Samsung Galaxy SII vs HTC Hero

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av DrOst, 10 jun 2011.

1. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

det är ju storleken på pixlarna som räknas i förhållande till avståndet, ögat kan ju se föremål ner till en viss vinkelstorlek (ca 0.02-0.03 grader med fullgod syn enligt wikipedia ). Med vinkelstorlek menar jag alltså den vinkel som pixeln upptar i bredd sett från ögat (egentligen i smalaste riktning snarare än just i bredd men det kvittar ju med en fyrkantig pixel).

Lite matematik så här på onsdagskvällen :)
    pixelbredd på 800 skärm (godtycklig enhet): 1/800
    pixelbredd på 1280 skärm (samma godtyckliga enhet som ovan): 1/1280

Dvs pixelbredd på 1280 skärm är (1/1280)/(1/800) = 0.625 ggr "större" = 37.5 % mindre än 800 skärm.

Och med 37.5% mindre pixlar så behöver man vara 37.5% närmre för att få samma vinkelbredd på pixeln.

Hängde du med? Jag kan ha räknat fel men jag tror inte det ;)

2. canfield

canfield Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Du verkar ju ha väldigt svårt att förstå..
    Gillar man stor text, taskig upplösning, hackig grafik och håller sin telefon på en hel arsmlängd så duger sgs2 utmärkt. Men alla andra begriper att högre ppi endast är positivt. För då kan man VÄLJA om man vill ha telefonen på en armslängd inzoomad, eller om man vill kolla på en hel fullbreddshemsida eller full-hd film på 20cm avstånd.. Man får både och.. och har man problem med synen så får man skaffa sig ett "large icon pack" typ.. Eller köpa en DORO pensionärstelefon.

3. Gr1peN

Gr1peN Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Dubbelpost

Last edited: 13 jul 2011
  4. Gr1peN

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Nej, du verkar ha svårt att läsa.

"För mig går gränsen vid 40, efter det känns det bara jobbigt att hålla i den."

Men jag kan skriva så du förstår:

LP HAR INTE STÖRRE ÄN 72PX PÅ SINA IKONER
    JAG HAR ALDRIG SAGT ATT JAG INTE VILL HA HÖGRE PPI, JAG IFRÅGASÄTTER ENDAST HUR NÖDVÄNDIGT OCH STOR SKILLNAD DET GÖR I NULÄGET

Förstod du det eller behöver jag skriva med ännu större bokstäver? Du kanske skulle låna en IP4 från en kompis, det kanske är pixlarna som inte är tillräckligt små.

Och om man behöver hålla telefonen 20cm från ansiktet skulle jag säga att man behöver kolla synen.

tjtj:

Nu är jag med på hur du tänker. Och jo, du har räknat rätt. Det var jag som inte tänkte ordentligt. Man ska aldrig ge sig på matte efter man jobbat :-*

5. canfield

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Om sgs2 hade haft 350 dpi i nuläget så hade det givetvis funnits ikoner i rätt storlek som passat till upplösningen på skärmen... Varför skulle det vara ett hinder? Eller menar du att 72 pixlar är skrivet i en grundlag :eek:
    De har ju lyckat lösa ickeproblemet med ikoner på iphone..

Och att säga att 40 cm gräns räcker är ju sjukt korkat.. Varför begränsa närgränsen på telefonen när det inte försämrar hur bra man kan se på 40 cm avstånd. Har man 350 dpi och stör sig på små ikoner så får man givetvis skaffa större ikoner, och zooma in lite på text..

Så har man 350 dpi, är telefonen perfekt vid både 20 cm och 40 cm..
    Men har man runt 200 är telefonen bara perfekt vid 40cm.. Vilket är bäst?
    o_O

Du börjar låta som iphoneägarna lät innan de fick statusbar. "Helt onödigt" Men när de väl fick det så var det bland det trevligaste i senaste uppdateringen..

6. PingviN

PingviN Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    72*72 är vad koden tillåter. Du kan rita en ikon i 1024*1024 om du vill, men den skalas ändå ner till 72*72.

Som jag ser det är det en delvis en kostnadsfråga, men även en batteritidsfråga. Fler pixlar kräver att grafikprocessorn arbetar mer (oavsett vad det gäller), vilket leder till kortare batteritid.

Panera och zooma runt är bara irriterande. Jag vill spendera min tid med att läsa det som står på skärmen, inte vifta runt med fingret för att det ska bli läsbart.

