Problem: S2an startar om sig

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Joeled, 3 dec 2011.

1. moparlinke

moparlinke Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Hoppas det dröjer länge innan S3 kommer så jag kan förlänga mitt abb å plocka ut en :-)

2. Svettis&Friskis

Svettis&Friskis Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Så har jag fått tillbaka luren efter en tredje vända på verkstaden utan att den byts ut eller att de hittar fel på den. Sänder er en mailgång jag haft med NetOnNets Kundservice och Kundombudsman.

DE FÖRESLÅR ATT JAG SKA SKICKA IN LUREN EN FJÄRDE GÅNG...

---------------------

Hej,

jag finner inte förslaget att skicka in den en fjärde gång till er som hjälpande utan som tidsfördriv. Du får gärna berätta för mig vad jag har att vinna på att skicka den till er en fjärde gång.

Känns som ni fått order av Samsung att tiga som muren och låtsas som att felet jag har inte finns. Jag har redan varit utan min mobil i 1 av de 8 månader jag ägt den pga alla servicerundor den varit på.

Jag har förlorat förtroendet för er på NetOnNet och likaså för Samsung som telefontillverkare. Jag har aldrig menat att vara otrevlig eller jobbig mot någon av er som person men däremot upplevt att ni tycker jag är jobbig som hör av mig till er vid fel på en produkt som är köpt hos er vilket är beklagligt.

Jag får använda min bristfälliga mobil tills jag finner något annat att ersätta den med och lösa mitt problem på det viset, trots att jag har garanti kvar och trots att ni lovar bra bemötande och generösa garantivillkor på er hemsida under köpvillkor.

mvh

xxxxxx

Den 22 februari 2012 14:01 skrev NetOnNet <[email protected]>:
    Hej XXXXX,

Jag förstår din besvikelse I detta ärende.

Dock kan vi inte göra något i detta ärende om inget fel konstateras på telefonen. Det var därför jag erbjöd dig att vi kan ta in telefonen till vår serviceavdelning. Jag såg att du hämtat ut telefonen igår. Vill du att jag skickar en fraktsdel till dig så at vi kan ta telefonen till vår serviceavdelning?

Med vänlig hälsning

Bockasjögatan 12
    SE-504 30 Borås
    SWEDEN

TEL: +46 33488488
    FAX: +46 33103188
    E-POST: [email protected]
    WEB: www.netonnet.se
    Vid återkommande kontakt med oss vänligen bibehåll tidigare mailväxling i ärendet.

From: [mailto:)
    Sent: den 21 februari 2012 15:44

To: NetOnNet
    Subject: Re: SV: REKLAMATION

Hej igen,

Enligt era egna garantivillkor och Konsumentköplagen har jag rätt till pengarna tillbaka eller omleverans. Att en serviceverkstad inte kan återkalla felet som drabbar mig om och om igen var dag är inte detsamma som att felet inte finns.

Tror ni att jag har hört av mig för att jag inte har bättre för mig? Jag har lagt ner tillräckligt med arbetstid på detta och dessutom varit utan telefon i långa perioder 3 gånger för att min telefon varit på service.

Jag är inte med på att lämna in den en fjärde gång och vara utan telefon. Jag har kontaktat konsumentvägledarna i Helsingborg som ska hjälpa mig vidare i det här för ni verkar inte tro på att det jag säger stämmer. Om man gör det så enkelt för sig som att man googlar samsung galaxy s2 och omstart/startar om sig så kan man hitta flertalet med samma problem. Trodde inte att man hos er skulle bli misstrodd som kund för en pryl som är värd ca 5000 kr. Det är lågt.

Med leende hälsningar

21 feb 2012 kl. 14:55 skrev NetOnNet <[email protected]>:

Hej XXXX,

Telefonen är skickat I retur från verkstaden till dig då inget fel kunde konstateras. Kvarstår felet när du tar emot telefonen är den enda möjligheten vi kan erbjuda att vi tar in telefonen till vår serviceavdelning för att försöka återskapa felet innan vi skickar telefonen på service.

I så fall får jag be dig att återkomma så kan vi skicka frakthandlingar.

Jag beklagar alla problem som uppstått dock måste vi konstatera ett fel för att kunna hjälpa dig i detta ärende.

