Diskussion: S3 slö trots sin extrema prestanda

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av speakman, 30 okt 2012.

  1. Pixeln

    Pixeln Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    562
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Jag upplever också att telefonen blivit betydligt slöare efter uppgraderingen.
    Någon som har samma uppfattning och gjort en fabriksåterställning och fått bättre flyt?

    Det är ju en hel del som ska in efter en återställning, inte bara program utan inställningarna i programmen, och det orkar jag inte göra om ingen kan påvisa ett lyckat resultat efter en fabriksåterställning.

    När jag skriver så inser jag nog att får göra en fabriksåterställning i alla fall.
    Har noterat nedanför vad jag upplever som sämre efter uppdateringen.

    *Jag har kontakgenvägar på skrivbordet, om jag öppnar en för att ringa
    så öppnas samtidigt meddelandetråden i bakgrunden/under.

    * Slö i kontaktmenyerna.

    *Slår av skärmen vid samtal så jag måste tända den för att lägga på.

    *Slö och laggig defaultbrowser, den var kanon innan.
     
  2. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Gjorde ni återställning innan uppdateringen och direkt efter, eller bara efteråt?
     
  3. Freddeguy

    Freddeguy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    260
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Komda råttpack <3

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
    bvb gillar detta.
  4. fedge

    fedge Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Disable S-Voice

    Det var någon annan som skrev tidigare att man skulle disabla S-Voice. Kan bara instämma - det drar både mer batteri och segar ner responsen när man trycker på hemknappen. Hur Samsung kan ha en sådan funktion aktiverad som default är för mig obegripligt
     
  5. Hotel

    Hotel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Helt rätt. Hemknappen är rapp som tusaan efter en sådan inställning. Mycket bra tips från den som skrev det.

    Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2
     
  6. Crall

    Crall Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Tröttnade och gjorde en återställning av telefonen. Ingen större skillnad alls tyvärr. Såg på xda att vi inte är ensamma om detta.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  7. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Skitskumt..

    Om du inte vill krångla med odin och/eller custom recovery för format /system. Så skulle jag kontakta samsung. Jag vet inte om det kan skilja något mellan telefoner av samma modell? Annars ska det gå att ordna med en fresh install. Något måste iaf skilja mellan en fungerande o ickefungerande.
     
  8. Hotel

    Hotel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2012
    Inlägg:
    493
    Mottagna gillanden:
    228
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Platta:
    iPad Pro
    Är det någon som framhäver att något är fel på de drabbade enheterna?
    Tänker främst på att sååå många är problemfria.

    (Forum med trådar som den här besöks i mina ögon till större del av de med problem. Positiv respons glider mellan pinnarna)

    Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2
     
  9. Freddeguy

    Freddeguy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    260
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Är det Samsung eller operatören som står för fel i mjukvaran?

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
  10. andyman11

    andyman11 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2012
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    766
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21 Ultra
    "Jag kan hjärtligt rekommendera*denna ROM*. Det är som stock-rom fast väldigt avskalad och med några extra features. Om du pallar pilla med sånt dvs."


    Är det bara att flacha in med Odin? Kan man gå tillbaka till originalromen efter om man vill? Är kass på detta med
    att byta rommar så därav frågorna. Är det samma tillvägagångssätt med Odin som med alla andra rommar? En länk till originalromen hade varit snällt om man vill gå tillbaka.
    Mvh
    Andyman11
     
    Last edited: 5 nov 2012
  11. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Det kan jag inte svara på. Är det en brandad lur så borde det ju ligga hos dem om de inte lotsar dig vidare?

    Borde väl bara vara att slå en signal o fråga.. Telefonen ska ju inte bli sämre efter en uppdatering, Lite tillmötesgående borde de vara kan man tycka om de vill ha kunder.

    Om man funderar på att försöka fixa sin lur själv så vet jag att någon här på forumet i en annan tråd hade frågat tre om det var ok att flasha en obrandad stock, o det påverkade inte garantin sade de då.
    Garanti gäller dock inte för felflashning.
    Jag jobbar inte hos tre o kan inte lova något, så är man nojjig så kan man ju höra sig för först. Vore dock intressant hur de skulle gå till väga för att ogiltigförklara garantin för att man använder samsungs officiella mjukvara.
     
  12. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    En originalrom flashar man oftast med odin. (.tar eller .md5 filändelse)
    Custom roms flashas oftast från custom recovery. (.zip)

    För att få t.ex cwm recovery så krävs root. Root och recovery brukar kräva en icke officiell flash via odin. Detta kommer att trigga flashräknaren i telefon. Den går dock att återställa med chainfires triangle away som fins på google play eller på xda forumet.

    Kika de klistrade trådarna i rom, filer & utvecklings delen så hittar du det mesta.. :)
     
  13. sannispannisen

    sannispannisen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    635
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag håller på att byta rommar hit och dit, de skiljer sig otroligt mycket på min telefon iaf. Upplever också den där väntan...låsa upp tar si och så länge, stänga ner program osv.
    Vissa har inte den där fördröjningen alls.
    Jag har nog testat det mesta nu...tycker dock det är trist att behöva rensa telefonen varje gång.
     
