Samsung Galaxy S Ägare - Första Intrycket !!

Diskussion i 'Galaxy S' startad av Androido, 17 jun 2010.

1. miztr

miztr Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej! Så om jag har förstått det rätt så blir det alltså en pusselbit i lock-screenen? Överkomligt i sådana fall. Blir nog ett köp av denna imorgon då, verkar ju vara en toppen mobil. Hoppas att det kommer uppdateringar bara... :)

2. Yasho

Yasho Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Har lekt med Galaxy S sen lunch nu och är så jäkla nöjd hittils! Fast o andra sidan så går jag ifrån en i7500 så då är det nog inte så konstigt.. :-)

3. ondjultomte

ondjultomte Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Har nu installerat de flesta appar som jag använder och lekt lite med mobilen.

Känslan är bättre än med Desire, bättre glid på skärmen och telefonen's UI känns mjukare. Ligger skönare i handen. Gillar verkligen att den är lättare utan att kännas plastig.

Dock så tar det ibland lite tid att starta program som folk redan påpekat. Ljudet är lite bättre än på Desiren, bättre DACar?

Touchwiz känns så dära. saknar att hemskärmen inte är i mitten av alla hemskärmar.
    Kanske får prova en annan launcher, men ska bekanta mig lite mer med denna först.

Men viktigat av allt är batteritiden som jag får återkomma till senare.

Desiren gick ner till 30% batteritid efter 1h spotify lyssnande och 3 timmars surfande och forumläsande. Det fungerar inte för mig, jag har ibland 3 timmar att fördriva på dagen (ink resa till från jobbet) sedan vill man ha lite batteri över i reserv.

4. zippiz

zippiz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Känns som den här kommer ha ungefär samma batteritid, eller vad får dig att tro att den skulle vara så mycket bättre här? Är det inte 1400mA på Desire, 1500mA på Galaxy?

5. spanga

spanga Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Själv tycker jag att känslan är sämre med Galaxy S. Texturen på telefonen påminner om plasten på i7500 vilken jag tappade ungefär 5 gånger ur handen. Desire har jag aldrig tappat. Galaxy S är väldigt lätt och känns alltså extremt "tappbar" :) Jag tycker att högtalaren på S är mycket bättre än både Desire och i7500.

Touchwiz har inte medfört något positivt alls utom den ganska användbara funktionen att länka ihop olika konton till en kontakt. I övrigt känner jag mig rätt handikappad i att navigera med telefonen utan någon dpad/trackball. Mjukvaru-dpaden är värdelös i vertikal orientering.

Skärmen är mycket trevlig. Det enda jag stör mig lite på är att HVGA på 4" blir ganska utdraget. Evo 4G skulle jag aldrig stå ut med där "problemet" är ännu värre. S hamnar nånstans därimellan. Det "finaste" med skärmen är att bilden ligger väldigt långt ut. Andra telefoner har tjockare digitizer och således får man ett glaslager ovanför skärmen som i alla fall jag inte gillar. Som jag förstått det är touchpanelen inbyggd i samma komponent som skärmen, därav den tunna och "nära" upplevelsen.

6. ondjultomte

ondjultomte Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

skärmen drar lite mindre batteri. Hoppas även denna ska ha bättre antenn så att den usla operatörern TEle2 inte behöver hoppa så väldigt mellan G, 3G, HDSP etc.

Men därefter måste jag konfa telefonen bättre för att minska batteriåtgången.

7. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Där håller jag inte riktigt med. Möjligheten att sortera apparna som man vill, samt att jag tycker horisontell scrollning är smartare än vertikal, tycker jag är en klar fördel.

Jag tycker också det är en fördel att man kan byta till valfri panel på hemskärmen, och i app drawern, med ett enda tryck. Pinch-zoom-funktionen som vissa launchers använder kräver ett tryck mer, samt går inte att använda i app drawern.

Samsungs kontaktlista som gör att man kan ringa med ett högersvep över kontakten, och skicka meddelande med ett vänstersvep, känns också väldigt smidigt.

TouchWiz är inte bäst på alla punkter men jag tycker det har en del bra funktioner.

8. arono

arono Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kan inte nån testa om man kan byta låt i musikspelaren med handset:et?

9. gazab

gazab Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 2
    Jag fick det inte att funka med Samsungs egna musikspelare men det funkade som vanligt med tex Spotify.