Med vänlig hälsning

Bockasjögatan 12
    SE-504 30 Borås
    SWEDEN

TEL: +46 33488488
    FAX: +46 33103188
    Vid återkommande kontakt med oss vänligen bibehåll tidigare mailväxling i ärendet.

From: [mailto:)
    Sent: den 21 februari 2012 11:31
    To: NetOnNet
    Subject: Re: SV: REKLAMATION

Hej igen,

Nej jag har aldrig haft tredjepartsmjukvara på min telefon. Har varit i kontakt med verkstaden som även de medger att jag aldrig haft den typen av mjukvara på. Deras uttalande innebär att om jag hade haft tredjepartsmjukva på min telefon och skickar in min telefon så kan jag få betala en avgift.

Jag går nu vidare i ärendet till Allmäna reklamationsnämnden. Det här rimmar illa med era garantivillkor och en av anledningarna till att jag på senare år köpt all min hemelektronik hos er.

Med leende hälsningar

21 feb 2012 kl. 11:21 skrev NetOnNet <[email protected]>:

Hej xxxxxx,

Jag ser inte att den påbörjades den 19:e. De har däremot noterat den som mottagen den 14:e och det är sannolikt då de började långtidstestet. Vi litar på att verkstaden som är auktoriserad av tillverkaren har gjort en korrekt bedömning.

Jag ser att i ett tidigare service-ärende så har verkstaden noterat att felen som du har nämnt kan bero på tredje-parts-mjukvara som är installerad på telefonen. Har du prövat att göra en återställning/uppdatering för att utesluta att felet inte beror på särskilda program?

Med vänlig hälsning
    Bockasjögatan 12
    504 30 Borås
    SVERIGE

TEL: +46 33 488 488
    FAX: +46 33 103 188

Från: [mailto:)
    Skickat: den 20 februari 2012 13:50
    Till: NetOnNet
    Ämne: REKLAMATION

Hej,

jag har ett problem med en trasig mobiltelefon som jag köpt hos er. Min mobiltelefon som är köpt i juli 2011 har börjat att starta om sig själv i tid och otid sedan i mitten på december månad.

Det började med att den startade om sig när den bara låg på bordet hemma utan att användas men har numera övergått till att starta om sig själv även när man håller på att använda den till mail/facebook liksom i samtal. Den startar om sig 1-3 gånger om dagen.

Jag tycker inte det är acceptabelt och telefonen (Samsung Galaxy S2) motsvarar inte mina förväntningar på en så pass dyr premiumprodukt.

Telefonen har skickats in på lagning hittills 3 gånger och genomgått diverse tester och även fått ett nytt batteri, men problemen med omstarter kvarstår och man säger på verkstaden att man inte funnit några som helst fel på telefonen i de tester som gjorts.

Tredje gången jag lämnade in den har jag sparat en skärmdump med servicenoteringara man kan se på verkstadens hemsida med beskrivning på service som gjorts bara för att kunna visa hur tokigt de arbetar.

Där kan man läsa tydligt att de gjort en 5 dagars långtest med tester av diverse saker som radas upp. Däremot så står det i en annan kolumn att service är påbörjad och avslutad den 19/2 2012. Alltså har de skrivit att de gjort en 5 dagars test men inte gjort det i verkligheten.

Hur som helst förväntade jag mig pengarna tillbaka eller en ny telefon men så har inte skett. Problemet med omstarter är jag inte ensam om utan man kan läsa flertalet historier på Internet på engelska eller svenska med andra kunder som har samma problem.

Jag vill att ni bekräftar att ni tagit emot min reklamation. Jag går vidare med det här till konsumentrådgivaren i Helsingborg såvida vi inte kan lösa det som jag beskrivit i stycket ovan

--
    hälsningar

--

3. Svettis&Friskis

Svettis&Friskis Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Innan jag skickade in den den tredje gången hade jag lite kontakt med verkstaden också. Då såg mailturerna ut så här;

--------------------------------------

Den 9 februari 2012 11:50 skrev >:
    Hej igen,

jaha så komplicerat. Jag ringer NetOnNet och reklamerar den via dem istället då.

xxxxxxx

Den 9 februari 2012 11:38 skrev Cecilia Borgström <[email protected]>:

Hej,
    Vi får fram tidigare historik via Imei så det är inget problem.

Men om vi skulle behöva kreditera telefon så kan vi inte göra det om du lämnat in den via Samsung support.
    Då måste det gå via Netonnet.

