Samsung Galaxy Note 20 - allmänna tråden

Diskussion i 'Galaxy Note 20 / Note 20 Ultra' startad av Larsgmb, 20 feb 2020.

1. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 109
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Gäller ej mobiltelefoner

Canson88 gillar detta.
  2. Pettapan

Pettapan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    814
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Skickade tillbaks min N20U idag med retursedeln Comviq skickade. Inga problem att den var öppnad enligt kundtjänst.
    Hämtade även ut standard N20 som jag lajjat med nu under e.m/kväll. Måste säga att det är bland dom bättre byten jag gjort. Telefonens storlek är helt perfekt, den platta skärmen är underbar, den blir inte lika varm som ultran, gillar plasticfantastic baksidan rejält då den känns riktigt premium jämfört med Sammys andra telefonen med plast bak. Skärmen är galet crisp om jag jämför med frugan N20U, hennes skärm ser extremt mkt grönare ut och riktigt dassig.
    Saknar jag 120hz? Inte det minsta, märker fortfarande ingen jätte skillnad mellan N20U och N20.
    Så summarumarum, döm inte ut N20 om ni inte suttit med den i handen en stund, och ännu hellre med en N20U i andra handen...

CABBAN05, mr_tompe, spigen och 2 andra gillar detta.
  3. Benne_Gesserit

Benne_Gesserit Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    161
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max (256 GB)

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max (256 GB)
    För mig är det helt orimligt att köpa en standard Note20 för 11890 Kr när man kan köpa en SD Note 20 Ultra för 12500 Kr.

Tvivlar inte att Note20 är en bra lur men inte för lanseringspriset, blir nog mer rimligt om några månader när priset sjunker 3-4k kr.

Taskman gillar detta.
  4. Pettapan

Mottagna gillanden:
    814
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Nej 11800 hade jag aldrig betalat. Tog ut den via comviq=8400 på 24 månader. Detta är ett mer rimligt pris.

Benne_Gesserit gillar detta.
  5. Droid96

Droid96 Guest

Din fru ska nog lämna in sin N20 Ultra på reparation om det nu inte är så att du överdriver.

Jag är skärmnörd och har inte sett en bättre AMOLED än den i min N20 Ultra. Kommer från en S20 Ultra och använder även en 11 Pro Max.

Note 20 har jag bara sett i butik och den har tydligt sämre dynamisk kontrast (vilket kan uppfattas som mer tryck i bilden) och sämre färgkorrekthet.

Om du ändå inte ser skillnad på 120hz och 60hz bör du jämföra N20 1080p mot N20U 1440p. Då bör inte N20 vara skarpare.

BigF gillar detta.
  6. androidfeber

androidfeber Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Kan man kolla det där med grön skärm på något sätt så att man inte sitter med en lur som är defekt?S kanske kan vara svårt att märka tänker jag om man bara stirrar i sin egen skärm. Jämföra i butik kanske?

7. Matte Hedström

Matte Hedström Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Ultran blir ju dock bara 1200:- mer via Comviq, 400 * 24 = 9600.

Ta en bild på din frugas skärm så får vi se om den skiljer sig från våra skärmar, då ser vi om den ser dassig ut också.

8. Matte Hedström

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Tycker du inte att din skärm ser grön ut så är den inte det. ;)

Håll upp den bredvid din datorskärm annars så har du något att jämföra med annars.

9. Travolta

Travolta Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    869
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Ingen som hittat ett bra erbjudande med abonnemang med 12 månaders bindningstid?

