Samsung Galaxy SII vs HTC Hero

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av DrOst, 10 jun 2011.

1. twisted1

twisted1 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    205

MINA ENHETER

LCD density skalar ner storleken på ikoner/typsnitt, om PPI vore väldigt låg skulle det ej gå att ändra LCD density så mkt för så skulle texten bli oläslig(läs pixlig).

SAMOLED+ är helt i en egen klass på ALLT utom PPI där ip4 panelen är bättre, vs. Arc osv är skillnaden så liten så du ser den inte med förstorningsglas ens.

Rent teoretiskt skulle dock en SAMOLED+ kunna se mer pixlig ut eftersom den har så enormt mycket högre kontrast än en LCD. LCD blöder alltid lite och det kan smootha kanterna på teckensnitt lite. Kanske syns med förstorningsglas ;)

Gr1peN gillar detta.
  2. Gr1peN

Gr1peN Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Väldigt enkelt? Du vet att arcen bara har 7% högre pixeltäthet va?

Jag kan förstå om man ser skillnad mellan en iPhone som har 50% högre pixeltäthet.

Och varför skulle man behöva komma över 300PPI för att påverkas av ikonerna?

72px betyder att ikonen tar upp 9% av höjden och 15% av bredden
    Om skärmen istället skulle ha 960 på höjden så betyder det att ikonerna bara får 7,5% av höjden.

Och jag tycker ikonerna till LP är lite i det minsta laget nu, för mig som har textikoner iaf.

EDIT:
    Här finns en bild i 800x480 med rutor
    http://dl.dropbox.com/u/11875656/rutor.png
    öppna upp den med mobilen, i datorn kan man se rutorna. Men i mobilen på en halvmeters avstånd är den bara grå

Last edited: 13 jul 2011
  3. canfield

canfield Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Faktum är att det inte är några som helst problem att se en 7% ökning av upplösningen. Sitter ju och ser det framför mig nu..
    För att citera swedroid själva:

" Pixeldensiteten ligger på ca 217 PPI (Pixels-per-inch) och innebär ungefär 7% färre pixlar per tum i förhållande till Xperia arc och Optimus 2X - vilka bägge har en display på 233 PPI. Vi anser dock att WVGA inte är tillräckligt från 3,5-4″ och uppåt och vid 4,3″ finner vi att framför allt vissa textelement inte är så skarpa som vi hade önskat"

4. canfield

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Sgs 2 är utan tvekan den bästa telefonen på markanden nu. Trots att den inte har högst ppi.
    Men att påstå att högt ppi inte är någon egenskap som är värd att eftersträva är ju befängt. Det bästa är ju givetvis att ha en skärm som har tillräckligt många pixlar för att hur nära man än tittar inte kunna se pixlar. Storleken på ikoner sätter man ju givetvis efter ppi på skärmen.

5. Gr1peN

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Vet du vad placeboeffekt är för något? Du vet ju vilken telefonen som är vilken, alltså kan man inte utgå från att du är opartisk. Ta upp bilden jag visade och säg ifall du kan se pixlarna istället. Att sitta och jämföra själv när ena skärmen har högre kontrast och då säga att man kan se att den har större pixlar visar bara hur dåligt påläst du är.

Sen är det ingen som sagt att "högt ppi inte är någon egenskap som är värd att eftersträva", hur är det med synen egentligen?

Och självklart måste swedroid slå ner på PPI i recensionen, att inte göra det skulle vara befängt. Men som du ser på alla recensioner så har det inte haft någon inverkan på slutbetyget i.e man har tagit upp det för att man inte kunnat hitta andra nackdelar. Swedroid har aldrig skrivit att man kan se enskilda pixlar på 50cm avstånd.
    Swedroid har aldrig skrivit att man ser skillnad mellan Arc och SGS2.

Och vad menar du med "Storleken på ikoner sätter man ju givetvis efter ppi på skärmen. "? med LP kan man inte ha större ikoner än 72px, så ikonerna kommer att bli mindre ju större upplösningen blir oavsett om man vill det eller inte.

6. canfield

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Jag kan nog göra en rundvandnirng här på kontoret och få alla med normal syn att erkänna att arc har snyggare kanter på ikoner och annat. (nej inte på 50cm avstånd)
    Varför skulle man någonsin argumentera för låg upplösning?
    Att man gick från 300dpi på laserprintrar till 600dpi var för att det utan större anstränging går att se kanter på en 300dpi-print.

Självklart ser man ingen skillnad på 50 centimeter, man ser heller ingen skillnad på en full-hd tv och en standard definition om man sitter på för långt avstånd.
    Men på 20 centimeters avstånd som man kanske vill ha telefonen liggade på om man tittar på film så ser man helt klart skillnad.
    Nu föredrar jag ändå samsungs skärm över arc pg av svärta och färger. Men upplösningen är faktiskt noterbart sämre. Även om ni verkar helt övertygade om att 7% inte går att se. Det gör det...

Att man har en "fixed" största storlek på ikonerna i LP har ju inget som helst med saken att göra egentligen. Tror inte att utvecklaren finner det så värst svårt att göra ett par ikoner med högre upplösning om det skulle komma telefoner till android med klart högre ppi. Samma fysiska storlek på ikonerna men med snyggare kanter och skarpare text.. Hur kan det vara något dåligt?
    Man låter väl inte utvecklingen av skärmar styras av hur apptillverkarna väljer att designa sina ikoner..

