Säljare på Tradera (privatpersoner som säljer nya telefoner)

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Nummerskivan, 19 dec 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Flyttar tråden till köpråd istället

2. x10miniguru

x10miniguru Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

finns ett smidigt sätt i sverige idag som kallas skaffa cash och göm dig..

Med andra ord en vanlig kille knallar in på telia köper loss 2 galaxy s med abbonemang.Knallar in på 3 skaffar sig 3 galaxy tab med abbonemang.Knallar in på el gigante´n skaffar 3 iphone 4 med abbonemang..
    Detta händer under typ 2 timmar.
    Innan det första abbonemanget är registrerat på han reagerar ingen UC tjänst på han slåga inkomst.

Sedan när detta uppdagas sitter killen redan med massa telefoner hemma och lägger ut dom på tradera och blocket för att få loss kontanter.
    För det va ju det han ville ha hela tiden..Kontanter..
    Vnaligt fenomen för folk med låg inkomst och inga betalningsanmärkningar,skaffa något som går att sälja och sälj det fort till bra pris.
    Köpte på detta vis 20" fälgar till min bil i somras av ett gäng polacker för 10000.-
    fälgarnas värde var 40 000:-

Det behöver inte vara stulet för att vara billigt..Men visst det rör sig om bedrägeri.

fungerar på samma sätt som att det sitter alkisar i stan och utan att veta om det äger 300bilar och som har miljoner i p böter på sig..men dom bryr sig inte för dom får några 1000 om året från diverse skummisar.

3. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Hur vet du att polackerna hade köpt de på avbetalning och sedan sålt till dig och inte knyckt dem?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

4. Etienne

Etienne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Och om man har den inställningen så lever man säkert, dock är man extremt begränsad i vilka köp man kan ingå. Det är i princip bara de varor som kan anvhämtas som du kan köpa i så fall.
    Jag kan lova dig att endast en mycket liten bråkdel av alla säljare på Blocket och Tradera skulle skicka en vara utan att ha fått betalt först.

Omdömmen etc. ger givetvis en bra bild av om man blir blåst eller inte. Men även omdömmespoäng går att fejka genom att exempelvis registrera flera konton och genomföra påhittade försäljningar med positiva omdömmen mellan sina egna användare.

Nej, mitt tips är att, istället för att begränsa sig så mycket som att aldrig betala i förskott, att man använder sunt förnuft och sedan frågar sig om man kan acceptera att bli blåst på pengarna för köpet i fråga. Kan man det så är det bara att tuta och köra! Det är ytterst ovanligt att man åker på en blåsning.

En enda gång har jag stått utan en vara jag betalat i förskott, och det var eventuellt Postens fel (men det är ju svårt att veta). Det kostade mig 2 dollar, vilket man givetvis kan leva med...

Last edited: 27 dec 2010
  5. x10miniguru

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

FÖR ATT JAG KÖRDE DOM TILL BUTIKEN DÄR DOM KÖPTE DOM PÅ KRITA...

6. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Då lär han väl fort få betalninganmärkningar? Om han har en massa abonnemang som ska betalas. Och brukar inte telefoner med abonnemang vara låsta? (Jag frågar inte retoriskt, för jag vet inget om detta.) De som jag sett säljas har varit olåsta, och köparna nöjda.

Såg även en annan säljare nu på Tradera, som sålde allt möjligt, allt med faktura och garanti på webbhallen. Fattar fortfarande inte hur det går till, för om han köpt med abonnemang, så måste han väl sitta där själv med en massa abonnemang? Detta bör i så fall bara fungera en gång, sedan har personen betalningsanmärkningar o.s.v.

Jag kan förstås ha missat något så att jag fattat fel. Förklara gärna bättre i så fall :)

7. cnord

cnord Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Ja det fungerar endast en gång, för sen har man betalningsanmärkningar. Många gör detta t.ex. innan de ska flytta utomlands, eller helt enkelt för att de är körda och snart kommer att hamna hos fogden ändå.

Något som är värt att veta är att om telefonerna skaffats på detta vis, kan man fortfarande göra godtrosköp. Reglerna ändrades för ett par år sedan, så att man numera aldrig får behålla stulna varor. Däremot reglerna för bedrägeri annorlunda, d.v.s. om personen uppvisar kvitto, verkar allmänt pålitlig och priset inte är åt helvete så får du behålla varan som köpare.

8. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Ok, då fattar jag. Det ligger lite långt från min föreställningsvärld att göra sådana där hysteriska saker. ^_^

9. x10miniguru

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

dax att vakna då o se att hela världen ser ut så här..
    :)
    levde ett sådant liv jag med ett par år..sedan bet jag i äpplet..cashade allt till fogden levde som en råtta i 5 år sedan va det löst...kämpigt men fan vad gott det känns idag..
    bra jobb
    betald lägenhet
    betald bil x 2
    betald mc x 2
    mm mm mm

ja kort sagt jag har ryckt upp mig och lärt mig att jobba hederligt lönar sig..fast det tar lång tid ibland...

10. Nummerskivan

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon: