Samsung Galaxy Buds Live (2020)

Diskussion i 'Hörlurar' startad av bernard, 3 aug 2020.

  1. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Nej precis, hela vitsen med dem är att de inte ska kännas som vanliga in-ear-lurar. Det är vad jag vet inte meningen att de ska sluta helt tätt. :)

    Jag var tvungen att byta till den stora vingen för att de skulle få något att fästa mot. Hur bra de sitter varierar lite mellan mina öron dock, även om båda sitter tillräckligt bra för att det inte ska kännas som att de kan ramla ur.
     
    RURAL och bernard gillar detta.
  2. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Jag tycker de sitter olika bra från dag till dag. Jag brukar "testa vingen" genom att pilla lite där den fäster / ska fästa och vissa dagar känner jag hur den hakat i örat som den nog ska göra, vissa dagar sitter den inte ett dugg fast hur jag än försöker. :ehm:

    Det är inte ofta de ramlar ur helt dock men väldigt ofta känner jag att jag behöver pilla på dem för jag upplever att de långsamt glider ur liksom. Det är trots allt något med dem som tilltalar mig då jag nu är inne på mitt andra par efter att helt ha förkastat dem till en början och sen lånat ett par av en kollega. Det slutade med att jag bytte dem till mig mot en Marshall-bluetoothhögtalare.
     
    bernard gillar detta.
  3. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Instruktionen för dessa hörlurar säger att man ska placera dem i örat och vrida dem "uppåt" liksom.
    Är det bara jag som får bättre passform, säkrare låsning och bättre ljudkvalitet om de tvärtom vrids nedåt?

    Om jag försöker vrida dem uppåt enligt instruktion finns inget för dem att haka i med vingen i. Vrider jag nedåt / liksom pressar ner dem mot den där platån i ytterörat ligger de säkrare där än att försöka balansera på högkant på samma platå.
     
    Last edited: 6 okt 2020
  4. stevraex

    stevraex Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2012
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    58
    Operatör:
    Telenor, Tele2, Telia, 3
    Telefon:
    OnePlus 3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2, Telia, 3
    Telefon:
    OnePlus 3
    Telefon 2:
    iPhone 4,5
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S4 Active
    Platta:
    Xperia Tablet Z
    Platta 2:
    iPad Air
    Övrigt:
    LG Urbane, Chromecast 2nd gen. Xperia V, Nexus 7 WiFi (2012)
    Nu har det gått ett tag; är de värda att slå till på nu när priset är lägre?
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 697
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, för tusingen de kostar på Amazon skulle jag nog överväga att slå till, men det gäller ju att vara medveten om att det är "öppna" in-ear-lurar, vilket innebär vissa kompromisser. Tex blir ju basen inte lika uttalad som med slutna in-ear-lurar. Jag brukar använda dem när jag är utomhus, då det av självbevarelsedrift (särskilt på cykel) är trevligt att höra vad som händer omkring en :)

    Precis som med alla in-ear-lurar kan man inte riktigt vara säker på passformen, men just in-ear är ju svårt att prova först även i butik, så man får utnyttja öppet köp för det ändamålet tror jag.
     
    Last edited: 7 dec 2020
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Finns dock inte många butiker som tillåter det
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 697
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det har ju blivit restriktioner nu på den punkten. Har Amazon någon policy för in-ear-lurar? Om det inte står särskilt någonstans skulle jag ändå tro att de går att returnera.

    Men ja, det är ju onekligen knepigt, särskilt med Galaxy Buds Live där man inte kan experimentera med att byta mellan olika storlek/material på propparna.
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det är nog i princip bara Amazon som tillåter det, så som det ser ut just nu vad jag kan minnas
     
    bernard gillar detta.
  9. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 536
    Mottagna gillanden:
    2 805

    MINA ENHETER

    Testade mina buds live nyss, ljudet är otroligt lågt , drar jag upp till max så är det som typ 30% av det jag förväntade mig, max..samt , det låter riktigt illa. Låter bättre att lyssna via mobilens högtalare. Nån med liknande problem?
     
  10. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 072
    Mottagna gillanden:
    1 465
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Försök få dem att sitta bättre och ang volymen så måste du aktivera så att långtryck höjer(höger) eller sänker(vänster) i appen. Under touch controls kan du ändra så att volymen ändras istället för det som är standard med ANC. Annars ändrar du inte volymen på själva budsen utan på telefonen. Så var det för mig iaf.

    Ett enkelt sätt att testa om du får bra "seal" är ju att trycka lite bakom öronen och så om det låter bättre.
     
  11. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 536
    Mottagna gillanden:
    2 805

    MINA ENHETER

    Jag har aktiverat volymkontrollen, men den aktiverar endast mobilens vanliga volym.. får bättre(ok volym på max volym) om jag trycker på örat i rätt läge,men krävs en operation för att örat skall vara i det läget. Är väl fel format för mina öron verkar det som...
     
    Last edited: 3 feb 2021
  12. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 072
    Mottagna gillanden:
    1 465
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Aktivera disable absolute volume i utvecklarinställningarna. :)
     
  13. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 536
    Mottagna gillanden:
    2 805

    MINA ENHETER

    Editerade min förra post.
     
  14. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Köpte dessa begagnade och fick dom idag. Första intrycket är ändå imponerande. Har även AirPods PRO som jag jämför med. Använder buds live med iPhone 12 PRO Max och det fungerar bra MEN blåtanden har väldigt dålig räckvidd, räcker att ha telefonen i fickan o vrida på huvudet så hör man att man får sämre mottagning. Lite synd ….