7. Gr1peN

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Varför skulle man vilja ha telefonen 20cm från ansiktet? Hur dålig syn har du egentligen?
    Och du har fortfarande inte förstått det här med kontrast va?

Telefoner som har hög upplösning idag får lida med mindre, om än skarpare, ikoner. Utvecklaren har inte gett möjligheten till större ikoner än.

Och för sista gången:

Ingen här är mot låg upplösning, alla här skulle gärna ha så hög pixeldensitet att man inte kan se en enskild pixel oavsett avstånd.

Det vi säger är att det inte gör en sån stor skillnad som du verkar tro.

8. canfield

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Eftersom du inte ens lyckas se skillnad i 7% upplösning så kan man ju undra vem som har dålig syn.

20 centimeter är ett perfekt avstånd om man vill ha en stor filmupplevelse när man tex ligger i sängen. Men det kräver att telefonen har hög ppi..

Det är ingen jättestor skillnad mellan arc och samsung, men det är inte alls svårt att notera. Att det nämns i näst intill alla recensioner visar väl också på att det är noterbart? De flesta jämför faktiskt inte ens med iphone utan just arc eller LG optimus 2..

Att utveckarna idag har ikoner som är optimerade får lågupplösta skärmar är ju världens sämsta argument för att behålla lågupplösta skärmar..
    tar ju inte en apputvecklare mer än några minuter att spotta ur sig bättre ikoner.

9. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

ser inga problem med 20-25cm avstånd, speciellt inte om man har 1280x720 upplösning (det är på gång), då får man plats med hela websidor utan att man behöver zooma och/eller scrolla i sidled.
    Ser fram mot den utvecklingen! Och jag misstänker att jag inte komma byta telefon från SGS2 förrän det finns 1280x720 S-AMOLED skärm...

1280x720 på 4.3 tum blir 340 PPI, dvs precis snäppet bättre än Iphone 4 :)
    (PPI calculator: DPI Calculator / PPI Calculator)

10. Gr1peN

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Fullständigt onödigt med 340ppi, men ändå vill jag ha det. :D

Sen vill jag inte behöva hålla telefonen 20cm från ansiktet, om ni mäter kommer ni förstå varför, och därför är 340ppi inte något att eftersträva.

Då tar jag hellre en telefon med 16:9 formatet med en skärm på 5" som täcker hela framsidan som samtidigt registrerar pupillernas position och gör en automatisk inzoomning, sen kan vi börja prata om ppi. Om du ska ha plats för en hel hemsida på en 4,3 skärm kommer det bara bli en massa feltryckningar.

Högre PPI är önskvärt, men större skärm på samma yta är drömmen.

11. canfield

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Ehhh? Varför skulle man vara tvungen att hålla telefonen 20cm från ögonen bara för att man har en högupplöst skärm? gränssnittet måste ju självklart anpassas efter ppi som på iphone4. med högre upplösning på ikoner och snyggare kanter..

12. _z_

_z_ Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Har en 23-årig arbetskompis med IPhone 4, han sitter ofta & läser på den 20-30 cm från ansiktet. Ser inte klokt ut :)

Han läser fullsidor på Internet utan att zooma, inte aktuellt med min syn direkt...

13. canfield

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Men han har valmöjligheten att både titta på helsida eller inzoomat :) vilket man inte har på sgs2.. :P
    ser ju dumt ut vid dagligt användande, men hemma i sängen eller i soffan så är inte 20 cm alls ett orimligt avstånd.

14. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Menade inte att det var nåt fel, bara att det inte ser klokt ut ;)

15. canfield

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Haha Jag är lite taggad..
    Iphonägare är oftast inte kloka :P

16. Gr1peN

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Jag fattade det som att han skulle ha hela hemsidan uppe utan att göra några inzoomningar, oavsett upplösning. Om man ändå ska zooma in förstår jag inte varför man skulle ha en telefon med 340PPI

17. Gr1peN

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Jag fattade det som att han skulle ha hela hemsidan uppe utan att göra några inzoomningar, oavsett upplösning. Om man ändå ska zooma in förstår jag inte varför man skulle ha en telefon med 340PPI

Sen lär texten bli så liten att det inte spelar någon roll vilken PPI du har, du kommer ändå inte kunna läsa nånting.

18. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Jo större skärm på samma yta vore bra :)

Men vid 1280x720 så kan man ha telefonen ca 37% närmre än vad kan ha en 800x480 telefon utan att se enskilda pixlar.
    Jag ser inga problem att utnyttja detta till ökad detaljrikedom & ökat faktiskt innehåll på skärmen genom att hålla telefonen just 37% närmre. Visst går det en gräns, men att minska avståndet från säg 40cm till 25 cm ser jag inte som något stort problem. Men var avståndsgränsen går är säkert individuellt, ner till 20 tror jag funkar bra för mig.

Jag läser ofta text i webläsaren på SGS2 som är så liten att pixeleringen blir klart störande idag, så jag kan inte se att 1280x720 är onödigt för mig.

19. Gr1peN

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

För mig går gränsen vid 40, efter det känns det bara jobbigt att hålla i den.
    Och vart får du 37% ifrån? 1280x720=921600 pixlar 800x480=384000 pixar.
    Med 1280x720 får du alltså 140% fler pixlar, eller är det jag som har räknat helt fel?

20. _z_

Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Enkel matematik. När du är 20 så funkar 20 cm, 30 30 cm, osv.

För mig som snart är 50 så räcker knappt armarna till ;)