Problem: S4 GT-i9506 bootar om sig hela tiden efter uppdatering

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av huggorm, 20 jan 2016.

1. huggorm

huggorm Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Frugan körde en uppdatering på sin telefon (orootad). Något hände i slutet och progress-baren (vad det nu heter på svenska) kom aldrig till slutet och telefonen stängde av sig.

Telefonen bootar som den ska och det går att använda den i 3-4 minuter, men sen fryser den en halvsekund för att sen boota om sig själv. Detta beteende repeteras i all oändlighet.

Det finns inga felmeddelanden eller nåt sånt alls i skärmen, men jag drog hem Android platform-tools och körde "adb logcat" för att få ut loggfilerna för att se om det fanns något uppenbart i dem. För mig som inte är utvecklare ser jag inget, men någon annan kanske gör.

Hela logfilen var över 32000 rader, så jag har plockat bort allt utom de som börjar med "E" (vilket jag tror är error-rader), och lade upp här: http://1957f34bf65bf298.paste.se/

Telefonen kör Android 5.0.1.

Går det med hjälp av logfilen ta reda på vad som gått snett? Går det att så att säga forcera en ominstallation av uppdateringen hon lade in, utan att fabriksåterställa?

Om inte, finns det något sätt att kopiera ut alla bilder? Scripta något med adb pull kanske?

2. huggorm

Mottagna gillanden:
    0
    Har löst det med fotona.

3-4 minuter är ett tillräckligt stort tidsfönster för att USB ska komma igång, så för att plocka ut fotona gjorde jag först "adb shell", körde "ls > files" i foto-katalogen och sen "adb pull" på den.

Sen körde jag följande loop:

Kod:
      while sleep 10s ; do
        for x in $(comm -23 files done_files) ; do
          ./adb pull -p storage/sdcard0/DCIM/Camera/$x && echo $x >> done_files
        done
      done
    Och nu, sisådär 25 omstarter senare, har jag fått ut alla foton.

Det bästa vore att slippa göra fabriksåterställning, men jag har inte hittat någon lösning / felkälla på ombootningarna.

3. jogge

jogge Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    519

MINA ENHETER

Prova säkert läge:
    Stäng av mobilen. Vänta nån minut.
    Tryck in och håll kvar volym ner. Tryck in och håll power tills skärmen tänds.
    Släpp power men håll kvar volym ner tills låsskärmen kommer fram.
    Lås upp mobilen, om allt gick rätt ska det stå säkert läge längst ner till vänster på skärmen.
    Nu körs endast de appar som är förinstallerade av samsung, om mobilen funkar i detta läge är det någon app som du installerat som bråkar. Är problemet kvar är nog en nödåterställning det bästa valet.
    https://swedroid.se/forum/threads/noedaterstaell-vid-problem.129681/

4. huggorm

Mottagna gillanden:
    0
    Den bootar om även i säkert läge, så jag det är väl den avbrutna uppdateringen som gick åt fanders. Nåja.

Tack för tipset.

5. huggorm

Mottagna gillanden:
    0
    Uppdatering: Efter att via USB ha fått ut det viktigaste så beslöt vi oss för att köra en fabriksåterställning.

Sagt och gjort, men telefonen bootar fortfarande om sig!

Jag begriper inte det här. En systemuppdatering kan väl knappast ha förstört hårdvaran? Allt funkade perfekt innan uppdateringen, och telefonen har inte tappats / blivit blöt / etc mellan tidpunkterna för systemuppdateringen och systemåterställningen.

6. jogge

jogge Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    519

MINA ENHETER

7. MullvadN

MullvadN Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Halebop / Tele2
    Telefon:
    Nexus 5x

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop / Tele2
    Telefon:
    Nexus 5x
    ROM:
    Rootad Stock ROM 6.0
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy 5
    ROM:
    CyanogenMod 7.1.0
    Platta:
    Chuwi Hi8
    ROM:
    Rootad Stock ROM 4.4.4
    Platta 2:
    ZTE V9 (light)
    Enklaste sättet att lösa detta vore nog att göra en total återställning via KIES.

8. huggorm

Mottagna gillanden:
    0
    Kruxet är att telefonen hinner boota om innan Kies ens har hunnit identifierat den.

Telefonen bootar inte om om jag sätter den i recovery-läget (vol up + home + power), men då hittar inte Kies den.

Provade dra ner en stock-firmware från Samsung och skulle köra "adb sideload rom.zip" på den, men då var det fel fingerprint och vad nu telefonen klagade på.

9. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 133
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Ta hem Odin och starta in telefonen ner i download mode och flasha in en original Rom från Samsung mobile.
    Finns guider i forumet om du inte gjort det tidigare.

10. jogge

jogge Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    519

MINA ENHETER