Vilket jag meddelade i tidigare mail.

Så om du har rätt till kreditering så kan vi inte göra det.

Vänlig hälsning / Best regards
    Cecilia Borgström
    Team manager Samsung

Bruksvägen 2
    232 53 Åkarp, Sweden
    Tlf: +46 (0)40 43 00 30
    Faks: +46 (0)40 43 42 42
    Mobil: +46(0)709-152609
    Web: www.deltaservice.se
    Mail: [email protected]

Skickat: den 9 februari 2012 11:18
    Till: Cecilia Borgström
    Ämne: Re: Fortfarande fel

Hej Cecilia,

jag har varit i kontakt med Samsungs kundservice och skickar in den genom dem denna gång. Jag kommer posta den till er idag. Jag har fått hem papper och instruktion från er idag och mitt reparationsnummer är xxxxxxxxx. Jag hoppas att ni via mitt IMEI nr kan koppla dessa serviceturer samman. Detta blir tredje gången telefonen skickas in pga samma fel...

xxxxxxxxxxxx

Den 7 februari 2012 13:10 skrev Cecilia Borgström <[email protected]>:
    Hej,

Det bästa är om du lämnar in den på Netonnet igen.
    För om vi skulle kreditera den så måste det gå via återförsäljare och kan inte göras om den lämnas direkt till oss.

Vänlig hälsning / Best regards
    Cecilia Borgström
    Team manager Samsung

Bruksvägen 2
    232 53 Åkarp, Sweden
    Tlf: +46 (0)40 43 00 30
    Faks: +46 (0)40 43 42 42
    Mobil: +46(0)709-152609
    Web: www.deltaservice.se
    Mail: [email protected]

Skickat: den 6 februari 2012 16:38
    Till: [email protected]
    Ämne: Fortfarande fel

Hej,

jag har en Galaxy S2 som är köpt på NetOnNet. Det har IMEI nummer xxxxxxxxxxxxxxxx. Den har varit inne på service pga att den startar om sig själv i tid och otid 2 gånger hittills. Den har med början i fredags förra veckan börjat starta om sig själv igen. Jag tror starkt att det är ett hårdvarufel på den. Jag har varit i kontakt med er när jag fick tillbaka den från er andra gången och ni sa att jag kunde höra av mig om problemet fortsatte för att reda ut det.

Telefonen är opålitlig och inte så som jag förväntar mig när jag köpte en premium produkt.. Jag har hört av mig till NetOnNet som verkar vara irriterade på mig och att jag ringer om detta fel så därför vänder jag mig till er direkt. Det var OK att jag gjorde så sa ni sist vi hördes. Hoppas på en lösning på detta problem.

--
    hälsningar

xxxxxxxxxxxxxxxxxx

4. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    Detta med omstarter är ett helvete. Synd att en så fin telefon som S2:an faktiskt är ska lida av de. De är ju bara beklagligt men vad som är ännu jävligare är Samsung. De har ju tattare som jobbar på supporten. Jag läser här varje vecka om olika svar ifrån Samsung. Tattarna vet inte ens vad flygplansläge är för något läste jag igår och idag detta.

Jag har själv varit i kontakt med Samsung direkt gällande spontana omstarter. Dom slutade svara på mina mail (Jag var inte otrevlig men jag gav mig inte heller).

Jag har satt min tilltro till ICS uppdateringen eller 2.3.6 uppdateringen, när dessa nu behagar att anlända. Om telefonen inte blir bättre efter dessa uppdateringar så kommer jag att lämna in den till service tills den blir fixad. Jag tänker då inte ge upp. Lyckas dom inte fixa den så får dom byta ut den eller kreditera den. Fast jag vill vänta in uppdateringen.

Orsaken till att jag tror på mjukvaran är för i mitt fall så började problemen efter 2.3.5. Jag hade inga problem innan 2.3.5. Så är de i mitt fall. Jag vet att det finns dom som aldrig har några omstarter trots att dom har 2.3.5 och ett SD-kort i. Men så här va det i mitt fall.

