Samsung Galaxy S GPS-gate: two problems, not one (and what to do about it)

Discussion in 'Galaxy S' started by reggy, Aug 17, 2010.

1. Sigma78

Sigma78 Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

+1

Jag har också fått svar på mina inlägg som jag tycker följer det mönstret från androido. Jag hade inte vågat utrycka mig riktigt så som du gjorde, men det är ungefär så jag har tänkt.

2. Evil Peter

Evil Peter Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Vilket är rätt precis vad jag redan sagt, att det verkar variera mellan individuella enheter. Jag har sett Desires som visat riktigt fel också, som t ex att någon är ute och promenerar på järnvägar eller tar rejäla omvägar som de aldrig tagit osv. Det är ju inte representativt för alla Desires heller (och det är säkert färre som har problem procentuellt sett).

Det är väl rätt onödigt att lägga till till den diskussionen när båda bett om ursäkt för att de förorenade tråden med den och lagt ner den (alt. tagit via PM)?

Överlag är det bättre om folk tänker på sitt språkanvändande då rätt enkla saker kan irritera folk och efter en viss mängd kan den irritationen visa sig i folks inlägg. Även något som när någon skrev något i stil med "t.o.m. Samsung har ju erkänt att GPS:en är skit" är ju en tydlig sak som vissa säkert kan irritera sig på då det är ganska uppenbart att Samsung inte skulle använda sådant dåligt språk, eller så negativa ord, och negativa kraftuttryck irriterar ofta någon. Detta är inte ett klagomål utan bara en påminnelse om att saker blir bättre i längden om man funderar lite innan man skriver och inte bara tänker på hur man själv ser på saker.

3. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Huruvida det funkar eller inte funkar bättre med Desire är egentligen inte problemet här. Folk säger att deras Galaxy S funkar bra, medan andra har jätteproblem. Jag tror inte att det beror på skillnader mellan olika Galaxy S, utan mer på var man är. Jag har provat några Galaxy S och alla har varit lika bra/dåliga på samma ställe. Låt oss säga att person 1 bor i Gävle, och anser att GPS funkar bra, person 2 bor i Skövde och tycker den är värdelös... Jag misstänker att om person 2 åker till person 1 kommer båda telefonerna prestera exakt lika "bra". Om person 1 åker till person 2 kommer båda telefonerna prestera lika dåligt.

Samsung har inte erkänt något sånt, inte ens i finare ordalag. De har sagt att de undersöker problem med GPS som rapporterats in och jobbar på att få det att fungera bättre. Det motsvarar ungefär att de säger att folk klagat på att ikonen för internet är ful, och nu jobbar de på att få den att se annorlunda ut. Ingen skulle tolka det som att "Samsung erkänner att internet-ikonen är skit".

Men visst, det är viktigt hur man uttrycker saker, oavsett om det är sant eller inte...

4. EUNE

EUNE Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan va;)
    Lite splittrad försöker utföra mitt jobb samtidigt. Inte alltid bra kombination.
    Därav den snabba redigeringen.

5. cmlewan

cmlewan Teen Droid Medlem

Operatör:
    Tre

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Inte vet vi om den diskussionen egentligen är över. Sista postningen var för tolv timmar sedan. För mig var inte inlägget ovan onödigt - det gav mig ytterligare info om det hårda personliga språkbruket som vi talar om är ok för alla i det här forumet. Och det är det tydligen inte, fler reagerar uppenbart.

Där ligger problemet i någon som skulle triggas av något sådant sades om Samsung och sedan blir personlig mot den som skrivit det, menar jag.

6. Evil Peter

MINA ENHETER

Jag kan absolut inte förkasta den hypotesen men har tyvärr ingen möjlighet att testa den heller. Jag har dock sett att folk fått in precis lika många satelliter med i princip samma signalstyrka och ändå haft riktigt olika resultat i hur den låser på dem. I slutändan spelar det ju iofs inte någon större roll då Samsung lär arbeta med problemet oavsett om alla har det eller inte.

Det är också en korrekt punkt. Jag fokuserade bara på uttrycket och glömde den biten.

7. Evil Peter

MINA ENHETER

Det går såklart inte att veta men båda har påpekat att det är fel att hålla diskussionen i den öppna delen av forumet så det mesta pekar åt det hållet. Att göra tillägg till den diskussionen kan iaf inte förbättra chansen att den inte ska blossa upp igen. Att dessutom skriva "+1" på ett inlägg med svordomar och personangrepp bidrar aldrig med något positivt utan fortsätter bara det negativa.

Jag tycker båda inläggen då skulle ha varit onödiga. Det ena skrevs dåligt och stämde inte ens medan det andra då skulle haft en mycket dålig ton i påpekandet av detta.

Men nu är det här lika OT som diskussionen vi behandlar så det kommer vara mitt sista i ämnet, men du är förstås välkommen att svara ändå om du skulle vilja det.

