Google Voice med USA-nummer fungerar utmärkt i Sverige. Kan ringa precis som vanligt utan att böka med VPN eller annat. Däremot krävs det ett USA-mobilnummer när man skall ställa in tjänsten första gången, d.v.s skaffa GV-numret. Så fort det är gjort har man ett evigt nummer som alltid är kopplat till Googlekontot (sålänge man har sitt konto naturligtvis).
För att GV-röstbrevlådan skall fungera krävs att det inkommande samtalet går till GV-numret. Tjänsten med GV-accessnummer, d.v.s där man har ett nummer som vidarekopplas till olika telefoner däremot kräver att man har USA-nummer att koppla mot.
Rent generellt tycker jag att det är värt att överväga IP-lösningarna idag, d.v.s att skippa den konventionella telefonin och istället skaffa ett SIM-oberoende nummer. Det är mycket praktiskt av flera skäl men frånvaron av porteringskrångel och roaming är de två största. Det är också en stor fördel att kunna köra med mobilt bredband då större delen av kommunikationen är databaserad idag.
Ytterligare en fördel med dessa lösningar är att man kan ha olika telefonnummer i samma enhet, t.ex Google Voice och ett svenskt Skype Out-nummer på samma enhet och sedan komplettera med IP-telefoni (det ger
tre olika nummer för samtal vilket kan vara praktiskt).
Enda gången jag kan se vissa fördelar med konventionell telefoni är om man ofta befinner sig på en plats med svag 2G-täckning. Låg GPRS-hastighet kan vara på marginalen för IP-telefoni fast å andra sidan finns det ju talkodeks för låga bandbredder som kompenserar (jag minns när de första IP-telefonilösningarna för uppringt Internet dök upp och då var det 14k4 eller 28k8 som gällde vilket är långsammare än GPRS).
Click to expand...