Övrigt: S2 är fortfarande kung

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av petu, 4 okt 2011.

1. Oldskool

Oldskool Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Grattis!
    I en tråd där de flesta för ett mer eller mindre balanserat resonemang och hänvisar till källor, så kommer du med ett inlägg som går att sammanfatta med:
    "Apple är bäst ingen protest"
    och
    "Alla som inte håller med mig är fanboys"
    och
    Det i ett forum som just är till för android-fans! Lol! Skickligt inlägg snubben. Ungefär som att ställa sig på djurgårdens läktare och skrika "AIK äger och alla som inte håller med är äckliga djurgårdare". Social kompetens ?
    Hur som helst, jag vet inte om ditt inlägg är en enda stor trollning eller vad, jag vet inte om du misslyckas med ett försök på ironi när det gäller kameran etc.
    Jag har hur som helst tidigare i mina länkar visat att Galaxy S2 fortfarande är kungen när det gäller prestanda, och här kommer en länk som visar att just kameran i Sgs2 är att föredra också:

Smartphone Camera Battle: iPhone 4S vs. the Android Elite | PCWorld

petu gillar detta.
  2. petu

petu Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Det spelar nog ingen roll vilken skit apple pumpar ut. iPhone-nördarna är för stolta för att erkänna att det finns andra telefoner som är bättre. iPhone har bättre status än Android-telefoner fortfarande, men telefonerna de gör är nu för tiden sämre.

3. Oldskool

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Tja, om Apple får som de vill, så får ingen annan än de tillverka några telefoner överhuvudtaget, och ju mer de lyckas vinna i domstolen, desto större överpriser kan de ta. I nuläget har Apple ca sju gånger högre marginaler än alla andra smartphonetillverkare (jfr asymco), och i ett sånt läge så hade de kunnat ta 20kkr per telefon eller mer. Så det gäller att hålla nere Apple så mycket som möjligt, eftersom ingen annan spelare har sådana monopolistiska tendenser som de. De är det nya Microsoft.

4. Oldskool

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Varför äger du en SGS2 om du tycker att Apples processorer är "underbara" ?

Hur som helst så vet vi redan hur SGS2 kommer att prestera med ICS. Den kommer att spöa skiten ut ifånarna. Kolla vem som vinner här:

AnandTech - iPhone 4S Preliminary Benchmarks: ~800MHz A5, Slightly Slower GPU than iPad 2, Still Very Fast
    Just det, en surfplatta med en Tegra2-processor som kör Honeycomb är snabbast på CPU-testerna (de första två). När SGS2 får motsvarande kodbas (trådhantering mm kommer i ICS) så kommer alltså SGS2 att vara snabbare än så, eftersom Exynos är klart snabbare än Tegra2. Så man kan säga att SGS2 har en klart snabbare processor än iPhone4S, men det kommer bara att märkas i enskilda appar när vi fått ICS.

5. Oldskool

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Jag skulle vilja uttrycka det så här:
    Hårdvaran i SGS2 är kraftfullare än i IpHoNe4S, men pga av att benchmarkstesterna för CPU är webbaserade så kommer vi inte att se det klart och tydligt i testerna innan vi har fått ICS.

6. Oldskool

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Du antyder att java inte är bra. Exakt vad är det du inte gillar med java ?

Android Dalvik VM performance is a threat to the iPhone | java rants
    Android vs. iPhone Performance | Mobile App Testing

Självklart hävdar Apple att Objective-C är snabbare än Java. Självklart återger den tama Applepressen detta som en sanning. Själv känner jag mig alltid väldigt misstänksam mot sådant, och jag får ofta rätt i min misstänksamhet.

7. Seade

Seade Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49

MINA ENHETER

Det är tyvärr inte riktigt så enkelt.

Ja, jag satt och kikade på just den jämförelsen för en timme sedan. Du läste uppenbarligen inte hela. Titta längre ned i tabellen. Allt där uppe är ju sjukt nära också. IP4S har en bättre GPU, du kan inte säga annat.

GT-I9100, Cognition S2 1.51, Black Android Theme

8. Oldskool

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Nu blir jag lite osäker på var i tabellen du menar att jag skall läsa. Där nere ?
    Trigonometric test: balanced: iPhone-3330 kShader/s, SGS2-12242 kShader/s
    eller kanske
    Trigonometric test: fragment weighted: iPhone-4264 kFragment/, SGS2-22699 kFragment/s

Man kan få ungefär vilka resultat som helst, beroende på hur man jämför. Ett tips är att inte lite på Apples egna jämförelser (eller Applepressens jämförelser, som är samma sak).

Det enda vettiga sättet att jämföra är övergripen poäng i ett balanserat test, på den skärmen som följer med mobilen, dvs. de första fyra testerna.

En iPhone är som en lastbil. Den har en stark motor, men med alla de där pixlarna har den också mycket last att dra, så hastigheten blir inte högst i test.
    En SGS2 är som en sportbil. Motorn är riktigt stark, men inte starkare än en lastbilsmotor. Men så har den mycket mindre last att dra. Den vinner därför loppen med sin högre hastighet. Simpel matematik, retinan gör iPhone tungdriven.

Så visst. GPUn är starkare, men det användarna bryr sig om egentligen den praktiska grafikprestandan när man använder mobilen, och här är de i stort sett likvärdiga (med en liten fördel till SGS2).

"Offscreentester" är en gimmick från Apple/Applepressen för att dölja det faktum att höga skärmupplösningar kräver starkare GPU. I samma stund som det kommer en android med högre upplösning (och det lär väl inte dröja många timmar nu) så kommer Apple/Applepressen att göra de jämförelserna on-screen istället såklart.

