Problem: Samsung bluffar om HDMI!!

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Per Larsson, 14 sept 2011.

1. Hotlips

Hotlips Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    48

MINA ENHETER

MHL-adaptern är väl en passiv komponent, som egentligen bara ser till att telefonen får 5V laddspänning via extern micro-USB eftersom HDMI standarden inte klarar det.

2. Per Larsson

Per Larsson Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Nej det behöver den inte. Om TVn har MHL så använder du en MHL kabel som är en microusb till HDMI. Det extra som du får ut (förutom att du kan använda en smuttare kabel) är att du skall kunna styra telefonen via TVn fjärr. Det finns alltså kontrollsignaler tillbaka till telefonen.

Men, utan MHL så skall det ändp bli äkta full hd 1080p. Men, det krävs speciell adapter och strömsatt adapter. Detta har jag. Men någon 1080p får jag inte.

Departementet gillar detta.
  3. nikjensie

nikjensie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Mitt ägandeskap av en SGS2 är två dagar gammalt. Jag hade för tre dagar sedan en LG Optimus 2X. En av de första "testen" jag gjorde med min nya telefon var att testa spela upp en 720p TV-serie som jag haft på minneskortet sen jag köpte min LG, men som LGn fatalt misslyckats med på alla sätt och vis...
    Samsungen spelar upp den utan några som helst problem... sen satt jag idag och testade en 1080p utan några högre förväntningar... till min stora förvåning går det minst lika bra att spela upp den...
    Jag läste igenom denna tråd och tänkte... måste testa när jag kommer hem. Jag testar att koppla upp mobilen mot TVn (42 tums LG LH3000) med den inköpta adaptern och min spontana reaktion till denna tråd blir helt enkelt:

Video

//Nik

4. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

Telefon:
    12 Pro Max
    Fantastisk video...

Skickat från min SGSII

5. corb06

corb06 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 Obegränsad
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2 Obegränsad
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch6 Classic
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S10+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
    Intressant tråd! Jag var genast tvungen att kolla hemma hur det såg ut med två skärmar.
    Så här blev resultatet. Rent kvalitetsmässigt var det svårt att se skillnad i upplösning, men man ser ju att mobilen "croppat" bilden på höger och vänster sida. Ca 40 pixlar? Har inte riktigt förstått hur upp och nedskalning fungerar men men...skillnad är det iaf.

6. Jöns

Jöns Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Det är bara att vara saklig.

Support är ett jävla meck men det är bara att be att få prata med någon som kan. Om man inte vet vad ens chef heter så är man nog inte så intresserad av vad man gör heller.

Börja med säljaren så får han ta det med sin support.
    Var saklig och hänvisa till lagen så har de inte mycket att säga om saken.

OM du vill lämna tillbaka den dvs.

7. Per Larsson

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Kul test

Kul att du provar och lägger ut bilder. Det svåra med att bedöma dina bilder är att jag inte vet om du har pausat vid exakt samma frame. Video är inte helt skarp i alla frames, skärpan kommer och går.
    Men, om det är samma frame så tycker mina ögon att S2 visar en klart suddigare bild, men ändå mkt bättre än min första test.

Jag testade precis som du med en (två) PC skärm med dess DVI ingång. Alltså, en HDMI --> DVI kabel. Min vinjett text på filmen var duktigt pixlig och hela filmen var blurrig. Det var inget snack om att kvaliten var usel.

Men, igår gjorde jag ett nytt test på min TV. Mkt intressant resultat!
    Jag har skrivit mer om det nedan.

Principen för att skala upp är att man försöker hitta något att fylla i i de nya pixlarna. Alltså, ökar upplösningen så blir det ju massa nya pixlar att måla i. De finns många som forskar i hur man skall göra det bäst, men i sin enkelhet så försöker man gå så mjukt man kan mellan de kända pixlarna. För fotoprogram så är det bästa programmet ett som använder fraktaler, men det tar en bra stund att räkna om en enda bild. Så att köra det på film i real-tid är inte realistiskt (ännu).

8. Per Larsson

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

SGS2 HDMI i HD!

Mitt första test som ledde till att jag ringde till supporten för att fråga om jag hade missat en inställning då 1080p video inte alls såg ut som 1080p på min full hd skärm, när jag fick svaret att det finns ingen inställning utan det är så att telefonen skärm speglas i alla lägen till HDMI/MHL utgången och det är alltså telefonens upplösning (uppskalat) som visas på TV.

Eftersom jag fick detta svaret så trodde jag även på det. Person 1 på supporten frågade för säkerhetsskull person 2 (som var riktigt expert).
    Jag hade ju i mitt första enkla test sett precis samma sak.

