Problem: S2an startar om sig

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Joeled, 3 dec 2011.

1. ludde28

ludde28 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Hade (hoppas jag) problem med reboot + svagt,svagt lysande röd diod till vä om högtalaren (kunde se det i mörkret).
    För en vecka gjorde jag en totalt fabriksåterställning + format av det interna minnet (16/11,5GB). Har återinstallerat de flesta prg, men har inte fört över de till "sdcard", utan alla ligger i telefonen. Har även samsungs 32GB externaSD med film o musik på.
    Nu, peppar,peppar har telefonen hållit sig i skinnet sen 1v tillbaka.
    Innan återställning backupade jag SMS, kontakter, kalender.
    Kör med standart 2.3.5, men har rootat telefon.

2. huskul

huskul Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    549
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

MINA ENHETER

Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    är nästan 100 på att det är WiFi som ställer till det
    aktivera WiFi för att uppdatera några appar
    sen glömde jag att avaktivera WiFi
    helt plötsligt startar telefonen om när den låg på soffan

3. Ampakin

Ampakin Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    72

MINA ENHETER

Om jag inte har helt fel för mig (rätta mig gärna) så växlar telefonen mellan wifi och mobil data... dvs ingenting som kan utnyttjas samtidigt - skulle det då inte lika gärna kunna vara simkortet som inte bryter som det ska?

4. Svettis&Friskis

Svettis&Friskis Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har haft 4 nya telefoner om året sedan 1994. Jag vet vad dåliga/slitna SIM kort kan ställa till med och vad som beror på annat.

5. Ampakin

Mottagna gillanden:
    72

MINA ENHETER

Men nu rör det ju iofs inte om slitna simkort utan om ett för gammalt toolkit som interagerar med en nyare telefon.
    Du kan väl försöka att betänka möjligheten till andra lösningar än dina egna när någon försöker att hjälpa till, jag påstår inte att det beror på simkortet - jag säger att det KAN bero på det, du avfärdar det blankt med hänvisning till x antal telefoner årligen i 17 år... tror du vi andra som sitter här är 13? Själv har jag haft olika bilar i 15 år, jag kan inte mecka bättre för det. Vad sägs om en trevligare ton i dina inlägg?

Last edited: 12 jan 2012
  6. Svettis&Friskis

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det är viktigt med ett trevligt samtalsklimat, jag ber om ursäkt för om jag uppfattats otrevlig och det var inte heller min avsikt.

Mitt SIM kort är från Telia och jag är ny kund hos dem sedan oktober förra året så jag antar att det är relativt nytt. Kan jag på något sätt kontrollera hur gammalt det är och vilken version av Sim aplication toolkit det stöder?

7. Ampakin

Mottagna gillanden:
    72

MINA ENHETER

Det är lugnt, jag är precis lika ledsen om jag läste in mer i debatten än vad där var...
    Angående STK så är jag ingen expert på det hela... men Telia och Telenor är vad jag har förstått de enda som erbjuder bank-id via mobilen och detta ska fungera genom STK. Så kort utfärdade efter mitten av 2010 bör ha senaste version då det numera ska gå att uppdatera dessa ota... Du bör med andra ord inte vara drabbad.. mitt kort var från 2008 eller 2009 och killen på supporten tyckte att det var dags att uppgradera pga nya funktioner...

Men i alla forumen som jag har plöjt igenom samt källhänvisningarna på wikipedia så (märk väl nu att jag inte vet om det är detta som orsakar problemen, jag bara spekulerar) kanske det kan vara android som felaktigt använder sig av STK:n..
    I källhänvisningen på wikipedia så hittade jag följande: The next picture shows situations when STK commands either intersect or are nested. Unfortunately the Ref. 11.14 leaves this unspecified and some devices behave differently - usually badly. - kan usually badly kanske handla om en reboot? STK hanterar ju väldigt mycket oberoende av telefonen, om det skickas massa kommando som inte telefonen kan hantera i ett visst läge (dataöverföring via wifi/3g) så borde väl det kunna få luren att reboota??

Men som sagt - jag vet inte....

8. Svettis&Friskis

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Intressanta funderingar kring SIM kort. Jag har ringt Samsung Sveriges support ett par gånger och de säger sig inte känna till problemet och har inte någon lösning på det...

9. JohnnyMann

JohnnyMann Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    122

MINA ENHETER

De ljuger,,jag har också pratat med dem och detsamma har 2 andra vänner gjort med samma problem,,,jävligt märkligt att de "aldrig" har hört talas om detta när fler personer bevisligen har ringt om detta!

10. Ampakin

Mottagna gillanden:
    72

MINA ENHETER

Detta och alla andra problem - verkar vara deras standardsvar... men jag kan visserligen förstå dem om man läser i deras facebooklogg, samsung sverige.. 99% av allt gnäll där är nog skit bakom spakarna...

