Fråga: Så många (halv)bra alternativ, vad ska man välja?

Diskussion i 'Övriga tillverkare' startad av Exile82, 7 feb 2019.

  1. ppcrulez

    ppcrulez Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag har en Ticwatch C2 som jag haft sen strax innan jul. Är nöjd med den. Tidigare hade jag en Sony SmartWatch 3.

    Jag tycker C2 är riktigt snygg, och känns gedigen, med ganska mycket användande brukar jag ha mellan 25-40% batteri kvar när jag lägger mig vid ca 22 ( tar på den vid ca 07:00). Så batteriet är väl ok.

    Skärmen är bra och prestandan är normalt ok, fast ibland kan de lagga lite speciellt om man startar Google Play store.

    Har använt den till lite träning dock främst lite löpbandsträning 3-4 ggr i veckan och tycker nog att pulsmätaren funkat ok ger stabila värde iallafall Men jag är inget träningsfreak.

    Det är lätt att byta armbanden, och läderarmbandet som följer med är ok, men kanske inte optimalt för träning.

    Google Pay fungerar utmärkt med klockan och LF bank. Dock måste man använda Pay enabler, för att Google avaktiverar Google Pay på Android Wear i Sverige. Men kopplar man Pay Rnabler till knappen så funkar det utmärkt utan att man behöver bry sig.

    Är överlag nöjd med den, visst kunde ett snabbare chip gjort nytta i vissa situationer men överlag är prestandan helt ok. Batteritiden är godkänd, jag klarar en hel dag iallafall. En sak som inte finns är autoljusjustering av skärmen som Sony Smartwatch 3 hade, men å andra sidannär skärmen väldigt bra och har bra ljusstyrka även på mittnivån.

    Snygg är den tycker jag även på kontoret och när man är uppklädd.
     
  2. Exile82

    Exile82 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 436
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Tack som fasen för bra feedback. Ovärderligt.
    Faktum är att jag faktiskt funderar mycket i helgen, läst lite om E2 och C2. Jag har kommit fram till att designen väger tyngre än tränings- och pulsmätare.

    Vilken färg har du? För mig är det nästan dött lopp mellan svårt och metall. Helst skulle jag vilja metall, men svart känns mest gångbart
     
  3. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Stoppar Google Gpay på klockor i Sverige???

    Tycker nog själv att Tizen är mer intressant. Får en dålig vibe av pulsmätare på wear os klockor, som att dem inte är "alltid på" så som på mer avancerade modeller. En till (kanske) två dagar per laddning känns lite för svagt med.

    Gillade min gamla gear s2 classic mycket!
     
  4. Exile82

    Exile82 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 436
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Ja smaken är olika.
    Men vad menar du med att man inte kan ha pulsmätaren på hela tiden?
     
  5. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Kan vara att jag har fel här, men ibland tolkar jag recensioner som att de flesta waer os klockor mäter pulsen en gång ibland. Jämfört med ex. Fitbit som mäter rätt konstant känns det mindre pålitligt för att då mäta ut en vardagspuls.

    Får för mig att ticwatch e mätte kontinuerligt under träning med inte annars.

    Men som sagt så kan jag ha fel eller ha inbillat mig detta(!). Någon får gärna be mig att vara tyst i så fall :)
     
  6. Exile82

    Exile82 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 436
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Tycker absolut inte att du ska vara tyst, diskussion är bra och det är inget fel med att ställa saker mot väggen.

    Eftersom jag inte har en klocka, men läst många recensioner och inte uppfattat det är samma sätt kanske @bernard@bernard eller någon kan hjälpa oss
     
    Bakken gillar detta.
  7. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Intressant tråd ! Kul att se alla förslag ni bollat upp. För min del känns de som Huawei Watch GT uppfyller mina krav men är dyr typ... S3 är cool men för gammal att ge 1990 kr för känns det som... Har aldrig ägt en smartklocka (eller ett band) som jag använt. Men att se väder och tid på samma plats tackar jag inte nej till. Intressant med smartklocka pga det, men vad använder ni era smartklockor till? Orkar man verkligen svara på mail? Känns som att Watch GT räcker, den visar notiser. Aldrig funderat på att svara genom en klockan ändå.
     
  8. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Jag har en Fitbit Ionic idag och jag saknar faktiskt att (vid behov) kunna svara på sms/messenger iaf. Mail känns lite jobbigt kanske, om inte det är något kort/enkelt.

    För mig är notifikationer och hur klockan hanterar det samt nfc betalning viktigt. Alltså är Ionic (eller GT watch) egentligen fel för mig. Men klockan ser ju annars trevlig ut, speciellt sett till batteriet!

    Skulle jag ha köpt en funktionsrik klocka idag hade den nog blivit Galaxy Watch som är väldigt dyr :sealed:
    Kanske en gear sport då den iaf är ordentligt vattentålig men då är ju uppdateringar ett frågetecken.
     
