Samlingstråden för Googles backupfunktion i Android-telefoner

Diskussion i 'Allmänt' startad av N6290, 24 okt 2017.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 384
    Mottagna gillanden:
    1 735

    MINA ENHETER

    När man startar sin nya telefon och vill återställa data från sin gamla telefon så får man ju ofta två olika val. Antingen moln-återställning via Google-kontot. Eller så kan man koppla ihop telefonerna med kabel och göra någon slags återställning. Jag gissar att resultatet blir ungefär detsamma. Någon som vet mer, vad för skillnad blir det, någon data som bara överförs med ena metoden?
    Jag tänker nu specifikt på Pixel-funktionen, dvs mellan två Pixel-telefoner.
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 350
    Mottagna gillanden:
    17 824
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Den kan flytta musik och det du har på telefonen, inklusive bilder och videor även om du inte använt Google Photo om du kopplar ihop telefonerna med kabel. Det går inte om du inte gör det
     
    Kristy gillar detta.
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 384
    Mottagna gillanden:
    1 735

    MINA ENHETER

    Ok! Jag använder Google Photos för video och foton, och har en särskild app (Foldersync) för att synka lokala filer till molnet. Ingen musik finns sparad lokalt. Då har jag inget behov av just de sakerna du räknar upp.
    Hur är det med appdata, är det samma slags appdata för samma appar som följer med oavsett metod? Eller kan kabeln överföra mer data, typ överföra appdata för vissa appar som molnlösningen inte grejar? Jag antar att appdata för Bank-ID och liknande inte kommer överföras oavsett vilken metod man väljer.
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 350
    Mottagna gillanden:
    17 824
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Vet faktiskt inte det där med appdata
     
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 384
    Mottagna gillanden:
    1 735

    MINA ENHETER

    Ok! Rent logiskt bör det vara identisk appdata som överförs, och ingen skillnad i vilka appar som får data överförd, då jag har svårt att se att deras tekniska lösning skulle göra skillnad på om man använder kabel eller molnlösningen för överföringen. Men vi får väl se om någon annan har mer definitiv vetskap genom att ha använt båda metoderna.
    Väljer du kabel eller molnlösningen då, när du byter telefon?
    Jag har alltid använt molnlösningen, och kommer nog fortsätta göra så baserat på informationen du angett ovan. Känns smidigare.
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 350
    Mottagna gillanden:
    17 824
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har bytt mjukvara på min nuvarande telefon (och kommer troligtvis göra det med nästa telefon också) så måste då välja molnbaserad. Vi får se med nästa telefon
     
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 384
    Mottagna gillanden:
    1 735

    MINA ENHETER

    Jag gjorde övergången från Pixel 3a till 6a häromdagen, och måste säga att jag är väldigt nöjd med Googles backuplösning numera! Visst, en del pillande blir det, en del appars data och en del inställningar följer inte med, men i princip allting av vikt följer med till den nya telefonen.

    Efter att ha läst startinlägget i tråden (skrivet av mig 2017 och uppdaterat av mig 2018), så kan jag säga följande om läget idag:

    Notifikationsinställningar verkar numera följa med, för de flesta appar, vilket är nytt. Till exempel att jag dolt vissa notifikationer helt, eller gjort dem ljudlösa för vissa appar, följde med till nya telefonen för ett gäng appar (antagligen för samma appar där appdata återställs), men för några få appar var notifikationsinställningarna inte med, så där jag fick fixa på nytt.

    Min personliga ringsignal följde inte med nu heller, samma som 2017, måste läggas in på nytt. Synd.

    Parade Bluetooth-enheter följde inte med, samma som 2017. Dock vet jag att vissa nya Bluetooth-enheter har en särskild funktion som innebär att de ska vara automatiskt parade även om man byter mobiltelefon. Har nu fått Pixel Buds, tror de har den funktionen, så misstänker att vid nästa ominstallation av telefonen så kommer åtminstone Pixel Buds redan vara inlagda.

    Personlig ordlista, som används för tangentborden, har jag skrivit om tidigare här i tråden tror jag. Jag var osäker på om backupfunktionen för ordlistan fanns kvar. Jag kan nu konstatera att ordlistan i Gboard var kvar för mig på nya telefonen (några tusen ord). Skillnaden är att ordlistan verkar finnas inbakad i Gboard-backupen numera, men att den tidigare låg som en egen post i säkerhetskopian, vilket skapade förvirringen när de gjorde den övergången. Om man använder ordlistan till ett annat tangentbord än Gboard så kan jag inte garantera att den säkerhetskopieras dock.