10. Droid96

Droid96 Guest

Mina intryck av Note 20 Ultra SD865+ hittills:
    • Byggkvaliteten och kvalitetskänslan är mycket bra. Den svarta modellen har en glasbaksida som ger fint grepp och förvånansvärt lite fingeravtryck. Många har kommenterat att telefonen är obalanserad i vikten (för tung upptill) vilket jag kan hålla med om. Jämför jag med S20 Ultra känns de ungefär lika vingliga i handen. iPhone 11 Pro Max har i jämförelse helt perfekt viktfördelning utan att det blir ostadigt i handen. Den väger å andra sidan nästan 30 gram mer. Den importerade varianten saknar dessutom alla symboler för olika certifieringar (t.ex. CE-märket) på baksidan vilket ger ett cleant och enhetligt utseende. Stor förbättring mot de trista färgerna på S20-serien.
    • Batteritiden är ungefär som i S20 Ultra SD865 vilket är lovande med tanke på att Note 20 Ultra har ett mindre batteri. Det kan nog stämma att den nya bildskärmen är mer strömsnål än tidigare. Första laddningen gav nästan 6 timmar SoT. Andra laddningen ser ut att kunna landa på nästan 7 timmar.
    • Värmeutveckling är inget problem alls på Snapdragon-varianten. Inte ens under installationen kunde jag notera att den blev varm.
    • Prestanda är toppklass, utan tvekan den rappaste androidtelefonen jag testat (inkluderat Pixel 4 och Oneplus 8 Pro). Spel flyter på bra (nästan lika bra som iPhone 11 Pro Max) och jag märker inte av någon throttling trots långa spelsessioner.
    • Skärmen är den bästa AMOLED jag sett. Helt fri från tint i vinklar och jämn och fin vitbalans även vid låg ljusstyrka. Den adaptiva 120hz-funktionen verkar fungera bra. När jag förväntar mig 120hz-flyt så är det också där. Men kantskärm är verkligen inte min cup of tea. Jag föredrar den plattare skärmen på S20 Ultra som inte får samma missfärgningar i kanterna som Note 20 Ultra.
    • Ljudet är tydligt förbättrat mot Note 10+. Dels mindre vibrationer men också djupare och fylligare ljud överlag. Det går att spela mycket högt. Nästan iPhone 11 Pro Max-klass.
    • Kameran är ganska snarlik S20 Ultra i prestandan. Jag noterar dock att zoomen är snäppet skarpare och har mindre brus samt att ultravidvinkeln ger något bättre kvalitet. Huvudsensorn är i princip identisk men autofokus funkar bättre än S20 Ultra tack vare laser.
    • Pennan är bättre än någonsin - man märker tydligt att delayen är kortare i panelen. Jag har verkligen saknat att ha penna, redan använt den flera gånger idag.
    • GPS, wifi och mobilmottagning verkar funka lika bra som på S20 Ultra/Note 10+, dvs bäst av alla Android-telefoner jag testat. I princip lika stabil på pendlingen Stockholm-Uppsala som min 11 Pro Max vilket är toppbetyg.
    Är det värt att uppgradera?

Om du har en Samsung med Exynos-processor och gillar att fotografera och vill ha maxprestanda från telefonen: Ja.

Om du redan har en Note 10 med Snapdragonprocessor: Ja om du gillar att fotografera och kommer använda den nya zoomen. Annars nej.

Om du har en S10 eller S20 med Snapdragonprocessor och inte kommer ha nån större användning av pennan: Nej.

bigbandit, modstar, namkrad och 7 andra gillar detta.
  11. donuts

donuts Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    236

MINA ENHETER

Seriöst om man inte märker av skillnad mellan 60 Hz och 120 Hz behöver man gå till optikern. Kommer från en iphone 11 pro max och skillnad är väldigt uppenbar. Att display skulle vara grön har jag svårt tro på. Kanske någon bakgrund som påverkar där. Alltså display på note ultra är den bästa display jag har haft på en mobil någonsin.
    Hade aldrig valt vanliga note 20. Då kan man lika gärna ta en s20+ med bättre funktioner och byggkvalitet. För 6000 skulle jag kanske överväga note 20.

Janne303 gillar detta.
  12. Hatsune Miku

Hatsune Miku Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    760

MINA ENHETER

Nej, det har jag inte. Men som jag skrivit tidigare är det viktigt att veta hur AccuBattery fungerar. 7h betyder här att jag får 7h SOT om jag använder telefonen med skärmen på oavbrutet, dvs 0min standby-tid. I praktiken har jag dock fått ca 6,4h SOT med 19% batteri kvar.