F.ö. håller jag med Gr1peN, 20cm är löjligt kort avstånd till mobilen. Läsglasögon är något att titta på om man har det problemet.

7. Gr1peN

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Om du inte kan läsa text på 40cm avstånd så är nog inte PPI något du behöver oroa dig för.

Varför inte trycka upp den 5 cm från ansiktet, då kan du ha superduper hög upplösning. Kanske sitta med förstoringsglas också.

8. nineteenfortyfive

nineteenfortyfive Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

:D:D:D

9. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Topic grabbar, topic!

Vi kan nog alla glatt konstatera att SGS2 har högre pixeldensitet än Hero och därmed är den bättre på det planet.

Notifieringsleds är nånting som Heron hade och som jag verkligen saknar nu, NoLed funkar inge bra ihop med widgetlocker/valfri sms popup så det går bort för mig.

En annan sak jag saknar är de fysiska svara och lägg på knapparna. Visst funkar det bra att göra på skärmen men lite bökigare är det allt. Det var dessutom smidigt att snabbt kunna komma in i dialerna vad man än gjorde genom ett tryck på knappen. Hjälten var helt enkelt stråt vassare som vanligt telefon (om man bortser från att om man gjorde för mycket annat så laggade den sönder när någon ringde..) Dessutom kunde man ju utan problem svara oavsett hur stora vantar man hade på händerna.. Jag vet dock inte vart man skulle trycka in såna knappar på ett bra sätt på denna telefon så jag kan inte påstå att det är fel att utelämna dem.

10. canfield

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Vad får dig att tro att jag inte kan läsa text på 40cm avstånd? Normalt använder jag telefonen på en armslängds avstånd.
    Men med högupplöst skärm kan man läsa både på flera meter och på mycket nära håll.
    Win win..
    Enda nackdelen är som föregående inlägg, att man behöver mer kraftfulla krafikkretsar, men den utvecklingen går ju jättefort.
    Utvecklingen kommer helt självklart gå mot mer högupplösta skärmar. Den som hävdar något annat och att det är helt onödigt är ute och cyklar.

Att det är inskrivet i koden att en ikon är 72pixlar stor är fortfarande världens sämsta argument för att behålla lågupplösta skärmar..
    Ungefär som att vi skulle skippa HD-tv för att svt inte visste hur man gör deras logga mer högupplöst...

Last edited: 14 jul 2011
  11. canfield

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Så du begriper inte heller att ett högt ppi inte alls behöver innebära att man måste "zooma och panorera" för att kunna läsa text, det är självklart en gränssnittsfråga, och storlek på skärm.. Har inget som helst med skärmens ppi att göra. Koden måste göras om och ikoner måste göras mer högupplösta för att ta upp samma fysiska yta. Varför skulle det vara så svårt i android men inte på iphone?

Att det krävs mer grafikkraft är ju självklart. Men när android till slut får GPU-accelering av UI så är det nog inget problem längre..

Du har totalt missförstått vad man har läsglasögon till.. När man blir äldre så flyttas gränsen för hur nära man kan se skarpt längre ifrån ögat.. Då skaffar man läsglasögon för att kunna hålla sin bok på normalt läsavstånd.
    Så det är nog ni gamla gubbar som gnäller över att man måste hålla mobilen på långt avstånd som behöver läsglasögon :cool:

12. PingviN

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Därför att Android inte är skrivet för en skärm med en viss PPI. Så länge Google inte ser behovet eller tillverkarna är intresserade av att lägga ner jobb på att anpassa efter tätare skärmar så händer inget.

Mobilen får inte jobba mindre för att grafikkortet tar över accelerering av animationer, man flyttar bara kraftanvändningen från en krets till en annan.

Jag kan hålla mobilen hur nära ansiktet jag vill, men det är klart bekvämast ur en ergonomisk synpunk att hålla den på ~en armslängd. Trallar man runt ute så ser man ingen som kör upp mobilen i ansiktet, utom då gamla människor.

13. Gr1peN

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Du verkar ha svårt att förstå, att det är 72x72 som gäller i dagsläget gör att högupplösta skärmar får mindre ikoner, det kan ändras. Men idag är det 72x72 som gäller, han valde inte att öka storleken när qHD kom.

Varför skulle jag kolla på mobilen på flera meters avstånd? Och om jag har bra syn så jag kan se på 50cm avstånd, varför skulle jag då hålla den mitt framför ögonen?