    Sms och samtalshistorik är inga problem att återställa numera. I startinlägget från 2017 skrev jag att den funktionen var lite ostabil, vilket inte är fallet längre. Dock så bör ju tilläggas att för att MMS ska återställas, så måste man betala för Google One (samlingsterm för lagringsutrymme i Google Drive). Jag gör det, och fick alla MMS återställda, men betalar man inte så kommer MMS inte följa med över tyvärr. Jag anser fortfarande att man bör ha en tredjepartsapp för sina SMS och MMS, eftersom Google-kopian tas bort efter 90 dagar eller vad det är, ifall telefonen inte varit uppkopplad på så länge.

    Läget är ganska likt hur det var 2017-2018, men en del förbättringar har genomförts med andra ord.
    Jag skulle mest önska att lokala filer automatiskt kunde laddas upp till Google Drive, att man inte skulle behöva en tredjepartsapp för det vilket fortfarande är fallet.
     
    Kristy och nagelsax gillar detta.
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 384
    Mottagna gillanden:
    1 735

    MINA ENHETER

    Mina nödkontakter fanns med i säkerhetskopian till nya enheten. Nödkontakter är vilka kontakter man kan ringa direkt från låsskärmen, utan att mata in kod. Vilka kontakter och vilka telefonnummer jag valt följde med. Tror det är nytt. Övrig "nödinformation", såsom blodgrupp, om man är organdonator osv, fanns dock inte med, vilket är synd.
     
    Kristy gillar detta.
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 384
    Mottagna gillanden:
    1 735

    MINA ENHETER

    I och med Android 14, är det någon som upptäckt någon ny datapunkt som följer med i backupen numera? Hade varit kul om Google jobbade för att täppa igen det fåtalet luckor som fortfarande finns i den inbyggda backupen.


    Idag är det 16 oktober. Jag kan konstatera att mina sms i Google Drive-backupen senast laddades upp 10 oktober, dvs 6 dagar sedan. Mms laddades senast upp 14 oktober, två dagar sedan. Medan appdata, samtalshistorik och enhetsinställningar är uppladdat alldeles nyligen, sist jag lät telefonen ligga på laddning en stund.
    Problemet har varit återkommande för mig rejält länge - uppladdningen av just sms halkar alltid efter, och kan dröja typ 2 veckor eller mer innan den körs nästa gång. Att potentiellt förlora två veckors sms om något händer med telefonen är ju inte kul, men jag använder en tredjepartsapp för sms- och mms-backup bland annat av det skälet. Av någon anledning är det sms som halkar efter, medan mms laddas upp lagom regelbundet, nästan varje gång jag laddar telefonen. Jag hade hoppats att problemet skulle fixas i och med Android 14, men tydligen inte.

    Har någon annan av er samma problem med sms-uppladdning? Kolla gärna datum då den körde senast för er, och rapportera här. Något tips på hur få den att ladda upp mer regelbundet, om man inte vill köra manuell uppladdning jämnt och ständigt? Mitt bästa tips brukar vara att låta telefonen ligga orörd på laddning en hel natt, då körs allting förutom just sms oftast för mig.

    Problemet är inte jättestort tack vare appen smsbackup+, så jag känner mig ändå hyfsat trygg om telefonen skulle gå åt helvete. Men ändå störande.
     
  10. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 384
    Mottagna gillanden:
    1 735

    MINA ENHETER

    I min gamla telefon var backupen av MMS som sparats till Googles moln ("Drive backups") på 630 MB. I min nya telefon, efter att jag återställt molnbackupen, så konstaterar jag att nya enheten bara har MMS som upptar 166 MB (baserat på nya backupens storlek från nya enheten).

    För mig spelar det inte jättestor roll, jag har en tredjepartsapp som ändå laddar upp SMS/MMS till annan plats, och jag brukar ladda ner foton från MMS så jag får dem i Google Photos. Men ändå lite märkligt, och detta kanske drabbar andra värre. Känns ju som att en stor del av mina bilder från MMS inte följt med vid telefonbytet. I molnet verkar de ju dock finnas, det står 630 MB på min gamla enhet (men efter tre månader kommer all den datan raderas, när enheten varit oanvänd så länge).
    Någon som vet varför?
    Någon som bytt telefon senaste tre månaderna och kan kolla om ni upplevt samma fenomen?

    Detta stärker tyvärr min åsikt att Googles backup av SMS/MMS fungerar dåligt och inte är särskilt pålitlig.
     
  11. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 384
    Mottagna gillanden:
    1 735

    MINA ENHETER

    Ingen som bytt telefon nyligen, som använder Googles backuplösning, som kan kontrollera om storleken på eran MMS-backup skiljer lika mycket som den gjorde för mig mellan gammal och ny enhet, enligt ovan?