Hej Per,
Du kan ju alltid hänvisa till konsumentköplagen som tydligt säger att du har rätt i ditt fall.
När är varan felaktig?
Din vara är felaktig om:
*
den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren. Detta kan exempelvis handla om varans art, mängd eller kvalitet.
* bruksanvisning saknas.
Om du inte har kommit överens med säljaren om annat är varan också felaktig om:
* den inte kan användas till det den ska användas till, som till exempel ett regnplagg som inte står emot regn.
*
den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan.
* den inte är förpackad på det sätt som behövs för att bevara eller skydda den.
Varan är dessutom felaktig om:
* säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om.
* den avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta.
* säljaren har installerat varan och installationen är felaktig.
* den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris, även om den har sålts i "befintligt skick".
Själv köpte jag en SG2 och hävde köpet efter några veckor (efter ångertiden) då återförsäljarens sida tydligt sa att telefonen skulle ha NFC stöd vilket den inte har än.
Om du köper en vara som inte stämmer överens med produktinformationen har du all rätt på din sida att häva köpet.
Hur ska jag göra för att få mina rättigheter tillgodosedda?
Först av allt måste du reklamera den felaktiga varan hos säljaren inom skälig tid efter att du upptäckte felet. Det betyder att du muntligt eller skriftligt meddelar säljaren att du inte vill ha varan. Du måste förklara varför du anser att varan är felaktig. Reklamerar du varan inom två månader efter det att du upptäckt felet är du alltid i rätt tid. Efter
tre år har du förlorat din rätt att reklamera, under förutsättning att du inte har en garanti som säger något annat.
Lycka till och stå på dig!
Click to expand...