S7 Edge VS Oneplus 3

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Sneakybonde, 20 aug 2016.

1. Sneakybonde

Sneakybonde Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38
    Hehe joo tack, närmare 3 år gammal iPhone 5, går från 100% till död på mindre än 45min youtube. Då känns det liksom som att det faktiskt är dags att uppgrader haha! :D

2. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Vilken enhet känns "bäst" rent spontant? Vilken får du bäst magkänsla av?

Note 7 var riktigt skön att hålla i tycker jag. Skönare än S7 edge.

3. Droid55

Droid55 Guest

Dessutom får du lite större skärm utan att få så mycket större telefon, S Pen och USB-C. :)

4. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Exakt. Noten car dessutom mindre kroppsligen än tex iPhone 6S Plus, så den kändes ju rejält slimmad.

Definitivt en telefon jag skulle kunna tänka mig ha.

galaxy81 gillar detta.
  5. Sneakybonde

Mottagna gillanden:
    38
    Rent spontant är det nog S7 edge. Tycker menyerna och liknande verkar vara väldigt snyggt, har hört alla klagomål om touchwiz osv men är ju inte riktigt insatt så vet inte hur det funkar i praktiken men UIn ser riktigt bra ut. Själva telefonen är ju även den väldigt estetiskt tilltalande och edgen ger en illusion av en större skärm.

Däremot så ser man 1+3 som istället kostar 4000kr och ser helt ok ut med en helt ok skärm. OSet ser dock tristare ut i min mening. Dock har ju inte detta med funktionalitet att göra utan det är mest vad som ser bäst ut.

Det bästa vore S7 edge men såg till exempel att 1+3 har en "soft gold" och den såg också väldigt bra ut. Köper man den luren har man dessutom sparat en del pengar som man kan göra annat roligare för. Hade priset varit samma hade det varit S7 utan tvekan men nu är skillnaden så stor att 1+3 känns som ett väldigt rimligt alternativ! :D

6. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

OnePlus 3 är en väldigt kompetent och bra telefon och jag gillade den jag hade. Man hittar ingen annan telefon med den hårdvaran till det priset. [emoji4]

jnsson gillar detta.
  7. Sneakybonde

Mottagna gillanden:
    38
    Jag kan ju näst intill ingenting så haha, därför jag tänkte fråga på ett sådant här forum. Ger oneplus 3 det man behöver av en telefon fast att man får offra lite display och lite kamera kanske den är mer prisvärd i slutändan ändå.

8. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Den ger allt du behöver och kanske mer därtill. Den har snabbaste Qualcommprocessorn som finns ute, samt 6 GB RAM.

Nackdelen vore väl om du gillar att köpa tillbehör i butiker. Det finns vad jag vet inga butiker i Sverige som säljer OnePlus-tillbehör utan man får förhålla sig till internet. Tex amazon, eBay m.fl.

9. Droid55

Droid55 Guest

Ett tips är att söka på "OnePlus 3 vs. Galaxy S7 camera" på YouTube så kan du avgöra själv. Galaxy S7 har bättre kamera men ärligt talat, långt ifrån så bra som prisskillnaden. Frontkameran är dessutom bättre på OnePlus 3 om selfies är något du bryr dig om.

Största nackdelen är väl buggen med OIS i 1080p. När eller om OnePlus kommer åtgärda detta återstår att se. Du kan dock ladda ner en annan kamera-app t.ex. Googles egna så ska det fungerar har jag hört.

10. Sneakybonde

Mottagna gillanden:
    38
    Yes, har tittat några såna videos nu, det är två telefoner som är väldigt bra helt enkelt. Hade egentligen velat ha kameran samsung erbjuder men Oneplus kamera är inte dålig direkt och med tanke på prisskillnaden så lutar det nästan åt en Oneplus. Även den ser ju inte så dum ut trots allt! :)

11. Droid55

Droid55 Guest

Jag kommer själv satsa på OnePlus 3 om det inte blir en Nexus. :)

Rent byggnadsmässigt föredrar jag OnePlus 3 framför Galaxy S7/Note 7. Jag har aldrig varit ett fan av glas, väljer mycket hellre aluminium.

12. Sneakybonde

Mottagna gillanden:
    38
    Det känns bara så orealistiskt att en telefon för hälften av prislappen på de senaste flagshipsen kan vara så bra. Den till och med slår ju de andra telefonerna i vissa delar.
    Vad beror prisskillnaden på egentligen? Är en stor bidragande faktor det faktum att Oneplus inte är särskilt stora inom marknaden och ger än mer det man betalar för? Eller går man miste om många funktioner?

13. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Det är nog andra bakomliggande faktorer som icke-existerande reklambudget, billig support med mera. Det kan även vara så att den är ihopbyggd med billigare material men det märks verkligen inte när man håller i den.

Samsungs reklambudget tex är ju nästan oräkneligt stor.

14. Sneakybonde

Mottagna gillanden:
    38
    Alltså får man ungefär exakt samma saker för hälften av priset. Då lutar det ju absolut mot en OnePlus då jag börjar mitt första jobb och inte har någon drömekonomi direkt, har ju inte heller några stora utgifter att betala heller men med en så lockande prislapp är det verkligen ett val att tänka över.

15. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Det enda som kanske kan vara värt att tänka på är att supporten verkligen är totalt fullkomligt genomusel. Jag hoppas i så fall att ditt exemplar inte har något fabriksfel för processen att skicka tillbaka är dryg och tar väldigt lång tid.

Supporten har dock blivit bättre men inte jättemycket.

16. hickan

hickan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    691
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Jag anser att det är svårt att jämföra dessa två telefoner då jag tycker att de riktar sig mot olika kundtyper.

Vill du ha mest bang gor the Buck är det lätt op3 du sla köpa.

Om pengar spelar mindre roll så är ju s7 edge / note 7 jäkligt safe. Stabil telefon grym kamera/skärm samt vattentät. Mer eller mindre buggfri!?

17. Sneakybonde

Mottagna gillanden:
    38
    Så enkelheten är mycket bättre hos Samsung?

18. hickan

hickan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    691
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Nej det tycker jag inte, båda är lika "lätta" att använda.

Upplever att OP3 är lite mer för oss nördar som uppskattar ren android med lite tweaks och kan leva med buggar osv.

Samsung är Samsung du vet vad du får, finns inte många fel att finna på en S7 Edge förutom priset. Fördelarna jag ser med s7 edge kontra op3 är bättre skärm, bättre kamera, bättre batteritid.

MEN den kostar ju därefter, om du ej är så superintresserad av android och bara vill ha en bra telefon skulle jag satsa på en begagnad S7 Edge. Kan knappast bli fel.

Notera att detta är min personliga åsikt och jag har ägt båda två.

19. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 334
    Telefon:
    9 Pro, X8 Ultra, Pura 70 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    9 Pro, X8 Ultra, Pura 70 Ultra
    OP3 är lite mer utav en "entusiasttelefon" skulle man kunna säga. Jag skulle säga att det säkra kortet här är en S7 Edge helt klart. Speciellt ifall du kommer behöva service eller något sådant. S7 Edge har mycket mer funktioner och är en mer "komplett" telefon out-of-box. Vill man leka med telefonen och roota den och annat så är en OP3 att föredra då den är enklare att göra sånt med och har bättre stöd för modifiering. Men det verkar inte vara din grej.

Enligt vad jag ser här tror jag nog jag skulle rekommendera en S7 Edge för just dig.

Sneakybonde gillar detta.
  20. Sneakybonde

Mottagna gillanden:
    38
    Hur är de respektive telefonerna vid använding med enbart en hand förresten? :)