8. Carl_XII

Carl_XII Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Efter gps_fix.zip så är jag mycket nöjd med min GPS - den låser på 11 av 11 satelliter och håller 5 m noggrannhet samt ritar fina tracks i Maps under bilkörning.
    Problemet som kvarstår är att den tar tid på sig att låsa på satelliterna. Det ska inte behöva ta så många sekunder om Assisted-GPS fungerade, så jag antar att det INTE fungerar. Den buggen kvarstår att fixa till, eller så är det ett hårdvarufel i värsta fall...
    Jag köpte min SGS för att kunna använda den för navigering till sjöss och det fungerar den utmärkt till (nu efter fixen). Både i Navionics och OruxMaps är GPSuppgifterna pålitliha och minst lika noggranna som för iPhone 3GS (lånad för jämförelse - givetvis återlämnad snarast...)

9. Sigma78

MINA ENHETER

Låt moderatorerna moderera och bestämma vilka inlägg som kräver en tillsägelse och vilka som inte gör det.

Vi är väldigt OT, och varje inlägg som handlar om tonen i det här forumet hjälper inte något i ämnet, men jag tycker att det är en viktig diskussion att ta. Här eller någon annanstans.

Det är uppfattat att du inte gillade mitt tidigare inlägg. Nu släpper vi den sidodiskussionen.

Last edited: Aug 19, 2010
  10. mickeko

Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Det är vi som besökare som gör detta till en trevlig plats, inte moderatorerna. Ta ditt ansvar istället för att skjuta det ifrån dig på andra.

Sent from my personal Dis-organizer GT-I9000

11. Sigma78

MINA ENHETER

Que?

12. DigiMan

DigiMan Adult Droid Medlem

Operatör:
    SMART
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4 SM-N910C

MINA ENHETER

Operatör:
    SMART
    Telefon:
    ROM:
    5.1.1
    Info:
    SM-N910C Exynos Octa Core
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Broodplank AOSP 4.4.4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8,4
    ROM:
    4.4.2
    Info:
    SM-T320
    Snacka skit!
    Min GPS är 100% funktionell....

13. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Ända från början? Du har inte haft i nån fix heller antar jag?

14. mickeko

Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Vad är GPS? Positionering... Om jag startar google maps får jag en position baserad på information från satelliter i omloppsbana runt planeten. GPSen fungerar. Man kan inte kalla den för noggrann dock, men det betyder inte att det är fel på den. Samsung säger att de jobbar för att förbättra precisionen, det är ju bra.

Köper jag en B&O TV för massa pengar är den inte trasig bara för att den har sämre bild/ljud än någon annan TV, inte ens om den andra TVn kostar mindre. B&O jobbar inte för att få bättre bild på TV-modeller de släppt, och ingen bryr sig nämnvärt heller.

Last edited: Aug 19, 2010
  15. DigiMan

Operatör:
    SMART
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    SMART
    Telefon:
    ROM:
    5.1.1
    Info:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Broodplank AOSP 4.4.4
    Platta:
    ROM:
    4.4.2
    Info:
    SM-T320
    Bytt ROM 3 ggr sedan jag köpte luren..
    Jag uppmärksammade inte det hoppiga bettendet innan jag läste här, körde navigation med Navigon tidigare och geotaggade foton mm och det funkade utan fel från start.
    Med JM5 är GPS-funktionen klockren, med sportypal får jag ungefär lika ofta fel som jag får med min Garmin Zumo 660 som jag har på hojen...
    PS
    Finns bilder i annan tråd!
    Och jag har lagt till A-GPS funktionen...

16. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Nja, att säga att den funkar, på sitt sätt, är väl kanske att ta i? Min GPS var så dålig från början att det inte gick att kalla den funktionell. Gick inte igång hälften av gångerna och hoppade omkring uppemot 1 km fel när den väl gick igång... Då ska du mer jämföra med om du köper en TV och bilden blir svart 50% av tiden och när den väl är igång så byter den kanal själv titt som tätt, det finns det ingen kund som skulle godta oberoende av hur billig den är? Eller?
    Så, om man bara tar det utifrån dom punkterna, då behöver man inte ens gå in på precisionen för att se att den inte är "funktionell".

17. DigiMan

Operatör:
    SMART
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    SMART
    Telefon:
    ROM:
    5.1.1
    Info:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Broodplank AOSP 4.4.4
    Platta:
    ROM:
    4.4.2
    Info:
    SM-T320
    Hade det varit jag som fått en telefon som varit på det sättet hade jag reklamerat den samma dag.

18. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Jag också!!!
    Provade dock inte GPSen förrän 2 veckor efter köpet (klantigt att inte kolla så att allt funkar, jag vet). Och då var det försent för ett upphävande av köpet, samt att det är ju annorlunda att reklamera när det kommer till mjukvara, för då har man inga lagar i ryggen utan får snällt sitta och vänta på en officiell mjukvara som bara blir mer och mer försenad. Eller, skicka in den och få tillbaka den fabriksåterställd vilket man hade kunnat göra själv ändå.
    La in nyare FW så nu funkar den, "nästan"! :)
    Väntar dock med spänning i kroppen på GPS-fixen från samsung för att se hur det blir då.

19. mickeko

Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Du har rätt att häva köpet om produkten inte uppfyller det som utlovats innan köp oavsett om det beror på hårdvara eller mjukvara.

Sent from my personal Dis-organizer GT-I9000

20. Galaxy S

Galaxy S Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Du har ju lagt in läckta inofficiella ROMs och tweakat GPS-inställningar som inte varit från början. Det är väl skillnad mot hur den beter sig out of the box från affären för närvarande, tror du inte?