Tar jag ut mitt SD-kort så funkar telefonen perfekt.
    Stänger jag av Wifi så funkar telefonen perfekt.
    Kör jag över den och krossar den efteråt med en slägga så funkar jag perfekt. :D

5. Deebo83

Deebo83 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Försök tvinga fram felet själv och på så sätt även dokumentera det i någon form...typ film. Annars är det jävligt svårt för verkstäderna att konstatera något som händer "då och då". Jag hade ett dylikt problem med en htc för ett jävla bra tag sedan. Det va egentligen inget fel på min htc då...men en ny var på g på marknaden och jag ville reklamera min ;) det slutade med att jag sålde min htc på blocket...så mitt råd är att du säljer din telefon på blocket du med istället för att tjaffsa om arn och dylikt som kostar dig onödig tid!!
    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

6. peswe

peswe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Och du var helt ärlig mot Blocketköparen och upplyste om att det var en problemlur du sålde?

7. Deebo83

Deebo83 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Givetvis...inte. Men o andra sidan va de nog inga problem med den för jag lämnade namn och telenr samt min mail till honom och sa att han kunde höra av sig vid eventuella problem. Har aldrig hört från han. Då kan man konstatera att det förmodligen aldrig va något fel på mobilen...felet låg nog i att jag ville ha en ny och försökte reklamera mig fram till en ny...dum och snål som man e :) nu vet jag dock bättre....det e inte värt att tjaffsa med företag som htc o samsung om problem som "dyker upp då å då" om du inte har faktiska dokumentationer på dom. Dessa företag får in reklamationer av den typen i tusentals...två av dessa tusentals är kanske genuina och har dokumentation på felen. Men ni vet alla va jag snackar om...på ren svenska kallas detta för försök till bedrägeri ;)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

8. Horatio

Horatio Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Då ställer jag mig också i ledet för oss med omstarts strul med S2.

Uppgraderade till 2.3.5 igår och då startade problemet (har aldrig hänt förr).
    Jag har flyttat alla appar från SD kortet och hoppas på tur.

För övrigt tycker jag Galaxy S2 är en helt suverän telefon. Hade batteriet räckt längre hade jag fan friat till den :)

// H

9. sebzan

sebzan Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Löst problem med spontana omstarter?

Tjena,

Efter att jag oxå uppgraderade till Android 4.0.3 (kompileringnr IML74K.XXLPQ) så har jag haft i snitt 4-6 omstarter per dag de senaste 3 dagarna med min telefon, och jag har ett 32 GB SD-kort i satt där jag sparar mina bilder, ingenting annat så vitt jag vet - om inte Android i sig lägger prylar där. ;)

I samband med att jag uppgraderade telefonen så formaterade jag också kortet också i luren men uppenbarligen har det inte hjälpt.

Som många säger verkar det kanske vara en kombination av dåligt SD-kort (kontakterna på kortet) alt något annat skit som får telefonen att starta om.

Jag har tagit ur mitt kort och nu plötsligt har telefonen inte gört någon spontanomstart på över ett dygn och batteritiden verkar ha blivit lite bättre.

Hälsningnar Sebastian - http://zanders.nu

10. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Jodu... Man tänker att om man köper ett SD-kort till en mobil med stöd för det så borde det ju funka... Man tänker dessutom att om man köper ett SAMSUNG-kort till en SAMSUNG-mobil så ska det ju funka ännu bättre men tji fick man... Här ska vi inte vara några att tro att grejer ska funka! Riktigt less på Samsung och hoppas att de fixar detta antingen med nya S3an eller S2an med en fix...

11. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Formaterade du både USB Storage och SDkortet? Samt utförde en återställning efter uppgraderingen till ICS?

12. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Jag hade dessa problem också i 2.3.5. När jag uppgraderade till ICS gjorde jag enligt:

Format SD-kort + USBStorage + Återställning
    Uppgraderade luren till ICS
    Igen - Format SD-kort + USBStorage + Återställning

Sedan började jag lägga in allt igen (ej ifrån någon backup utan ny fräsch skit. Har inte haft några problem med random reboot sen det. Å då hade jag reboots varje jävla kväll innan med 2.3.5 eller mitt på dagen lite då och då.