11. ludde28

Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Nu tillhör jag den lilla skaran som inte har "gratis" datatrafik, så jag har spärrat 3G/datakommunikation, utan nyttjar endast wifi, där den finns gratis.
    Så jag har inget växlande mellan 3G/H-wifi att skylla på.
    Jag tror att omstarterna kan bero på att man flyttar prg/apk in på minneskort (internt/externt_SD).
    Som jag skrev tidigare, telefonen håller sig i skinnet sedan fabriksåterställning o omformatering av interna minnet.
    Har inte flyttat några appar från tel till minnet heller, sedan återställningen.
    På det extenaSD (32GB samsung) har jag endast filmer o musik.
    Ni som har problem, testa det.
    Ja, det är lite jobbigt att lada om allt, kör inte med backup av program då "korrupt" data kan återskapas.

12. Ampakin

Mottagna gillanden:
    72

MINA ENHETER

Det tror jag däremot är den främsta anledningen till omstarter, verkar vara många som har fått rätt på det genom formatering eller skippat sd-kortet..

13. b9mobile

b9mobile Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81

MINA ENHETER

Jag har också en känsla av att sim-kortet på något sätt kan vara inblandat.

I stort sett varje morgon har jag mötts av sim-kortets pin-kontroll, telefonen har under natten startat om och såklart stannat vid pin-kontrollen.

För att slippa att ha en telefon som inte fungerar ett antal timmar varje natt så deaktiverade jag pin-kontrollen.

Till min förvåning har telefonen sedan dess (5 dagar) inte startat om sig själv!

Och hur vet jag då att telefonen inte startat om sig själv mitt i natten, undrar ni?

Jo, jag har appen No Signal Alert installerad, den säger till och loggar om telefonen tappar kontakt med nätet, tex vid en ofrivillig omstart.

https://market.android.com/details?...mNvbS5zbWFydGFuZHJvaWRhcHBzLm1pc3NlZGNhbGwiXQ..
    https://market.android.com/details?...S5zbWFydGFuZHJvaWRhcHBzLm1pc3NlZGNhbGxwcm8iXQ..

14. ludde28

Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Mnja,
    jag har inte PIN på, utan kör bara med "prickar". Telefonen har endå startat om sig, men iom att PIN inte var aktiverat så märkte jag sällan att den startade om sig.
    Tack för tipset om appen No Signal Alert.
    Ska hålla koll om tel startar om sig eller ej. (håller tummarna att den inte gör det)
    (Appen indikerar inte när man stänger av telefon på rätt sätt, däremot när jag tog ut batteriet medans tel var igång så fick jag meddelande att signalen försvann.)

15. Ampakin

Mottagna gillanden:
    72

MINA ENHETER

Jag tror nog överlag att det är usblagring och sd-kort som spökar mest, simkortet är nog problemet i undantagsfall - jag pratar mer för min egen del när jag påtalar problemet med sim eftersom att det till 100% löste sig när jag bytte kort.
    Däremot så hade jag den kära batteribuggen fram tills jag formaterade usblagringen...

Arbu11 gillar detta.
  16. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Håller med Ampakin... SD-kortet spökade rejält fick mig, så det var bara att dra ut det igen och använda det till någonting annat!

17. Svettis&Friskis

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Telefonen tillbaka igen. De har bytt batteri och mätt allt i den utan felaktiga värden. PÅ NoN påstår de att jag själv orsakat skadan pga felaktig användning och installation av tredjeparts OS och tredjepartsprogram som gjort telefonens funktion instabil. Detta trots att jag kör telefonen helt original.

Samsungs verkstad påstår att telefonen inte är behäftad med ett fel sålunda om de inte hittar felet. Alltså är det bara fel på telefonen om de i sina felsökningsrutiner kan hitta fel på den. Allt annat beror på felaktig användning eller ostabila appar som man laddat ner.

(Jag har förklarat för båda instanser att min tjej har en nyare vit SGS2 med samma mjukvara och samma appar som mig och dessutom många fler appar men hennes fungerar felfritt)

Jag är ledsen och tycker mitt ärende skött på ett dåligt vis. Lutar åt att köpa Apple nästa gång. De skulle aldrig behandla mig så här.

18. moparlinke

moparlinke Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Hur kan non påstå det när inte de som ska laga telefonen hittar nå?

Är väl självklart att de inte lagar ett fel de inte hittar.
    Inte ger Apple dig en ny telefon utan att ha hittat fel heller.

Nu är de väl knappast Apple eller Samsung som beslutar utan den servicefirma de anlitat.

Men byter de ut en Apple telefon utan fel ska jag fasen köpa en :-)

19. huskul

huskul Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    549
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

MINA ENHETER

Operatör:
    ComviQ
    Telefon: