Rykten - Galaxy S26

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av cjb, 10 mar 2025.

1. identitymatrixI

identitymatrixI Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Här i Sverige så är nog S25 Edge den bäst sålda mobilen från Samsung efter deras otroliga erbjudande på 3500 kr. Haha!

2. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 298
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Men då blir det ju ingen Edge utan en pro ;)
    Blir väl svårt att behålla den så pass tunn med ett större batteri och samtidigt behålla övriga funktioner.

3. Mr Bean

Mr Bean Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Ytterligare rykten från bloggaren Tarun Vats. Detaljer om Galaxy S26 Pro-kameran har just läckt ut via S26-firmware. Samma sensorer som S25, S24, S23 och till och med S22. Den kör Exynos igen!

Visst är det väl så att Samsung har ett samarbete med Vivo som resulterade i en mer avancerad kamerasensor?
    Varför man inte går över till den är en gåta!

Om det är sant kommer nog många Samsunganhängare byta till någon annan mobil.

Kristy gillar detta.
  4. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    419

MINA ENHETER

Ja jag känner verkligen att androidsidan har stagnerat. Samsung vägrar göra några förändringar i kameror eller batteristorlek än fast man utkräver priser motsvarande Apple. Mjukvaran för kameran fortsätter ha stora problem vid rörelse och mörker.
    I alla fall de telefoner som erbjuds oss här i europa. Ingen förändring på flera år från Samsung. Sony är inte ens på banan. Google verkar gå bakåt. Xiaomi släpper inte sina toppmodeller i resterande världen och mjukvaran där verkar inte vara någon höjdare. Oneplus kanske men vill man inte ha en stor telefon är det inget alternativ.

Fortsätter det såhär kommer man nästan bli tvingad att gå till iPhone och det är det jag börjat snegla på men det finns vissa hinder på mjukvarufronten när man är så van vid android och friheten där men samtidigt har google börjat avisera mer nedlåsning. Att en mobil med 20% mindre batteri spöar S25 ultra rejält och samtidigt har mindre formfaktor och bättre kameror lockar.

Last edited: 17 okt 2025 kl 09:04
    dannejanne, night77 och Stemag64 gillar detta.
  5. Johnh3

Johnh3 Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    5 400
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 10 Pro
    Telefon 2:
    Motorola Edge 50 Neo
    Platta:
    iPad
  6. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 764
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag testade o gå över till iPhone men det var för mycket saker som antingen fungerade på annat sätt, eller inte alls jämfört med Android så gick tillbaka till Android för min del

Gorgeous och night77 gillar detta.
  7. night77

night77 Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    8 863
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Jag har också försökt och varje gång jag går över till iPhone så ångrar jag det och går tillbaka till Android. Även nu när Apple har faktiskt bra telefoner man blir beroende av Apples eco system som jag stort ogillar, jag gillar mer friheten och smidigheten med Android.

Kristy gillar detta.
  8. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 764
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Ja, själva hårdvaran är inte mitt problem, det är mjukvaran

9. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    419

MINA ENHETER

Japp, sambon har en iphone så testar den en hel del. Hårdvaran är top notch men mjukvaran är inte vad man är van vid, min poäng är dock att desto längre och längre android hamnar på hårdvarufronten så är det snart lika bra att acceptera sämre mjukvara.

10. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 764
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Jag kommer inte kunna acceptera iOS, så länge de har en hel del begränsningar som gör att jag inte får som jag vill med mitt aktivitetsarmband från Xiaomi, eller ger mer en hel del vettiga inställningar.

Kristy och night77 gillar detta.
  11. night77

Mottagna gillanden:
    8 863
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Jag skulle aldrig acceptera de begränsningar som finns i iOS, att man inte kan "sideloada" appar, att anpassningarna är mycket begränsade, att man behöver betala extra för samma appar som Android har till lägre pris, att behöva använda eco systemet för att få det maximala, att många av iPhones prylar inte går att använda fullt ut i till exempel Android, sen att påstå iPhone har "top notch" hårdvara är inte heller en sanning, det finns många andra Android tillverkare som ger dig mycket mer för mindre peng.

Kristy gillar detta.
  12. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 298
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Är det inte bättre att ni tar er diskussion om Android vs iOS i en egen tråd, har inte så mycket med Rykten om S26 att göra.

Kristy gillar detta.
  13. night77

Mottagna gillanden:
    8 863
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Ö
    Platta:
    Galaxy Tab S10 plus
    Senaste rykten..