Jag hade provat att koppla in till min full hd datorskärm via en HDMI --> DVI adapter. Det blev apfult på ren svenska. Vinjett texten i filmen jag tittade på var jätte kantig och pixlig och filmen var direkt blurrig. För säkerhetsskull så spelade jag upp samma film med datorn på min andra identiska skärm.

Men, igår så tänkte jag, vad sjutton, jag måste testa lite till. Det var ju bara Samsungs mobiltelefon support jag ringde, och varför skulle dom kunna något. ;-) Dom visste ju inte ens vad deras chef hette. ;-)

Så jag kopplade istället in den till min full hd TV. Denna gången med en HDMI --> HDMI.

TVn (Sony, något år gammal) sa direkt att det var en MHL enhet. Annars brukar det inte stå något namn/typ alls på det man kopplar in. Intressant!

TVn är ju klart bättre på att hantera dåliga signaler än en datorskärm så tom SGS2 GUI såg rätt bra ut, trots att det var en 46" och jag satt nästan med näsan mot den.

Provade att köra 1080p film (samma som jag provade innan) och tycker att hmm det ser ju inte så illa ut. Vinjetttexten är inte alls hackig och pixlig, tja lite kanske men...
    Kör samma film från min xstreamer, och texten ser ung likadan ut.
    Försöker köra båda filmerna samtidigt och växla mellan ingångarna. OK, xstreamern ger en lite bättre bild, lite skarpare och lite bättre färgåtergivning. Kanske att det hackar till en aning med SGS2... Men, detta är inte alls det jag upplevde med min första test. Detta är faktiskt rätt OK. Tror inte alls att det är ner och uppskalat.
    Funderar lite till... hmm när jag pausar filmen så kommer det ju fram en lite "meny" på skärmen. Den kommer _inte_ fram på TVn!
    Oj, då var det bekräftat att när video spelas så är det inte en ren skärmspegling som görs. Då kan det faktiskt vara så att det är en ren 1080p signal som kommer ut (precis som samsungs reklam säger).

Ehhh OK.... nu skall vi se här.

Samsung Support hävdar bestämt att SGS2 alltid speglar sin skärm till HDMI.
    Detta är nu konstaterat FEL!

Samsung Reklam hävdar att man ser en full hd film i HD. De är faktiskt lite luddiga på om det blir full hd eller hd. Jag måste erkänna att det kan vara svårt att se skillnad på en 1080p nerskalad till 720p film, om man inte vet precis vad man skall leta efter. Men, strunt samma, åtminstone HD.

Jag hävdar att:
    - när jag körde mot min datorskärm med DVI --> HDMI så blev
    det kattskit. Det var tveklöst 800x480 även på filmen.
    - när jag kör till min sony TV med HDMI-HDMI så blir det...
    minst HD. Full HD?

Om det går att få ut HD med DVI på något sätt, men annan skärm, tv, projektor vet jag inte. Prova gärna på och berätta!!!

Tja, detta var ju jätteroligt. Förstår om någon blir irriterad på mig iom att jag stack ut hakan och sa att samsung ljuger. Men, om ni hänger med hela vägen så hoppas jag att ni både förstår mig och lär er något av alla turerna.

Min plan var dock att även använda SGS2 som en bildvisare via HDMI. Provade även detta och tyckte att det såg bra ut, men jag måste återkomma mer om detta. En bra test är nog att i förväg skala bilden till både 800x480 och 1080p och sedan se om man ser någon skillnad i kvalitet på TVn. Borde även vara lätt att fota av (film är ju svårare att fota av) och kontrollera super noga på datorn. En sak är dock klart, jag har inte hittat något program som enbart visar bilden via HDMI och menyer på telefonens skärm (såsom videoprogrammet gör). Det hade varit smutt, och det gör mig lite orolig för att den inte skicka ut bilden i originalstorlek (upp till 1080p) utan bara speglar skärmens bild och upplösning.
    Återkommer, men prova gärna ni också!

Samsung support får dock alla fel i min bok!

tysonayt gillar detta.
  9. Dec

Dec Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Genialt Nik! xD Men också sant. Dock var ju så att något som utlovat inte riktigt fullföljdes vilket gör en upprörd när man slängt ut pengar, men som inlägget ovan (vilket jag tackar för att du undersöker :) ) så verkar det vara mer med saken att göra.

Tänkte inte riktigt heller på att menyerna inte ense poppade upp när jag anslöt mobilen hdmi => hdmi till min tv hemma så det ligger något i det Per säger!

Tror ni man får ut 1080p från filmer med 1080p på youtube? Då menar jag genom deras app och inte via webbläsaren som t.ex dolphin hd?

10. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

Alltså rent tekniskt sett om det skalas ner och sen upp så är det ju full HD oavsett om det är skalat på vägen. Menar nu rent tekniskt sett så är det ju då HD ut.

Som jag fattat det av div tester så ska det funka i samsung videospelaren, får testa lite här..