Så här fungerar svenska mobilnät och androidmobiler

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Husknuten, 3 aug 2010.

  1. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Tre och Telenor delar nät utanför Stockholm, Göteborg, Malmö och Karlskrona. Företaget som bygger det heter 3GIS

    Hur skulle man kunna avsluta ett sådant samarbete menar du? 3GIS har tillgång till både Tres och Telenors frekvensband för WCDMA. Följaktligen finns inga frekvenser för Tre eller Telenor kvar att bygga egna 3G-nät på.

    Vad är det du funnit i dina "nätsökningar" som fått dig att dra slutsatsen att de inte delar nät? Om du låser nallen i 3G-läge och söker nät så kommer du att hitta "SWEDEN" och "SWEDEN 3G" om du är utanför ovan nämnda städer. Några andra finns inte!
     
  2. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Tre och Telenor använder samma basstationer i norrland för 3G. Nätet skiljer sig ju åt men täckningen ska inte påverkas så dramatiskt av belastning och konfiguration om du använder samma telefonmodell och endast 3G förutom på de ställen där 3 använder frekvenser på 900-bandet men det är bara på ett fåtal platser i Norrland vad jag vet. Sen kan 3g-täckningen mycket väl vara bättre än Telenors 2G-täckning på flera platser så är det tex på Pite havsbad.
     
  3. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Vad menar du med att näten skiljer sig åt? Tre och Telenor hyr nätkapacitet av 3GIS (som man i sin tur äger med 50% vardera). All radioutrustning är gemensam. Däremot tar trafiken olika vägar under jord.

    För övrigt så är det 3GIS som bygger 900-nätet åt Tre utanför Stockholm, Göteborg, Malmö och Karlskrona så om jag får gissa så har även Telenorkunder tillgång till det.
     
    Kalle gillar detta.
  4. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Det har jag ingen information om. Ericsson fick uppdraget att bygga ut 3s egna nät med 900-frekvenser men vem som bygger i 3gis nät vet jag inte även om jag har mina gissningar :-) Men tre själva säger att de som enda operatör i sverige använder 900-frekvenserna till 3G i pressmeddelandet som gick ut tex. Tror Telenor skulle protestera om 3 ljög om det varför jag är ganska säker på att Telenorkunder inte har tillgång till de frekvenserna.
     
  5. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    3GIS använder Nokias basstationer
     
  6. Kalle

    Kalle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hur skiljer sig ström åtgången på telefonen när jag använder 2G resp 3G.
    Jag tycker att 3G drar så mycket ström så jag kör 2G. Har Telia som operatör.
    I datahastighet så märker jag inte så stor skillnad.
     
  7. Husknuten

    Husknuten Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Standbytiden skiljer mycket lite medan taltiden blir avsevärt kortare med 3G I bästa fall hälften jämfört med GSM.
     
    Kalle gillar detta.
  8. Kalle

    Kalle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Tack Husknuten för all info. Du ser ut att mysa i badet eller är det Bert. Ha det bra i alla fall.
     
  9. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Det där är väldigt telefonberoende. Nya Sonyericsson ray beräknas tex ha bättre taltid på 3G än GSM men om din telefon inte har det är det inte konstigt. Inte heller att du märker någon skillnad på datahastigheten då det kan finnas andra flaskhalsar än hastigheten i nätet, din telefons processor tex. Men testa att använda telefonen som modem eller ladda hem en app på 20Mb så kör du hellre 3g :-) ladda är ju oftast inte något problem att göra då ström finns lite här och där så jag kör på bara 3g. Det drar ju lite ström när telefonen byter nät också.
     
  10. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Är i Libanon där 3G är mycket avlägset. Finns endast GSM med eventuell EDGE.
    Min Nexus är inte låst på något sätt och fungerar utmärkt med ett 3-abbonemang.
    Däremot fungerar inte min andra telefon som är 3brandad och spärrad för annat än 3G.

    Säga vad ni vill men beviset ligger framför mig. No Service på 3-luren med 3abb (Android). Fullt på MTC med andra luren med 3-abb och olåst Nexus S.

    3 använder förövrigt både ZTE (på gång) och Ericssonutrustning. :-)
    Nokia/Siemens körde väl Europolitan en gång i tiden tills de insåg bättre...

    Edit:
    Förra året var det samma problem på luren. Fungerar i länder med 3G men funkade inte här.
    Andra funkade (Som då var en x10). Bägge Androids.

