Visa bifogad bild 72071
Samsung skickar inte Galaxy Fold, utan man behöver hämta den antingen i Samsung-butiken i Stockholm eller på deras serviceställen om man handlar den på nätet.
I mitt fall låg servicestället i Malmö bäst till. Eller bäst och bäst, den ligger som brukligt för serviceställen i ett industriområde en bit utanför centrum, så det är inte helt okomplicerat att ta sig dit.
Visa bifogad bild 72080
Precis som framgick av orderstatusen på hemsidan var enheten redo att lämnas ut. Papperna ovanpå kartongen är en retursedel och information om öppet köp (30 dagar).
Fick vänta några minuter innan personal dök upp, men det var inget större problem då det fanns plattor, telefoner och klockor att roa sig med medan man väntade.
Visa bifogad bild 72075
Personalen undrade om vi skulle öppna telefonen i butiken eller om jag ville titta på den hemma. Eftersom jag var nyfiken vad de hade att säga tog vi och öppnade kartongen på plats.
Visa bifogad bild 72076
Enligt personalen behöver man främst tänka på två saker. Det sitter väldigt kraftfulla magneter i Galaxy Fold vilket gör den olämplig om man exempelvis har en pacemaker eller annan utrustning som är känslig för magnetism.
Den andra punkten är att man under inga förutsättningar skall trycka på skärmen i samband med att man viker ihop telefonen även om det är väldigt frestande. De var väldigt noga med att understryka detta och sade rakt ut att panelen inte klarar av den påfrestningen.
Visa bifogad bild 72077
På det här viset skall telefonen vikas ihop. Det vill säga genom att lägga större delen av trycket om ramen/baksidan.
Det mest naturliga viset att fälla ihop enheten på är genom att trycka på mitten av skärmen med pekfingret eller tummen medan enheten vilar i andra handen, vilket alltså skärmen inte tål.
Visa bifogad bild 72085
De redogjorde också för garantivillkoren. Det ingår 12 månader Samsung Care+ med en gratis reparation, därefter behöver man betala självrisken om telefonen går sönder. Följer också med support 24/7, så man kan ringa Samsung när helst man vill om man behöver hjälp med enheten på något vis.
Visa bifogad bild 72078
Jag behövde också underteckna en kvittens om att jag hämtat ut telefonen, men det var allt.
Passade så klart på att fråga om de lämnat ut många telefoner. De ville väl inte direkt uppge någon siffra, men sa att den givetvis inte säljer som S- eller Note-serien. Fick intrycket av att det i alla fall inte handlade om något överväldigande intresse så här inledningsvis, för då hade de rimligtvis sagt att den gått bra
Click to expand...