    Passformen är för mina öron bra men jag måste nog öva på tekniken att sätta dit dom :) och testa mellan dom olika storlekarna på gummin.

    Uppspelning av musik är riktigt bra, otrolig bas och bra volym. Bra att kunna välja lite olika ljudbilder via appen.

    Testade samtalsljudet först i ett tyst utrymme och lämnade ett meddelande på min egna mobilsvar och i den miljön var det imponerande bra. Nästa test var ett riktigt samtal där jag frågade hur jag lät och då var hockeyn på i bakgrunden men det fick klart godkänt. Trodde inte att det skulle vara så bra så det var ju en trevlig överraskning. Nästa test är att synka dom mot datorn o se hur dom funkar i ett Teams möte då det är så tanken var att jag skulle använda dom.

    ANC, ja dom är ju inte lika bra som airpods pro men det tar bort lite runtomkring ljud, mer än vad jag trodde dom skulle göra faktiskt. Ska testa dom i bilen i morgon där det är en del sus under körning.
     
  15. Merketh

    Merketh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2020
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    113
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
    Ja, nöjd med mina också! Haft dom sen i våras. ANC är ju inget att hänga i julgranen, men för mina öron är dom väldigt bekväma, och eftersom de inte trycks in i örkanalen så kan jag ha dom länge i.
     
  16. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    233

    MINA ENHETER

    Har precis införskaffat ett par live då jag fick dem billigt (600 spänn nya) och för att jag inte TÅL in ear lurar. In ear känns ungefär lika roligt som att gå runt med en termometer uppkörd i röven, fast i örat då.

    Men det var inte det relevanta här. Det relevanta är att jag är konfunderad över hur buds live eg ska sitta i örat. Det verkar på bilden från denna officiella information som att lurarna ska föras ned mot hörselgången och sedan skjutas uppåt (Se bild). Gör jag detta så saknar de mellanregister totalt och blir diskanta och skrikiga med nästan utebliven bas. Det låter skit helt enkelt. Om jag däremot för ned dem mot hörselgången och sedan låter dem vila mer horisontellt, så låter det riktigt bra, så som jag tror att det ska låta iaf. Dock verkar detta sätt att ha dem vara helt fel enligt instruktionsbilden och dessutom känns det lite som med in ears: som att man kört in något i örat. När man drar med fingret på hörluren så hörs det i örat och man är en aning isolerad från världen.

    Enligt informationen har man dem fel om man blockerar ventilationsspringan med galler. För att göra det ännu mer konstigt så gör jag det delvis när jag har dem som man ska enl. bilden, men inte när jag har dem som man ej ska?

    Förvirring: total. Se även en bild nedan på hur de ser ut när jag har dem på det sätt som låter bra, men som känns fel (tilltäppt) och verkar fel enl bilden.

    ps: har provat att sätta dit de större silikongrejorna, men det gör ingen egentligen skillnad annat än att de blir lite svårare att få in i läget där de låter bra.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  17. Merketh

    Merketh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2020
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    113
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
    Mina ligger också mer som dina, alltså horisontellt. Fel eller inte låter bäst och sitter bäst för mig.
     
  18. TigerSoul

    TigerSoul Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    233

    MINA ENHETER

    Upplever du då också en viss isolering till omvärlden som med in ears? Det är inte lika påtagligt men ändå mer märkbart än med vanliga klassiska öronsnäckor.
     
  19. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Du ser ut att ha samma problem som jag, öronen är för stora. Samsung usa har små silikon strumpor som man kan trä på den nedre delen av luren så att den blir lite större och hamnar längre upp, så att medföljande stora silikonbricka kan greppa i vecket i örat. Men de finns inte att få i europa (inte när jag frågade iaf) så jag har satt en smal remsa skumtejp runt nedre böjen, så på mej sitter de bra nu, men det går knappt att stänga fordralet.

    Ja det är viktigt att inte ventilations gallret täpps till. Så som du har på bilden hade jag det först men de trillar lätt ur för mej då.
    Man hör omvärlden bra med dessa i och det är tanken också.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 30 jul 2021
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 697
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Här finns något liknande som @jogge@jogge nämner. Kände inte till att det fanns, men det ser ju lite intressant ut.
    Seltureone Compatible with Samsung Galaxy Buds Live Earplugs, Non-Slip Sound, Leak-proof Earphones Accessories for Galaxy Buds Live, Black: Amazon.de: Electronics & Photo

    De verkar egentligen vara till för att man ska kunna bära dem "felinsatta", men om problemet är att nedandelen glider ned, så bör det fungera om man har dem korrekt insatta också (?).

    Man kan då samtidigt fixa fler storlekar på silkonkplupparna
    Seltureone Compatible with Samsung Galaxy Buds Live Earplugs, Earphones Accessories for Galaxy Buds Live, Black: Amazon.de: Electronics & Photo

    En annan grej som är lite märklig är att lurarna är så hala. De skulle ha någon yta med större friktion. Hade dels gjort dem enklare att fästa i örat utan att de glider och sedan tappar jag mina hela tiden då de är hala som tvålkoppar :)

    Jag gillar verkligen konceptet, men har också haft lite svårt med passformen. Samsung skulle behöva bundla ovanstående tror jag så att de passar i fler öron.
     
    Last edited: 30 jul 2021
    jogge gillar detta.