    // A
     
    Last edited: 23 jul 2011
  11. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Om du inte kommer åt GSM-nätet nätet utomlands på en androidtelefon kontrollera då under nätverksinställningar och mobila nätverk att du har internationell roaming påslaget samt att telefonen inte är inställd på att bara välja 3G under mobila nätverk. Om du har inställningarna rätt i telefonen kolla då med kundtjänst då roaming troligen är spärrat på det abonnemanget. Det låser kt upp åt dig i sådant fall. Lycka till!
     
  12. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Tack för idéer och tips men sådant är inte fallet.
    Mitt ena abbonemang fungerar i Nexusen men inte i 3brandade luren.
    Och vice versa - abbonemanget i 3luren fungerar förträffligt i Nexusen.
    Det är helt enkelt "No Service" på luren. Inget konstigt är ikryssat på luren.

    Tants nuvarande lur - arc fungerar fint. Denna är debrandad men i originalskick 3brandad.
    Tants gamla lur, x10 mini hade exakt samma uppförande som min 3lur.
    Dvs, funkade inte.

    Då denna inte används speciellt mkt (reserv) så exprementerade jag med
    den och kunde ingalunda få det att fungera. Factory reset, olika configs etc.
    Till slut debrandade jag luren och vips så funkade det. Generic UK. :)

    Antingen är det 3s brandning som är hej å hå eller så är det något märkligt
    i detta land.. och tro mig... det är mycket fuffens här ;)

    Oavsett vilket så köper jag aldrig något annat än olåsta lurar.
    Min 3lur var ett "panikköp" då jag behövde en och fick bra pris hos 3. :P

    // A
     
  13. Moa

    Moa Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Du verkar kunna en del om operatörer och kanske också abonnemang, jag testar att slänga ut lite frågor här...

    Jag ska till att köpa min första smartphone (blir kanske en samsung galaxy sII) och därmed behövs ju lite ändring i abonnemanget. Jag har hört om en hel del som har "fel" abonnemang för sig och sitter och betalar alldeles för mycket i onödan. Så vilket abonnemang ska man då ha? Jag är mest inne på att skaffa Telia nu för jag är så trött på att inte ha mottagning på diverse platser med Tele2 (hemma t.ex.). Men oavsett operatör, vilken typ av abonnemang behöver man? Jag som inte kan jättemycket om sånna här saker känner mig lite frågande till hur mycket man kan surfa på 1GB data/mån? Kommer väl liksom troligen använda surf i mobilen dagligen...Ska man ha 10GB? Eller finns det de som faktiskt har fri surf på riktigt?

    Kanske är lite naiva frågor i andras öron, men desto bättre för mig som kanske kan få bra svar :-)

    /Moa
     
  14. Festan

    Festan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2010
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Hej Moa, välkommen till Swedroid.

    Först och främst hade jag kollat med Telia om det finns möjlighet att uppgradera sina datalösningar och om detta går skaffa ett lite mindre "paket" till att börja med. Anledningen till att jag säger detta är att man använder mycket mindre data än vad man tror. Jag t.ex. har ett paket på 1GB just nu men har aldrig kommit över 350MB trots att jag nästan aldrig använder wifi. Det enda jag använder wifi till egentligen är när jag gör större saker som att synca spotify och ladda ner mina poddar. Nu är jag ingen person som livestreamar mycket dock utan jag surfar lite då och då på telefonen (spårvagnen till och från jobbet) och har sync på allt hela tiden och laddar ner appar.

    Sen när det gäller själva abonemanget gäller det att tänka på hur mycket och till vilka man ringer. Ringer man väldigt, väldigt mycket kan ett fast pris vara rekomenderat. Ringer man lite då och då eller normalt så kan det vara lönsamt att betala per minut. Har många av dom du ringer samma abonemang då kan en "kompis" lösning vara bra men om dom du ofta ringer sitter på många olika abbonemang kan det vara bättre med ett abb som kostar samma till alla men inte gratis till någon.

    Både datan och själva abonemanget handlar helt om hur du kommer att använda det. Tänk efter några gånger innan du bestämmer dig och efterforska.

    Hoppas du finner svaren informativa.

    MVH
    Peter.
     