Märkte dock att när musikspelaren är igång så får man lite snabbkontroller för prev, pause och next i notifications-baren. Smidigt, men självklart borde det funka även via headset:et.

Överlag är jag VÄLDIGT nöjd med telefonen! Till och med TouchWiz kommer jag nog köra vidare med. Det känns som det har väldigt många små händiga funktioner och inte allt för mycket bling bling. Och jag håller med MockFrog ang. app-drawern, den är mycket lättare att använda när den scrollar horisontellt. Plus att man kan lägga alla skräp-apps på en screen längst bort till höger. Det nya bakgrunderna till ikonerna kunde de skippat dock. De gör det bara svårare att hitta rätt app tycker jag.

Men allt är inte guld och gröna skogar. Jag har stött på det där problemet med svart skärm i några sekunder innan apps startar. Jag har för mig nån på XDA skrev att det var pga av nån inbyggd taskkiller som inte funkar som den ska och det ska gå att fixa genom att stänga av den. Men vet inte om det var bullshit eller inte. Det verkar som fler har problemet iaf så det ska nog lösa sig förr eller senare.

GPS:en och/eller kompassen verkar inte helt hundraprocentig heller. Den hoppade runt lite väl mycket igår när jag var ute och geocache:invigde telefonen. Inte så farligt att den blir oanvändbar men ändå nog för att irritera lite.

Sen som några tidigare skrivit så är det lite knepigt att komma från gamla Galaxy och helt plötsligt vara utan D-pad. Men det är bara att anpassa sig. Förövrigt tycker jag det inbyggda Samsung-tangentbordet fungerar helt okej. Har inte känt att jag bara måste byta tangentbord än så länge iaf. Jag har nog tänkt att hoppa på Swype ordentligt när det börjar fungera med svenska ändå.

Oj, märkte precis att telefonen tror att klockan är 07:10 fast den är 07:38. Men den måste ha funkat för en timme sedan då den väckte mig. Mysko!

Samsungs klockapp gillar jag btw! Speciellt möjligheten att ha ett litet tyst föralarm före det riktiga alarmet. Jag använde appen Gentle Alarm till det förut men ska nog vänja mig vid den här istället. Om den nu lyckas lära sig vad klockan är igen...

Men som sagt, överlag är jag väldigt nöjd och det är som natt och dag jämfört med gamla Galaxyn!

10. calm

calm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

En dum fråga kanske, men var hittar du den? Eller den inställningen?

11. calm

calm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

eller menar du kanske bara volym-baren längst ned?

12. calm

calm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Får man fråga vilka?
    jag försöker hitta en bra set-up :)

13. Pazzo

Pazzo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Med handcent sms kan man helt utrota det beteendet. :)

14. gazab

gazab Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 2

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 2
    Nej, det finns en liten inställning när du redigerar ett alarm som heter "Smart alarm". Där får du välja hur många minuter innan vanliga alarmet det tystare ska ringa och vilken specialsignal som ska användas. Det var inte lika bra som alarmet i Gentle Alarm men helt klart behagligare att vakna till än det riktiga alarmet.

15. calm

calm Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Aha! Tackar, det skall jag testa imorgon :D

16. ηπρg

ηπρg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Galaxyn har en skärm som drar mindre ström och SoC:en är byggd med 45nm tillverkningsprocess istället för 65nm som Snapdragon.

17. asimov

asimov Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Kul att du gillar den. Men tänk på att du säkert var lika nöjd när du först fick din Galaxy i7500...

18. ducken

ducken Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    163

MINA ENHETER

Jag har suttit och tryckt med en SE K850i nu i snart tre år och har aldrig varit i närheten av en sån här mobil tidigare så jag misstänker att jag kommer bli som åtta år ikväll igen när jag ska leka med den första gången. Hämtar den i eftermiddag. Har ju för fasen fjärilar i magen!! Det måste ju vara ett gott tecken.

19. Borka

Borka Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Funkar fint med mw600 headset iaf de är det ända jag testat. Med samsungs original spelaren

20. zippiz

zippiz Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Var ganska säker på att det var samma storlek på dessa kretsar men det verkar som jag har fel o du har rätt, härligt det är att ha fel ibland. Blev ännu mer nöjd med telefonen nu :)