Fråga: Sammanställning

Diskussion i 'One X - ROM-filer och utveckling' startad av mbs, 2 feb 2013.

1. mbs

mbs Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    452

MINA ENHETER

Hej,

Tanken att roota och slänga in en custom-rom börjar gnaga sig in i mitt huvud mer och mer.
    Men det känns lite bökigare att göra det med One X, jämfört med gamla Desire HD, eller Samsungs mobiler och plattor.

Så därför, om jag nu skulle få för mig att slå sak i saken och roota min One X.
    Finns det någon sammanställning på tillgängliga ROM'ar till One X?
    Någon jämförelse, prestanda/batteri, med och utan Sense, stabilitet, etc?
    Finns det någon av dessa som skickar ut uppdateringar via OTA?

Med andra ord, om jag skulle överväga så är jag ute efter den stabilaste, energisnålaste (utan att tumma på prestanda) ROM'en med OTA :cool:

Ps. har sökt, men har inte hittat någon sådan tråd som tar upp detta (risk att jag är blind, och ber om ursäkt för det i så fall).

2. johnconnor

johnconnor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

Ja du är blind, ingen fråga om det :D

Du har min rootguide
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=77783

Här är XDA tråden som samlar allt:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1832891

Här hittar du romar genom att manuellt leta
    One X Android Development

One X Original Android Development

Snack om huruvida jelly bean romarna fungerar:
    Fråga: Vilken Jelly ROM är det som gäller?

Ännu en tråd med samma fråga
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=88147

Stöter du på problem under flashning etc har du den tråden att fråga i
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=71650

XDA tråd om huruvida man går tillbaka till stock rom
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1859714

Och som sagt många gånger innan, det går inte att jämföra romar mellan telefoner om batteritid, stabilitet etc etc etc. Eftersom alla enheter reagerar olika. Den ena kan fungera perfekt medan den andra telefonen måste laddas flera gånger om dagen.
    Du får prova allt som finns på egen hand och avgöra det själv vad du trivs bäst med, vad som fungerar bäst osv..

Romar med OTA? Den enda jag vet är ViperX som har haft det förut i sina ICS serier. Kan inte uttala mig hur det ser ut med JB romen av ViperX..
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2087443

Last edited: 2 feb 2013
  3. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

4. mbs

mbs Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    452

MINA ENHETER

Fråga i och för sig om en sammanställning*... men men, länken till xda är ok.

Men som ni beskriver det, det här forumet är överflödigt, som jag tolkar det ska man skita i att posta här, och vända sig direkt till xda.

Och ja, jag har sett guiderna för bl.a att root'a, och har små kikat och tycker de ser mycket bra ut.

Om det inte finns någon sådan sammanställning, jag då går det bra med svaret; "Nej, någon sammanställning finns inte" :)

*sammanställning, ja ungefär vilka ROM'ar som finns, och vad som skiljer de åt (typ prestanda/batteri, sens m.m)..

5. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo men det finns ju en sammanställning hos XDA !

Ska man roota samt köra custom-roms så är det bara att bita ihop ock läsa på...det brukar inte går bra annars. :P Det finns inga genvägar..... IMHO;)

6. johnconnor

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

XDA är hubben för romar och utveckling..så det här forumet är mer som en svensk central för androidanvändare. Det mesta händer på XDA först, så om du vill vara aktuell med allt som händer är det dit du skall vända dig :)

Vad som skiljer de åt just nu? Ingenting knappt eftersom jelly-bean för one x är så pass nytt, så skillnaden mellan de olika sense romarna är minimala..

Det finns ett fåtal sense romar som skiljer sig ur mängden, men det är mest med teman och anpassningar.
    På CM sidan händer det lite mer..men där ska du vara riktigt försiktig då det handlar om Android 4.2.
    Det finns stor risk att du softbrickar telefonen.

Som plun skriver, läs på. Det finns ingen genväg. ;)

7. mbs

mbs Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    452

MINA ENHETER

Om jag ändrar min fråga då, och hoppas att någon kan tipsa (om det finns, och vilken/vilka i fall)..

Vilken ROM är energisnålast, men har minst lika bra prestanda som stock?
    Är det någon Custom-ROM som kan trycka ut uppdateringar via "OTA" (dvs, man kan snabbt ladda ner över nätet och välja installera)?

Jag vet, jag skulle kunnna ägna ett par timmar/dagar till att leta informationen på XDA, men den tiden finns inte.

8. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Ta vilken som helst av de populära romarna och prova.

Sen pågår det just nu en snabb kärnnutveckling där man bla sänker spänningen till kärnan, jag kan just nu inte se vilken man bör välja men det klarnar nog.

Jag ska köra en moderat överklockad kärna eftersom jag inte har några batteriproblem inkl att jag använder sparfunktionen på jobbet eftersom jag vet att nätet är sunkigt. Men likaså kan jag inte se vilken man bör välja.

9. johnconnor

Mottagna gillanden:
    393

MINA ENHETER

Som sagt är den enda jag vet som använder OTA ViperX
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2087443
    Jag har inte provat den romen ännu med JB så jag kan inte säga så mycket om den men det har funnits förut iaf.

10. mobilkungen78

mobilkungen78 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    ZTE Axon 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    ZTE Axon 7
    Platta:
    Samsung galaxy tab s 10.5 4G
    Renovate använder ota

11. mbs

mbs Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    452

MINA ENHETER

Tack för tipsen, testade Renovate, men jag gillade absolut inte utseendet där, så jag gick vidare till JB Remix (som också har OTA), men JB Remix försökta elda up min telefon kändes det som, så jag gick vidare till ViperX, som inte ville starta upp. Så nu har jag landat på InsertCoin 15.3.1, fungerar jätte bra, fast jag har problem med att den äter mer batteri än vad stock gjorde. :(