  9. Exile82

    Exile82 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 436
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Notifikationer blir viktigt, men jag vill inte begränsa mig genom att inte använda Androids ekosystem.
     
  10. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Skönt att höra input ! Håller med om att Galaxy watchen ser häftigast ut. ,men den är vidrigt dyr ! :cry: Sjukt, sjukt dyr alltså. 4000 kr. Köpte min p20 pro för 5000 kr, då svider det att ge nästan lika mycket för en klocka... Därför S3 känns mer lockande, känns inte som en 1800kr upgrade mellan de två. Men uppdateringar lär skilja, håller med om att man egentligen velat ha Watch OS på den men alltså Watch OS känns som att den ligger efter Tizen helt ärligt.

    T.ex. enda jag saknar från min s8 är samsung pay. Mil bättre än Google pay....
     
    Last edited: 9 feb 2019
  11. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Förståeligt! I de bästa världar hade jag också velat ha en Wear OS klocka. Om bara processorerna blev bättre. Känns så icke-imponerande när man ser Samsung och Apple lansera nya liksom.

    Absolut en stor investering! Gear s3 har ju mst för betalning med. Galaxy Watch använder bara nfc så det är ju alltid något!
    Tizen känns på mänga sett mer modernt/utvecklat. Nya versionerna av Wear OS ser ju dock bra ut! Har inte hunnit prova dem ännu.
     
    bernard gillar detta.
  12. ppcrulez

    ppcrulez Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag valde också länge mellan metall och svart, men till slut valde jag svart då den är lite mer diskret. Jag tänkte även eventuellt ha metallarmband också och då lutade det lite åt den metallfärgade. Men den finns det ju svarta metallarmband också.

    Jag har fortfarande det armband som följde med som känns helt ok.
     
  13. ppcrulez

    ppcrulez Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Japp, Google Pay på Android Wear är inte lanserat i Sverige ännu. Men med det sagt fungerar det utmärkt. Det är bara att tjänsten inaktiveras typ varje dygn, och då måste den aktiveras i Google Play. Men appen Pay Enabler löser det smidigt och aktiverar tjänsten när man trycker på knappen för att betala. Man behöver inte göra något mer.

    Det har fungerat utmärkt på alla ställen som har "blipp". Aldrig varit några problem.
     
    Bakken gillar detta.
  14. ppcrulez

    ppcrulez Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag har mycket nytta av smartwatch på jobb, att få kalenderpåminnelser direkt på klockan när det är dags för möte. Att snabbt kunna bara svara Ja/Nej/Ok osv på sms när man sitter i möte eller är upptagen använder jag ofta. Men att skriva något längre är aldrig aktuellt.

    Sen har jag Two-Factor authentication på klockan när jag ska logga in på VPN, Google och andra tjänster som stödjer det. Är kanon på klockan.

    Länsförsäkringar Bank har en riktigt bra Bank app till Android Wear med bara två funktioner :). Men två bra funktioner, man kan kontrollera sitt saldo, samt snabböverföra pengar från ett förinställt konto till sitt betalkonto direkt från klockan utan några koder eller bankid. Använder jag ofta, så behöver man inte ha så mycket pengar på betalkontot utan kan lätt överföra när man behöver. Dessutom ännu smidigare nu när man även kan betala med klockan...

    Har kört lite träning också, men som sagt inget träningsfreak.

    Jag har skaffat Ikea trådfri smartbelysning och det är ju lite kul att kunna säga till Google assistant på klockan att "Släcka/dimma ljuset i köket" :)

    Så nog tycker jag att jag har nytta av den, men om man tror att en smartwatch ska ersätta telefonen blir man nog besviken. Men för små snabba enkla grejor tycker jag det funkar utmärkt.
     
    Last edited: 10 feb 2019
    bernard och Bakken gillar detta.
  15. Exile82

    Exile82 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 436
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Jag la en order på den metallfärgade C2an nu, men på webhallen eftersom jag hade ett presentkort där. Vi får väl se när (om) den kommer....
     
  16. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Varifrån? :) vad fick du ge för den ?:)
     
  17. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
  18. Exile82

    Exile82 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 436
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Stämmer, Webhallen.com. Ledsen att jag inte skrev ut adressen, trodde att Webhallen var en institution här. ;)
    2190 landade det på. Mer eller mindre det man får betala i Europa och och direkt från Mobvoi
     
    mul gillar detta.
  19. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    978
    Mottagna gillanden:
    807
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Jag köpte själv en Ticwatch Pro idag, Webhallen och 2190kr (hade presentkort på 500). Ser fram emot leverans :)
     
    bernard gillar detta.
  20. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    haha förlåt, missade vilken klocka för såg du skrev webhallen ;) så var inne där... glömde skriva sen att jag hittade det :)
     
    bernard gillar detta.