Övrigt: Saknar min Sensation :(

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av ToHell, 23 september 2011.

1. teal

teal Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    69

MINA ENHETER

Jag håller faktiskt med petu här. Om du nu är så miserabel att den inte känns lika bra som en htc sensation, varför lägger du inte upp en tråd i forumets köp/sälj-del där du erbjuder ett byte?

Att köpa en telefon bara för att den ska vara den bästa utan att själv prova den innan kan ju jag tycka är väldigt korkat. Om du läser på vad du köper och är medveten om skillnaderna innan så slipper du ju detta hemska som du nu blivit utsatt för.

Dessutom kan vi ju se hur de som skriver "ååh jag saknar min iphone, den är så underbar och sen köper jag en android som är rörig och väldigt ful i gränssnittet" blir behandlade. Det är lynchstämning direkt på dessa och det är alla ok med men nu när det är gnäll från en android-mobil till en annan så är man onödig om man kommenterar detta? Konsekvensanalys någon?

Last edited: 23 september 2011
  2. Bazile

Bazile Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

Återigen vill ju TS ha hjälp med att må bra med sin telefon och inte byta, och då är väl ett SGS2 forum rätt del att vända sig till? Som jag sa, jag ogillar starkt stockutseendet på min telefon men det löstes ju enkelt med ny launcher och rom.. det är väl inte så svårt att hjälpa han med det?

ToHell gillar detta.
  3. Bostrom

Bostrom Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Håller med TS om allt han sa, men trivs helt ok med Samsung. Dock blir det nog ett byte till iPhone 5 eller någon ny HTC värsting senare i höst, och då får Samsungen agera backup eller nåt, haha.

4. Ozzalbatrozz

Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Bazile gillar detta.
  5. ToHell

ToHell Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    OPO

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    OPO
    Really nice - nu börjar den likna något.
    Nu börjar ju nästan den fula OBEn tala till S2:ans fördel - man tvingas ta steget att anpassa den till exakt vad man vill ha, istället för som med Sense som är för bra för att man ska orka göra något åt det men därmed aldrig kommer upp i 100% satisfaction.

Tackar!

PS
    Jag räknade med att trådrubriken skulle orsaka lite WTF-känslor hos de allra nöjdaste S2-ägarna, som då snabbt skulle börja vifta med ögonstenens bästa sidor. So far so good... men vad gör alla "passar det inte så byt"-kommentarer här? Är inte det lite väl iphonigt tänkt? Vi androfiler har ju trots allt förmånen att kunna säga "passar det inte så modifiera".

6. Bazile

Bazile Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70

MINA ENHETER

Så sant!

7. deliverance

deliverance Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei Mate 9 Pro
    Info:
    Nova launcher
    Telefon 2:
    Oneplus 2
    Platta:
    Z3 compact tablet
    TS: vad är det som är fult och rörigt? Jag hade sense på min Hero men bytte ganska snabbt cyagenmod för att bli av med sense.

Jag kör med touchwiz 4.5 som launcher för närvarande.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

8. moparlinke

moparlinke Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Sen tipset nr1 är att ta hem programet lcd density och dra ner density mellan 180-200 då kommer du att slippa ha ikoner som är gjorda för synskadade och du får plats med mer i listor osv..

Känns som en ny telefon :-)

Men då måste du ha en annan launcher än orginal.
    Själv kör jag med adw launcher ex å är grymt nöjd..
    Och widget locker är som tidigare personer sagt ett måste

9. IvanBoring

IvanBoring Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    146

MINA ENHETER

Lite intressant tråd. Jag har haft nöjet att testa båda lurarna parallellt och givetvis har dom sina för och nackdelar. Båda är riktigt bra men rent objektivt så har SGS2 ett par viktiga fördelar; skärmen, batteritiden, uppspelning av film, rappheten o.s.v.

Sensation-ägarna kontrar gärna med "ligger bra i handen=kvalitetskänsla" och Sense. Ser man dessa två som de tyngsta alternativen så ska man välja en Sensation. För övrigt ser jag inga fördelar med den.

Den erfarenhet jag fick efter att ha kört en vecka tillsammans är att SGS2 fortfarande är ohotad på tronen som bästa androidluren för tillfället. Jag försökte verkligen att tycka om Sensation men hela tiden upplevde jag det som att den ligger ett steg efter i allt vad man gör med den.

Sensations bildskärm är i mina ögon dessutom riktigt dålig. Den har hög upplösning men om man scrollar med vit text på svart bakgrund så hänger den inte med utan det blir det bara en "flimrig gröt". Fenomenet märks även på andra ställen men inte lika tydligt. Helt obegribligt på en high-end lur.

