Problem: S7:an sparar ner foton och försämrar dem?!

Diskussion i 'Galaxy S7 Edge - Allmänt' startad av CarolineHanna, 13 nov 2016.

  1. CarolineHanna

    CarolineHanna Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2016
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag vet, helt sjukt!
    Provade att spara en bild från facebook till dropbox, och sen laddade jag upp den på luren och för över till instagram: fungerade. Då finns färgerna kvar.

    Storleken på fotona kkollade jag innan, men det ville bara få mig att böla.. De fotona som ändrade färg var mindre än de jag sparade på från internet som inte bytte färg.
    Jag testade medvetet att ändra size/informationens flöde.

    Nu fungerade det ju att spara från datorn --> Facebook på datorn --> Dropbox på datorn --> Dropbox på luren --> Spara i mobilen --> Instagram.
    Jäkligt konstigt, och jag vill ju inte behöva spara alla foton över webben för att komma åt dem på min lur.
    Det här måste kollas upp.
    Fungerade ju utan probs på iphonen.. Men jag är såld på denna lur så vill inte byta pga en sån här grej.
     
  2. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    med tanke på att det verkade fungera när du först laddade upp den till facebook (web) så tippar jag på att det ligger kvar metadata i bilderna som ditt instagramprogram eller ditt bildprogram i mobilen reagerar på. facebook brukar skrubba bort metadatan vad jag vet. testa att skrubba metadadan själv och gå dator-drop-mobil-insta istället

    hela problemet kan bero på att din s7 kan mer än din iphone kunde
     
    R3b0rn gillar detta.
  3. CarolineHanna

    CarolineHanna Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2016
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0
    Ska testa imorgon!!! återkommer med svar då :) tack!
     
  4. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    @CarolineHanna@CarolineHanna
    Det är mer än ett problem med detta, det är därför som det är så knepigt att få rätt på det!
    Börja med att gå till inställningar för display och sätt skärmläget till Standard, då slutar den säkert att ändra färger under tiden som du bläddrar i alla fall. Vilken app är det som du bläddrar i på videon?
     
    DaddyCool gillar detta.
  5. CarolineHanna

    CarolineHanna Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2016
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!
    Testade det igårkväll, att ändra skärmläget. Fungerade ändå inte. Luren visar en färg i någon sekund och sen förändrar den färgen till det sämre.
    Laddar jag upp detta ändå och kikar på fotot från en annan enhet så är bildens färg dålig ändå.
    Det här jag visade igår var appen "Foton". Men det sker i "Galleriet" också och "Mina dokument" eller vad den mappen heter..
    Så även om jag drar ner foton via usb till luren, går in i dokument och kikar på fotona därifrån så blir de genast sämre i färg.
    Dock så tänkte jag på en sak, nu på morgonen när jag igen provade med att dra ned ett foto via usb, så går man in i "mina dokument", eller "mina filer" eller vad den heter, så öppnas alla foton i ett utskriftsprogram? Stämmer det att det ska göra det? Blir ju genast fel färg där också, men tänker mer om man kanske ska ta bort det programmet eller avaktivera det. Dock ett annat problem :P
     
  6. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Då har du någon app som använder färgprofiler och lägger på detta när du bläddrar. Har du installerat något bildprogram från Adobe i luren, ibland lägger de in app som kan justera gamma för att bilden ska visas rätt på skärmen.
    Vad heter utskrifts programmet du hänvisar till? Kan mycket väl vara det som ställer till det.
    Du kan testa att starta luren i Felsäkert läge (kommer inte ihåg hur man gör det på en S7, men googla) då körs bara de appar som finns med när luren är ny, då ser du om det är en app som du lagt in eller ej som spökar.
     
    cobben gillar detta.
  7. CarolineHanna

    CarolineHanna Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2016
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0
    Har inte laddad ned något bildprogram alls då jag är så petig och gör sånt på datorn :P
    Det verkar bara gå via "Mina filer", du klickar på en bild där och då öppnas den som en förhandsvisning innan du ska skriva ut liksom.. Blå meny.
    Får ni samma?
    PRatar med support på samsung nu.
     
  8. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Första gången man klickar på en bild i Mina Filer frågar mobilen efter vilket program man vill använda för att öppna filen, du har nog tryckt på Samsung Print service då kanske? Det ligger sen kvar som förval till nästa gång. Går att ändra: Inställningar, Programhanterare, Samsung print service (om det är den du valt), Ange som standard, Rensa standard. Då frågar mobilen vilket program du vill använda nästa gång du klickar på en bild fil i Mina filer.
    Du kan också gå till Inställningar, Standardprogram, Ange som standard, då får du upp en lista över appar och de som du valt som standard har texten: "Ange som standard". Där kan du gå in på respektive app och rensa standard för de som du inte vill ha som standard.
     
  9. CarolineHanna

    CarolineHanna Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2016
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,
    Har fått tillbaka min telefon nu, den var inne på "lagning" hos Samsung Service.
    Det enda de gjort var att "uppdatera mjukvaran", varpå jag frågade om det fungerade med bilderna nu men det visste hon inte men antagligen ja.
    Har testat här hemma nu och det fungerar fortfarande inte.. Vare sig jag laddar ner dem med en USB eller från en app. Plus att med USB:n så säger den att "enheten kopplades ifrån" 8 av 10 gånger när jag drar över foton.. Suck och återigen suck.
    Varför jag åkte och lämnade den sist var för att fotona inte fungerade men också för att luren plötsligt tyckte att den inte hade senaste uppdateringen (igen) och när jag laddade ned den så stannade den på 99% varje gång och sa att enheten kopplades ifrån eller att ett man stött på ett fel och "försök igen" eller nåt..
    Nu har jag inte ens kvar min ångerrätt hos Comviq, den var på 14 dagar. :( Suck!!