna i artikeln du hänvisar till ger intrycket av att sidokanalerna har samma signalstyrka som bärvågen. Är det verkligen så? Finns det så branta filter i WiFi-tekniken? Är det inte så att dessa WiFi analyzer appar ger en mer rättvisande bild av hur radiospektrum används??.
     
  19. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag förstår inte riktigt frågan men bilden som man får från en wifi-analyzer uppfattar jag som riktig.
    Du har helt rätt i att det är starkast signalstyrka som vinner när det gäller wifi. Jag ville bara klarlägga att de s.k. kanalerna på 2,4GHz wifi överlappar och därmed stör varandra om man nu inte väljer någon av de tre kanaler som får plats bredvid varandra utan att störa varandra.

    Sedan är det ju ett problem som du mycket riktigt säger att i t.ex. ett hyreshus finns det så många trådlösa nätverk att de oundvikligen kommer att störa varandra eftersom enbart tre wifi-kanaler kan samexistera utan att störa varandra.
     
  20. Xomilpa

    Xomilpa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2020
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    39
    Det var så att artikeln provocerade mig. Den ger intrycket av att bandbredden är "fyrkantig". Författaren visar i figuren att kanalerna 4-8 har samma signalstyrka.
    Av bilden nedan framgår att kanalerna 5 och 7 har ca 10 dBm lägre signalstyrka. Kanalerna 4 och 8 har ca 30 dBm lägre nivå.
    Alltså, störningarna mellan kanalerna är inte alls så påfallande som författaren vill göra sken av.
    Det är väl därför jag tror att någon gång framöver kommer alla routerfabrikanter att följa Ubiquits filosofi.
    I exemplet nedan ligger Hittarp på kanal 2. Oftast väljer den kanal 3 eller 8.



    WiFi Analyzer.png