Samlingstråden för Googles backupfunktion i Android-telefoner

Discussion in 'Allmänt' started by N6290, Oct 24, 2017.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

Tidigare kunde man gå in i Google Drive-appen, ta fram "hamburgermenyn" till vänster, där välja Backup och se en del information om de säkerhetskopior som finns sparade från ens olika enheter. Nu är denna flik borttagen i Google Drive.

Det som gick att se där var bland annat exakt vilket datum och klockslag den kört de olika backuptyperna senast (SMS-backup, MMS-backup, backup av inställningar, appdata osv). Samt att det gick att se exakt storlek på respektive backupkategori (SMS, MMS, call history osv), och det gick även att se exakt vilka appars appdata som sparas och datum och storlek även där.

Nu går det bara att kolla i telefonens inställningar, samt i Google One-appen. Google One-appens meny hänvisar till inställningsappen, så det blir samma meny.
    Inställningar --> System --> Säkerhetskopior
    Här syns mycket mindre information. Viktigaste skillnaden, det går inte att se exakt klockslag när den körde respektive backupkategori, t.ex. vilket klockslag den körde SMS respektive MMS osv. Utan det syns bara ett klockslag för hela enheten där, men jag vet av erfarenhet att det inte innebär att den kört alla backuptyper vid det klockslaget som syns, utan det kan ju vara flera dagar sedan den körde t.ex. MMS ibland. Därför vill man ju se klockslag specificerat efter backupkategori.
    Det går inte heller att se vilka appars appdata som finns säkerhetskopierat, menyn "Apps & App data" är inte klickbar. Dessutom är "SMS & MMS" sammanslaget till en meny, så man kan inte se separerad data om storleken på respektive grej längre.

Någon som hittar en annan meny, där all den förlorade informationen går att se?

Inne i Google Dashboard så skickas man numera bara hit:
    https://myaccount.google.com/dashboard/android
    Där knappen "manage backups" inte leder någonstans. Här fanns tidigare massor av information, nu syns endast ett fåtal detaljer om säkerhetskopiering, och ingen av de saker jag efterfrågar. Väldigt kasst att Google försämrar mer och mer vad användarna kan se i dessa vyer. Nu kan man ju absolut inte veta vad som ingår i ens backup, när man inte ens kan se när den senast körde backupen för en viss kategori.

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Staff Member

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det där går fortfarande för mig. Öppna One appen. Tryck på kugghjulet bredvid "Säkerhetskopia av enheten" Tryck sedan på Annan enhetsdata så får du upp följande (iallafall för mig) Iallafall storlek och för respektive backupkategori
    upload_2025-10-11_9-7-29.png

3. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

Jag var lite otydlig i den meningen du citerar ser jag.

Tidigare gick det att se SMS xx KB, MMS yy KB, dvs två separata värden. I den vyn du visar är det sammanslaget till ett enda värde för både SMS och MMS, vilket är en försämring.