Mitt tips till den nya SGS2 ägaren är att börja titta på fördelarna i stället för på det som upplevs dåligt. Det finns så mycket som väger över till SGS2:s fördel och dessutom kan man (som sagts) alltid skräddarsy en androidmobil så att man får den som man vill ha den.

Last edited: 25 september 2011
  10. IvanBoring

IvanBoring Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    146

MINA ENHETER

Nja, killen kommer ju från Salerno i södra Italien så nog borde det vara italienska ;)

Salerno - Wikipedia

11. Ozzalbatrozz

Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

MINA ENHETER

Telefon:
    Oneplus 6T
    Hehe det vet jag nu. Trodde den var på spanska för jag var tvungen att översätta något i nån installation jag gjorde och hittade inget när jag prövade italienska men spanska gick fint. Skumt.

12. 4305ms

4305ms Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Haha, vad barnsligt att bli sur över att en sådan här fråga.
    Om någon tog på sig att göra guider på root/rom och teman och att trådarna klistrades skulle vi kunna minimera såna här trådar. Men å andra sidan är det väl kul att dela med sig av sin kunskap? Det här är ju inget utvecklar-forum a la XDA.

13. Aja

Aja Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Har själv precis gått från en (well två) Sensations till SGS2. Detta pg a att kvaliten på de båda Sensations jag fick DOA var undermåliga. Tror verkligen HTC skjutit sig i foten med skaldesignen på den telefonen (min åsikt)...

Övergången är inte helt enkel dock. Sensation hade allt i designväg för mig och Sense 3.0 var/är underbart men båda telefoner har defenitivt sina för respektive nackdelar!

Det jag saknar med Sensation är:
    Upplösningen "QHD"

Sense. Mobilen känns så "levande" med Sense!

Känslan av lite tyngd och kvalitet (dock VAR det ju inte kvalitet i mina fall, fast känslan fanns där:D )

Det Sensation brast inom för mig var:

Skärmen, den flickrande texten, de röda tonerna och den kassa betraktningsvinkeln. Fick fysiskt ont i ögonen av för mycket tittande på flickret.

Byggkvaliten. Damm under skärmen, knakande/glappande telefon i skalet är INTE ok på en premiummobil för fem papp!

Fördelen med SGS2:
    Skämen, HELT "stilla". Allt är mycket klart och tydligt. Inget flickrar, wohoo!

Internminnet. 11 gig att använda räcker och blir över för mig!

Känns faktiskt robustare (!?) än HTC nu när jag använt båda ett längre tag. Ok, mina ex var ej ok men skalet på Sensation... "Unibody"skalet har för många svagheter!

Nackdelarna med SGS2:
    Designen/plastigeten: Löste jag med ett Skal. Nu är det lite tyngd i den, gott!

Kies! KIES! WTF?! Har inte Samsung fått ordning på detta program från helvetet ÄN? Skulle uppdatera min SGS2 till 2.3.4 TVÅ ggr startade datorn om. 4 ggr sade KIES att min telefon inte var ansluten! Haha men TILLSLUT gick det!

Touchwiz. Lite väl stelt om man är jämför med Sense. Kör nu Go Launcher dock så allt går ju att ordna! :cool:

Låsskärmen. Det är 2011 samsung. KAN ni inte fixa en bättre/snyggare låsskärm?!

I övrigt två grymma telefoner, HTC fan i botten men kan inte acceptera Sensation med alla dess brister (enligt mig).

Är grymt nöjd med min SGS2a nu med dock! Omväxling förnöjer!

Lite tankar kring detta bara....

14. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Varenda gång jag läser en så här tråd i båda telefonernas forumdelar kan jag inte sluta tänka på vilken telefon man skulle få om man kombinerade sense och byggkvalite på htc med hårdvara från samsung. Orgazmmmm

Sent from my HTC Desire HD

15. 4305ms

4305ms Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Nej fy, låt inte Samsungs fina telefoner besudlas av något som liknar Sense. Som ett tjurigt barn skriker jag KAN SJÄLV med hög och skärande röst. Ge mig bra hårdvara så löser dig resten precis utmärkt.

16. moparlinke

moparlinke Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Vettefasen om jag vill ha HTC byggkvalite längre.
    Verkar som att de tappat en hel del där.

Grymt nöjd med SGS2 byggkvalite.
    Kan inte se hur den skulle kunna vara bättre med samma vikt.
    Kanske en mobil av kevlar vore nått :-)

17. _chrille_

_chrille_ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    30

MINA ENHETER

Hur kan man sakna en tegelsten? :D

18. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Har du root? Isf skulle jag rekommendera att ändra LCD density också, orginal så är ju alla ikoner/text i UI't gigantiskt. Jag kör på 182, får plats med mycket mer info på skärmen samtidigt då.

Va gäller ROM så är cognition min favvo, launcher ADW EX :)