    Last edited: 2 aug 2011
  15. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Om du bara använder data i mobilen klarar du dig på 1 eller 2 gb ganska lätt skulle jag tro. Om du inte har täckning med Tele2s 3g-nät hemma så har du inte det med Telia heller för de delar 3g-nät. En smartphone vill du använda med 3g så kolla Tre eller Telenor. Tre kan du testa i 14 dagar och om det inte fungerar bra kan du ångra köpet. Du kan också testa med ett kontantkort först för du vill ju ha bra täckning hemma. Du blir nog nöjd med mobilen iaf!
     
  16. krutbjörn

    krutbjörn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    101
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Wear Active2
    Har Telenor EDGE helt utbyggt eller är det liksom hos Tele2 något som poppar upp emellanåt utan att de officiellt har något stöd?
     
  17. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Det är som med tele2.

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  18. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    För att komplettera med lite info;
    1. Tele2 och Telenor kommer (Eller har redan) slagit ihop sitt GSM-nät. EDGE byggs ut i samma takt som deras 4G. Där Net4Mobility (Tele2+Telenors 4G nät) bygger 4G kommer iaf Tele2 att aktivera EDGE i sitt nät. Så det är därför det ploppar upp lite här och där :)

    2. 3GIS bygger ut nätet åt Telenor och 3 utanför tidigare nämnda städer. Det gör att deras 3G-nät bör ha identisk täcknng (eller nu ska man nog säga HADE identisk täckning). I och med att 3 är Sveriges ända operatör som kan bygga ut 3G i 900-bandet kommer de att få överlägsen 3G täckning inom kort. Det är helt utan Telenor som 3 bygger ut i 900-bandet vilket gör att Telenors kunder inte kommer att dra nytta av det nätet.
    2011-10-11: 3 bygger ut nätet pressinfo: 3, Tre - 3 bygger ut nätet i Göteborg, Västerås, Lund, Malmö, Varberg,... - Mynewsdesk
    2011-10-31: 3 bygger ut nätet: 3, Tre - 3 bygger ut nätet i Göteborg, Bohuslän, Dalsland, Dorotea,... - Mynewsdesk


    Om man ska gå efter Mobils nyligen publicerade täckningstest verkar Tele2 och Telenor dom två sämsta operatörerna, och Tre och Telia bäst. Det betyder alltså; De operatörer som samarbetar mest blir sämst. De som samarbetar minst, blir bäst! Lite kul det där, kan inte säga annat än att hålla med testet. Med 3 får jag ut bäst surfhastighet, med Telia kan jag ringa typ överallt, med Tele2 kan jag knappt surfa och täckningen försvinner på ställen där 3(3GIS), Telenor (3GIS) och Telia (GSM) har täckning, med Telenor går det helt ok att surfa men täckningen brister på många ställen.
    Mobils test;
    Telia: Bäst på röstsamtal för flera år i rad!
    3: Bäst på mobilt bredband och bästa 3G-nätet 5e året i rad!
     
  19. Timilim

    Timilim Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2011
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Någon som vet vad Tele2 har för 4G täckning i Göteborg? Deras 3G- (och 2G-)täckning är ju helt bedrövlig (inomhus) i västra Göteborg i alla fall...
    Hade Telenor ett tag vilket funkade klockrent med 3G.

    Frågan är ifall Tele2 har bättre 4G-täckning på vissa platser än vad de har 3G-täckning?
    Och nu är jag totalt oinsatt, men visst funkar 3G ---> 4G på samma sätt som med GSM ---> 3G, dvs. att även röstsamtal, SMS och MMS går vid 4G-nätet?
    Och ifall man skaffar en telefon med 4G kan den väl även använda GSM, eller?
     
  20. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    4G är endast för datatrafik och kommer nog inte ge bättre täckning än GSM- nätet. Tele2 kör all samtalstrafik genom GSM nätet om man inte tvingar sin mobil till 3G för att inte belasta 3G nätet lika mycket.

    Om du har dålig m3G och GSM täckning med Tele2 kommer 4G inte hjälpa dig - speciellt inte med samtal då det som jag nämnde tidigare endast är till för datatrafik.

    Om du hade bra 3G täckning med Telenor borde du testa dem igen och skippa Tele2 - eller testa 3. Telia och Tele2 delar 3G nät, Telenor och 3 har egna i Göteborg. 3 bygger även ut sitt 3G nät i 900 bandet vilket ska ge deras 3G nät lika vra täckning som konkurrenternas GSM nät :)

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
    Timilim gillar detta.