Men mer vanligt är att som nu; jag har ca 4h SOT och ca 42h standby-tid, med 27% kvar.

13. Pettapan

Mottagna gillanden:
    814
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14
    Telefon 2:
    Iphone 14
    Självklart är det i betraktarens ögon, men både jag och frugan upplever min N20 som skarpare och klarare.
    Ska kolla det sista du skrev så fort hon är hemma. Men faktum är ju även att jag själv hade N20U med 2 dagars aktivt användande och jag var inte imponerad och jag upplevde också den skärmen som oskarp/simmig

I denna video från Unboxing Therapy som säkert alla har sett, är han inne på samma spår

View: https://www.youtube.com/watch?v=5IPvqS0NTzU

Ja det priset stämmer såklart, men fakta är att jag hade N20U och lämnade tillbaks den för att jag inte gillade telefonen, så alla som köpt genom Comviq har gjort en riktigt bra deal. Jag anser även att en N20 från Comviq är en bra deal.
    Bild kommer.

Och så ska vi svara det i särklass mindre trevliga svaret.
    Som jag sagt tidigare, JAG upplever detta, om DU inte gör det är det ju kanon och om det viktigaste i ditt liv är att du har en 120 hz skärm kan jag bara gratulera. 120hz är inte något jag haft i någon annan telefon, körde N20U i 2 dagar med 120hz och för mig är det inte viktigt. Hade jag velat ha en S20+ hade jag köpt det, funderade på det och tänkte att det skulle bli en sådan om N20 inte mötte mina förväntningar. Men nu är N20 otroligt mkt bätte än jag hade hoppats på, märkligt att detta verkar störa så många i detta forum, har inte alla rätt till sin egen åsikt?
    Blir nästan komiskt hur många som av någon anledning måste försvara sin N20U, jag kan bara säga att det återigen är i betraktarens ögon och grattis ni andra som är nöjda med er N20U, min fru är också jättenöjd.

Tycker denna video summerar allt rätt bra om N20

View: https://www.youtube.com/watch?v=2N1DOhto-ak

CABBAN05, murveldjuret, Ekman och 3 andra gillar detta.
  14. Matte Hedström

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Jag tror många ogillar vanliga Note 20 just pga priset, bortser man från det så tror jag också att det är en bra telefon.

Angående 120Hz håller jag med dig till viss del, det är nice men jag skulle inte gråta om jag blev tvungen att ha en telefon utan.

15. Droid96

Droid96 Guest

Jag står ändå fast vid att om skärmarna på era Note 20 Ultra var som du uttryckte det "riktigt dassiga" så är/var det fel på telefonerna eller så har ni en mycket märklig preferens när det gäller skärmar.

Att du föredrar Note 20 är lättare att förstå men "riktigt dassig" - då är nåt fel eller du är totalt nykär i din Note 20 och därmed förblindad.

16. Abraham2001

Abraham2001 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 9
    Hej

Ni får väldigt gärna lägga upp lite Benchmark-bilder, inte för att det säger hela sanningen, men kul läsning... :)

17. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 115
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Var och kikade på båda i butik idag och min uppfattning var att skärmen på Ultra var klarare.

18. Droid96

Droid96 Guest

Ja, jag är väldigt nöjd och som du vet ganska kräsen. Enda jag önskar är att Samsung skrotar edgen helt.

19. TseykSuli

TseykSuli Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    En positiv grej är att samsung äntligen skrotade bixby knappen och nu kan man få bort bixby funktionen helt även i på och av knappen. Jag ställde in så håll in öppnar stäng av menyn och dubbeltryck öppnar exempelvis Google eller annan app. Så har ingen bixby bunden till knappen just nu.

Last edited: 2 sept 2020
    bernard gillar detta.
  20. FarmerJoe

FarmerJoe Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    579

MINA ENHETER

Hur gjorde du det? Hittar inget val annat än avstängningsmeny eller bixby vid håll in knappen