9. Etzolin

Etzolin Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Platta:
    Apple iPad Pro
    Klart Apple hävdar att C är snabbare än Java då native kod är snabbare än emuleringar 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan.

10. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Kan så vara men fortfarande inte lika bra som i arc som frånsett Nokia N8 har den bästa kameran idag(ingen aning om hur kameran i N9 presterar dock)

ALLA telefoner har sina för och nackdelar. Arc har bättre kamera än S2, S2 har bättre CPU än arc, Nexus har snabbast uppdateringar av Android telefonerna, iFånen har flest tillbehör m.m m.m

Vilken telefon som är bäst handlar egentligen bara om en sak. Dina personliga preferenser och vad du skall använda den till. Jag kan lova att för Agda 85 är varken S2, iFåne eller vilken smartphone som helst bäst. Hon har det bättre med en Doro telefon med gigantiska knappar.

När mina bekanta frågar mig om vilken telefon som är bäst får dom mer eller mindre tre standard svar.

Arc om du gillar att kunna ta bra bilder utan att behöva släpa på en vanlig kamera hela tiden.

S2 om du vill kunna spela.

iFånen om du vill ha en standard telefon som är vettig på det mesta och som har ett stort utbud av tillbehör så som dockningsstationer m.m

Visst är det väldigt förenklat men orkar inte köra en stor utläggning om alla telefoner varje gång någon frågar.

Sent from my AWESOME Xperia Arc using Tapatalk

11. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Med lite optimering(och OC) kommer man ganska långt med en SGS2 i gingerbread också ;)

Ser fram emot ICS och multithreading :)

12. Chilaq

Chilaq Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Vad gör man i ett forum för nördar om man tror sig vara cool?
    Nördar vet alltid vad som är bäst och de bästa grejerna har en hög coolhetsfaktor!
    "Fanboys" är definitivt inte coola, dom är nördar som inte accepterar sin nördighet. Vad är det så coolt med att FB:a sin gamla lur för att få den nya? Patetiskt, kolla aftonbladet bara.
    Riktiga "Fanboys" är samlare och ser värdet i produkten. Jag har kvar min gamla Rubiks Cub-pusslet från 1980-talet, commondore 64, PONG, Nintendo 8Bit, Supernintendo, GameBoy, SonyEricsson T28, Nokia 2110... Listan är lång! Jag har även en, läs och häpna, en död iphone 3Gs!
    Idag har jag Kungen och den tänker jag vara minst lika lojal mot som mina gamla trotjänare. Har aldrig någonsin varit lika nöjd och kommer nog aldrig gå tillbaka till iphone igen.

Oldskool och Janne303 gillar detta.
  13. Gr1peN

Gr1peN Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Jag pratar om A5:an, inte apples processorer i allmänhet.

Ska vi titta på dina tester:
    Första var inte iPhone snabbast på, men titta på resten.

Hur bra koll har du på processor arkitektur? Du kan ju bara ta en titt på grafikkretsen.

Och för att gå till frågan om varför jag valde SGS2. Först kom den tidigare, jag har alltid föredragit android då designen är viktig för mig. Skärmen är gudomlig, bra med lagring, stort stöd bland utvecklare. Och sist men inte minst, priset.
    Om iPhone4s hade haft en SuperamoledHD display på 4,3" eller mer hade jag köpt den utan tvekan.

För tillfället är iPhone4s utan tvekan den snabbaste telefonen på marknaden. Vad som händer när ICS släpps till S2:an är en annan fråga, men då den inte finns ute för tillfället är det ganska meningslöst att komma med argumentet "JA, men när ICS kommer så har iPhone ingen chans!"

iPhones är bra, därav priset.

14. coolermaster99

coolermaster99 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    97

MINA ENHETER

sg2 spöar iphone 4s på allt utom grafiken

15. elpapo

elpapo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

Jag är glad att du är nöjd med din SGS II. Den är helt klart bra!

Men kung? Så länge skärpan är så kass som jag tycker att den är jämfört med Retina skärmen och hela skärmen går i en blå nyans så kan inte jag kröna den till kung! Du märker det särskilt mycket om du har vit bakgrund, vilket det är bla på nästan alla internet sidor.

Jag tror Nexus nya kan bli kung! :) Jag hoppas det iallafall!

16. NisseG

NisseG Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Du skämtar, ip4s skärm har inte suck mot sgs2s...
    Usel svärta går fetbort.

17. elpapo

elpapo Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    92

MINA ENHETER

Jag köpte en plasma tv för att få bra färgåtergivning och bra svärta när jag ser på film. Jag köpte en LED monitor för att få bra skärpa när jag spelar på datorn. Jag köpte en mobil med högupplöstskärm för att kunna läsa internetsidor, appar, spel osv utan problem.

Vad använder du främst din t e l e f o n till? Om det är till att sitta och titta med hela familjen en långfilm, ja... då skulle jag också valt en SGS II idag. :)

Jag är inte någon iphone, IOS fanboy, men idag har jag inget som matchar retina skärmen. Därför jag är lite smått lyrisk att det verkar komma androidmodeller nu med högupplöst! :)

18. Gr1peN

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Grattis, jag trodde inte det fanns personer som visste så lite. Vill du ha ett gratis internet?

19. Grusburk

Grusburk Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18

MINA ENHETER

Blev chockad när jag såg denna tråd, då såfort iphone 4 släpptes så kom ett test upp mellan sgs2 och ip4s och ip4s vann ganska rejält...

Apple Iphone 4S i prestandatest

20. Gr1peN

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Jo, men det många pratar om nu är hur S2:an kommer prestera med ICS.

Janne303 gillar detta.