  14. speakman

    speakman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Ja det var lite oväntad vändning den här tråden fick. Jag kom med ärlig kritik på ett par punkter som jag var riktigt trött på efter ett par månaders användning. Det har aldrig varit fråga om "trollning".

    Överlag tycker jag det finns många som borde se över sitt språkbruk, men en särskild känga till moderatorn som borde men inte direkt föregår med gott exempel.

    Nåväl, över till telefonen:

    Jag har nu äntligen fått JB (är en Telia-lur) och vissa saker blev faktiskt betydligt bättre. Tiden att tända skärmen har minskats radikalt till exempel. Det generella flytet i gränssnittet gör vissa saker mer förlåtligt.

    Men grundproblematiken kvarstår för min del; vardagsbestyren tar för lång tid.

    Med vardagsbestyr avser jag främst att ringa och skicka sms/meddelanden (t.ex. FB messenger). Ringa-delen är svårtlöst på det vis att hela dialer-appen är felkonstruerad (enligt mig). Att inte vara konsekvent med vilken flik som är öppen när man startar appen är bara förvirrande - jag tror de flesta växlar frenetiskt mellan "Knappsats" och "Loggar". Dessa borde ha slagits samman likt både HTC Sense och MIUI lyckats med på ett mycket tillfredsställande sätt.

    Går dialern att byta ut kanske? Och har ni förslag på till vad isåfall?

    För SMS och övriga meddelanden, men även dialern bortsett från ovan feldesign, kvarstår samma slöhetsproblem. Skärmen blir svart ett antal sekunder innan man får upp listan på konversationer. Och när man klickat på den konversation man avser fortsätta med får man vänta ytterligare ett par sekunder innan konversationen laddat och textfältet blir tillgängligt. Och slutligen ytterligare ett par sekunder innan man fått upp SwiftKey (så till den grad att den faktiskt svarar på tryckningar).

    Som programmerare är det lätt tänkt att allt det här till stor del skulle kunna undvikas genom att snabbt som sjutton ladda gränssnittet och sedan, asynkront i parallella trådar, ladda in konversationerna och annan dynamisk data. Då förblir själva gränssnittet responsivt och man kan navigera redan innan allt annat laddats. Ungefär som vilken mediatung hemsida som helst - man kan navigera och förflytta sig med menyer och länkar långt innan alla bilder och filmer (och reklam) hunnit laddat färdigt. Borde vara fundamental design 2012, men men...

    Jag har aldrig provat en iPhone faktiskt (mer än fingrat på en i en Telia-butik) men jag har exempelvis haft en Nokia 6233 en gång, och den kunde jag sekundsnabbt både ringa och sms:a på - varav det förra utan att ens ta upp den ur fickan!

    Så jag tror, likt många kommentarer i den här tråden bekräftar, att allt handlar om den personliga upplevelsen. Har man inget att referera till så är säkert SGS3 den perfektaste av världar. Är man van att mobilen reagerar i samma ögonblick som man trycker (se Nokia-exemplet) så blir man irriterad på minsta väntan. Är man själv inte så snabb så har man säkert förståelse för eventuella lagg (man kanske helt enkelt inte ens märker av det), medan jag själv är åt andra hållet och försöker optimera all teknik i min omgivning att vara snabbare än mig själv (så all väntetid får jag stå för själv). Annars blir jag stressad.

    Så kortfattat tror jag säkert att de flesta av SGS3:orna i den här tråden är i praktiken identiska, det är användarna och deras upplevelser som skiljer åt.
     
    FrozenWithin, corb06, Stromma och 1 annan gillar detta.
  15. Freddeguy

    Freddeguy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    260
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Ni som säger att batteritiden är bra haha är det ett skämt eller?
    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     

    Bifogade filer:

  16. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 638
    Mottagna gillanden:
    666

    MINA ENHETER

    Skriv ut skärmtiden oxå

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  17. Freddeguy

    Freddeguy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    260
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER



    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     

    Bifogade filer:

  18. Evil_E

    Evil_E Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    1 002
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Mycket bra sammanfattat vad det för det mesta handlar om. Visst har det blivit bättre på Android, men man måste fortfarande kunna få va kritisk utan att man "gjort fel" och det finns ju trots allt användare som "bara" använder telefonen och aldrig varit i närheten av varken Swedroid eller Odin. Samsung har väl lyckats ganska bra med sin Galaxy serie, men det är märkligt att man inte lägger mer tid på att optimera det som fortfarande fungerar sådär... meddelandeappen och telefonappen är inte Galaxy S3s starkaste kort.

    I Android kommer man nog alltid få ha en kompromiss mellan frihet/prestanda pga. designvalen som Google gjort i Android. "Project Butter" har lyft Android betydligt, men mycket återstår. Teknik-stress är aldrig roligt och det blir spännande att se vad Google+hårdvarutillverkarna hittar på framåt. :)
     
    speakman gillar detta.
  19. S-Droid

    S-Droid Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    4 638
    Mottagna gillanden:
    666

    MINA ENHETER

    Timmar och minuter

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  20. Blabert

    Blabert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    773
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Tryck på där det står screen, så får du tiden skärmen är på.. Så här:

    [​IMG]

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2