Säkra mobilnäten med nationell roaming

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Cupcakes, 14 jul 2022.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Efter detta utspel från Tres VD för två år sedan.. det pågår inget arbete för att förverkliga planer på nationell roaming vid krissituationer, hos PTS eller annan aktör?

Ukraina tycks ju ha aktiverat nationell roaming utan att det varit alltför komplicerat, dock oklart hur mycket förberedelser de hade gjort innan kriget.
    Någon här som vet möjligen, om svenska operatörer skulle aktivera nationell roaming utan att ha gjort några förberedelser innan, hur lång tid skulle det ta, vilka ändringar måste de göra i sina nät? Veckor? Massa kodningsarbete och utbyte av databaser mellan operatörerna?

Kristy gillar detta.
  2. henriktm

henriktm Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Att slå på nationell roaming är inte så svårt, det är mer en konfigurationsfråga i Corenätet.
    Att sedan få kostnader och begräsningar att fungera är mycket svårare.

Jag tror dessvärre ingen av operatörerna är villiga att få detta fungera utan större avtal som reglerar detta.
    I slutänden kommer vi kunder få betala notan.

Hur det fungerar i Ukraina vågar jag inte säga nåt om, det finns flera olika sätt de kan ha gjort det utan att det kostar på.
    Lite kuriosa är att det finns faktiskt folk som ser till att master och nät fungerar trots krig.
    Det i sig är en eloge bara det.

Kristy och 6150 gillar detta.
  3. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Om vi tänker oss att nationell roaming införts i Sverige. Om telefonen automatiskt ska söka/ansluta till alla svenska nät som är nåbara, typ ansluta till nätet som sänder starkast, utan att jag själv manuellt behöver göra en sökning med jämna mellanrum. Går det, eller skulle det kräva att nya simkort skickas ut typ?

Jag antar att telefonen i nuläget bara ansluter automatiskt till hemnätverket, om den inte får ny information på något sätt.
    Kanske kan ändringar i "Carrier Services"-appen (systemapp från Google) användas för detta ändamål?

4. henriktm

henriktm Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    617
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Du kan inte tvinga igång nån roaming då ditt simkort inte tillåts i de andra näten.
    Det skulle krävas en samkörning av HLR systemen samt att en multioperatörslösning i alla nät. Ungefär som med de virtuella operatörerna.

Tex. så får inte Telenor ansluta till Tele2 och vice versa även om de delar nät då Core är helt separat.

Kristy gillar detta.