Lovande att de verkar ha fått till Exynos, borde ge Samsung en möjlighet att pressa Qualcomm för att få ett bra pris på deras processorer: Samsung’s next Exynos chip might have just gone green, and it blows Snapdragon out of the water
Det blir en blandning mellan Qualcomm och Exynos som det ser ut nu på olika tech sajter. Men Ultra modellen får Snapdragon.
Rätt många motstridiga läckor om S26, framförallt Ultra modellen, den kommer kanske inte och ha snabbare laddning än 45W, dessutom är kamera uppgraderingarna väldigt blyga att man inte kommer o märka nån större skillnad mot S25 Ultra, det finns ett uppror bland entusiasterna på plattformen X mot Samsung och dess kamera avdelning som legat på den lata sidan i flera år. Lite mer om läckorna o besvikelsen över utebliven innovation och förändringar: The Galaxy S26 Ultra's charging speeds may not get an upgrade after all
Om även Ultra får Exynos så tar jag det som Samsung har förtroende för chippet på allvar. Blir en spännande lansering. Men det är ju en risk också, om de inte levererar så kan det slå fel.
Jag vet många är väldigt negativa till Exynos, även jag, då de tidigare varit sådär men jag hoppas ändå att Samsung får till det denna gång. Annars känns det som om alla (Qualcomm, Apple, MediaTek, AMD, även Intel senaste) systemchip blir beroende av TSMC´s tillverkning och priserna bara kommer gå upp. Behövs lite alternativ. Får se nu i nästa vecka vad Qualcomm gör med deras nya Snapdragon 8 elite 2 (eller gen5), var ju en del rykten att både TSMC och Samsung skulle tillverka olika varianter. Om jag inte har fel så använder sig TSMC fortfarande av 3nm medans Samsung nya är 2nm-process så förhoppningsvis kanske det kan blir bra ändå.
Om de kör Exynos globalt men Snapdragon för USA & Kina då är det orättvist för oss. Kör de Exynos för hela världen som de gjort med Galaxy Flip7 så tror jag folk blir mycket mindre kritiska för orättvisan. I vilket fall som helst om S26 Ultra inte baserad på Snapdragon så blir min nästa lur en OnePlus 15!
När Qualcomm presenterade sin nya processor så nämndes Samsung: Qualcomm Snapdragon 8 Elite Gen 5 tillkännagavs med över ett dussin OnePlus, Poco, RedMagic, Samsung, Vivo och andra flaggskeppssmartphones retade Hade Samsung gått över till Exynos helt och hållet så tror jag inte det hade blivit så. Så blir nog ovisst in i det sista hur det blir med S26 serien. Exynos i Europa och Qualcomm i USA? Eller någon annan kombination.
Enligt senaste rykten, Samsung kommer ändå att lansera en S26+ modell trots tidigare rykten att S26 Edge tar över S26+ .. Så totalt blir det 4 modeller: S26 Pro (vanilla) S26 Pro+ S26 Edge S26 Ultra
Jag tror det finns 6 färger, 3 ska vara officiella och 3 hos bara Samsung Shop. Vi får se framöver vilka andra färger som dyker upp..
Nya rykten att Samsung kommer inte att lansera nån Edge modell på grund av dålig försäljning av S25 Edge! Jag tycker det är dåligt beslut.. de borde ha större batteri i Edge modellen för att göra luren mycket mer attraktiv..