Du kan ju prova själv om de funkar för dig om du orkar. De är ju lite segt å genom lida allt mek.. men för mig funkade de iaf :)

13. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Min mobil hängde sig idag under booten så det fick bli en återställning... Jag är trött på all skit så att nä... Jag får överleva med att ha ett fullt internt minne tills jag byter telefon, jag orkar inte bråka mer :O Men om jag någon mer gång måste återställa (lär väl flasha in CM9 nån gång när jag vet hur man gör och har tid, sommarlovet?) då ska jag pröva det du sa! ;)

Så du laddar ner appar nu och kastar över dem på kortet direkt eller vad? ;)

14. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Jag laddar ner appa och sen tänker jag inte på var dom exakt landar ;)
    De behövs inte. Har inte haft några reboots längre.

Jag har fått nya ICS specifika problem istället dock. Men inget lika störande som detta med random reboots-problemen. Så överlag känns ICS uppdateringen som en förbättring för mig. Jag skulle dock gärna ha sett lite bättre flyt i menyer och sånt. Speciellt då man kör med exempelvis mycket appar och så.

15. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Men om man inte flyttar några appar så lär den ju inte installera någonting på externa minnet? ^^ Det jag vill är ju att ha mer plats på interna app-minet! :P Dock har jag börjat rensa bland programmen så jag försöker hålla mig på 2GB... Men vissa spel tar ju en sisådär... 700MB, så de får man ju låta bli att installera tills SD-korts-problemen är lösta :(

16. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    De är sant iofs. Fast dom ända apparna som är 700mb som jag har haft är ju spel och vissa av dom fattar att dom borde installera sig under /sdcard/ex_sdcard/ fast långt ifrån alla iofs. De är synd att Samsung inte gick över till den designen som ICS vanila kör. Där hela de interna minnet är opartitionerat och du kan dynamiskt växa de olika "partitionerna" på internminnet.

17. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Vet du om det blir opartitionerat om man installerar typ CM9 eller flashar in något annat eller beror det där på nåt helt annat? ^^ Är inte så insatt på skillnaderna mellan ROM, Kernel och Modem och allt sånt ... Heh :( Sorgligt...

18. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Jag tror de är enligt vanilla designen på CM9 men jag är inte helt hundra. Har för mig att de va så då Polaren provade. Men CM-releaserna är ju ändå en så kallad AOSP - Android Open Source Project, vilket betyder att alla ROMs som följer AOSP bygger på original såsen av Google. Och även om de nu inte skulle vara så, så kan du säkert, använda dig av ett skript som partitionerar om internminnet enligt önskemål.

Min surfplatta Motorola Xoom kör jag Team EoS AOSP release och på den är ju iaf enligt original. Hela internminnet på 32GB kan användas som /data och inte bara 2GB som fallet är på SGS2. Denna design av internminnet kom iom Android 3 (honeycomb).

Det finns nackdelar med denna designfilosofi också iofs. Du kan inte mounta internminnet som ett "usb-minne" längre. Du kan inte få exklusiv diskaccess så du får nöja dig med MTP eller PTP överförningsprotokollet. Orsaken är att filtabellen är inte längre FAT. Men för de allra flesta så är detta inget problem.

Galaxy Nexus har exempelvis denna partitionering av internminnet också och de va ju lite skriverier i början att du inte kan mounta internminnet som ett USB-minne i din dator längre. Vet inte om du såg de? Men dom tog upp de som en nackdel i Galaxy Nexus recensionen här på Swedroid.

Om Galaxy Nexus hade haft ett SD-kort i sig så hade detta dock gått att mounta som vanligt. Men de har den ju inte. :)

Sorry att de blev wall of text. Kände att jag ville utveckla svaret lite.

19. Arbu11

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Man får tacka så mycket för svaret :) Ska nog ladda ner och installera CM9 idag eller imorgon, och då ska jag antagligen skriva en guide på det till en hemsida som är under utveckling för att förenkla för folk! ;) Men men, vi får se! Lite av det du tar upp angående att det är AOSP etc. tar jag gärna med på hemsidan om jag får! ;)

Sen att det inte går att mounta som minne var ju rätt tråkigt, men vafan... Man får köra nån extern filutforskare via MTP eller vad det nu kallas! ^^

20. kendobendo

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Lycka till med hemsidan :)
    MTP, PTP eller USB-läge de är inte the end of the world. Själv överför jag i princip aldrig längre. Jag använder mig av foldersync och alla mina bilder, appar, etc.. synkas mot min FTP-server och surfplatta så de är inget man funderar så mycket på när man funnit alternativa sätt att hantera media på. :)

Arbu11 gillar detta.