Hela S26 serien kommer att ha Exynos 2600. Det sägs att den har en väldigt stor "performance leap" mot Apples nyaste SoC och även nyaste Snapdragon 8 Elite Gen5..

Jag tvivlar starkt på dessa rykten men det är inget fel att dela med infon..

Screenshot_20251020_113219_X.jpg

Screenshot_20251020_113246_X.jpg

[Exclusive] Galaxy S26 confirmed to feature ‘Exynos 2600’—six times faster than Apple’s chip

The upcoming Galaxy S26 series, set for release early next year, will be equipped with Samsung’s in-house application processor (AP), the Exynos 2600. It is reported that not only the base and Plus models but also the flagship ‘Ultra’ model will likely adopt the chip. This marks the first time in four years—since 2022—that Samsung has used its own Exynos AP in a flagship model.

According to industry sources on the 20th, Samsung Electronics has decided to use the Exynos 2600 in the Galaxy S26 and has begun mass production. The company has traditionally employed a dual-sourcing strategy, using both Qualcomm and Exynos chipsets. The Exynos share in the S26 lineup is reportedly around 50%, with Qualcomm chips used in the U.S., Japan, and China, while Exynos chips power the Korean and European models.

From the Galaxy S1 in 2010 through the S6 in 2015, Samsung equipped most of its phones with Exynos chips. However, starting in 2016, it sharply increased Qualcomm’s share, switching to a mixed approach. The S23 (2023) and S25 (2025) series—except for lower-end and foldable models—did not use Exynos at all.

The AP serves as the “brain” of a smartphone. Analysts say Exynos’s return to the Galaxy S lineup reflects improvements in both performance and foundry yield (the ratio of good chips). While Apple and Qualcomm rely on TSMC’s foundries, Exynos chips are manufactured by Samsung Foundry.

The expansion of Exynos adoption is expected to improve the financial performance of Samsung’s Foundry and System LSI divisions, which have been struggling with losses, while also reducing semiconductor procurement costs for its smartphone division. Samsung spent ₩7.7899 trillion in the first half of this year and ₩10.9326 trillion last year on mobile AP purchases.

“Its performance no longer lags behind Apple’s latest A19 Pro chipset.”

Samsung’s decision to reintroduce its in-house AP into the Galaxy S series stems from major performance enhancements, which reportedly rival or exceed competitors.

According to internal testing results revealed by industry sources on the 20th, the Exynos 2600’s NPU (neural processing unit) performance is more than six times higher than that of Apple’s A19 Pro chipset. Its CPU multi-core performance is 14% higher, and GPU performance up to 75% better.

When compared to Qualcomm’s latest Snapdragon 8 Gen 5 Elite chipset, Exynos 2600 shows about 30% higher NPU performance and up to 29% higher GPU performance. The AP, which functions as the smartphone’s central brain, contains CPU, GPU, and NPU units responsible for AI computation, video processing, and overall system control.

The Exynos 2600 is produced using Samsung Foundry’s latest 2-nanometer (nm) process technology. To achieve the performance boost, the System LSI division reportedly took the drastic step of redesigning the chip’s architecture. For the North American market, Samsung is expected to continue using Qualcomm chips to ensure smooth local regulatory approvals.

Samsung is said to have focused heavily on AI performance during Exynos 2600’s development—positioning AI as its weapon to surpass Apple. While Samsung launched the world’s first “AI phone” (Galaxy S24) in January 2024, Apple has struggled to fully implement AI capabilities in the iPhone.

With its AI semiconductors—including HBM (High Bandwidth Memory), DRAM, and now system semiconductors—entering a recovery phase, Samsung’s turnaround momentum is expected to accelerate. Although the Foundry and System LSI divisions each recorded losses of around ₩2 trillion in the first half of this year, those losses reportedly narrowed to the ₩1 trillion range in Q3.

Industry watchers expect further improvement in the fourth quarter as Exynos 2600 shipments ramp up. The smartphone division’s profitability will also benefit, given reduced spending on Qualcomm chipsets—Samsung spent ₩10.9326 trillion last year on AP purchases.

The company’s business outlook beyond next year appears even brighter. As early as 2026, Samsung will begin producing Tesla’s autonomous driving chip (AI6) and Apple’s image sensors. In July, Samsung signed a $16.5 billion (₩22.8 trillion) semiconductor supply contract with Tesla, and in August, it agreed to supply image sensors for the iPhone.

cjb gillar detta.
  14. night77

Mottagna gillanden:
    8 863
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Fello