Som sagt, hög upplösning är bra. Men det är Apple som har övertalat folk att det skulle vara något jätteviktigt. Om det faktiskt vore det skulle vi ha hundratusentals människor som klagade på sina datorskärmars upplösning.

Oavsett upplösning är det ingen mening med att ha en hel hemsida på en 4,27" skärm, det blir för plottrigt. Vad som skulle behövas är en helt ny layout som är gjord för de större mobilskärmarna. Det finns en anledning till att de flesta tablets är på 9-10", och vill man ha en bra surfupplevelse/filmupplevelse/spelupplevelse så använder man tablet. Vill man ha något som inte är bäst men enkelt att bära med sig köper man en smartphone. Hur många är sätter sig och tittar på en film på mobilen? Kanske att nån gör det på bussen, men jag har aldrig sett någon som har hållit den 20 cm från ansiktet (detsamma gäller även för surfande).

Jag skulle förstå anledning med 720p på mobilen om du hade en skärm som var 5,3" eller större.

14. canfield

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Tro mig, android kommer anpassas till högupplösta skärmar.. Efterfrågan finns.
    Hade samsung till en hyfsad kostnad kunnat sälja sgs2 med en amoled-skärm med över 300ppi så hade de garanterat gjort det. Mjukvaran är garanterat det minsta problemet. Vore skrämmande annars. Om vi skall begränsa utveckligen av skärmar för att det är jobbigt att anpassa mjukvaran..
    Som mitt tidigare exempel är ju det ungefär som att skippa HD-tv för att svt inte har kunskap om hur man gör deras logga mer högupplöst..

Att det är mest ergonomsikt att hålla telefonen på en armsländ när man trallar på stan är ju en sak, men att man måste begränsa möjligheten att OCKSÅ kunna ha skärmen närmare när man ligger hemma i soffan eller sängen är ju väldigt dumt. När man kan få både och.. Som iphone faktiskt redan har lyckats med ganska bra..

Batterifrågan är nog inte heller något större problem. Det är nog viktigare att optimera android är än att bergänsa antal pixlar på skärmen..

15. Gr1peN

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Google släpper Android, inte Samsung Android. Vi kan ju titta på GPU-acceleration, varför fick inte det förra året? Efterfrågan finns ju.

Till Android är mjukvaran garanterat det största problemet

Varför skulle jag vilja ha telefonen i ansiktet när jag kan se på 40cm avstånd samtidigt som jag kan låta den ha stöd mot benen, testa hålla upp armarna utan stöd, är det skönt att ha dem så i en längre tid?

Det som drar mest batteri i telefonen är skärmen, den står för över hälften av energiförbrukningen. Så jo, det är ett väldigt stort problem.

16. canfield

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Haha. Ja det låter väldigt optimistikt av dig att tro att google kommer hindra utveckligen av högupplösta skärmar ;)
    Man kanske får gå över till winmo 7 om android blir en sådan bromskloss :D

Tror inte vi kommer längre i den här diskussionen. :P

17. Gr1peN

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Google kommer inte hindra utvecklingen av högupplösta skärmar. Däremot är det inte säkert att de kommer vara snabba med att optimera android för högupplästa skärmar. Såsom det blev med GPU-accelerering, det hindrade inte utvecklarna från att ta fram nya grafikkärnor.

Spel och film påverkas ju inte av vad Google gör.
    Ibland blir man förvånad över hur lite folk tänker

PS:
    windows mobile har inte existerat på ett tag, de släppte aldrig en 7:a, windows PHONE däremot.

18. canfield

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

Jag hoppas innerligt att du har en för pessemistisk syn på googles utvecklingsvilja...
    Skall leta upp den här tråden när första riktigt högupplösta androidtelefonen släpps, tror nog att storleken på ikoner inte kommer vara något problem.
    Vi får se vem som får rätt..

19. Gr1peN

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Storleken på ikoner är inte direkt problemet, finns redan lösningar för det.
    Problemet är att med högre upplösning måste layouten förändras. Och appar måste skrivas om till annan upplösning (men det sköter inte google)

Det jag har kallas realistisk syn på deras utvecklingsvilja. Titta bara på GPU-accelerering, det är något som efterfrågas mest men har ändå inte kommit än.

20. PingviN

Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    Xperia XZ2 Premium

MINA ENHETER

Telefon:
    Xperia XZ2 Premium
    Övrigt:
    Garmin Vivoactive 3
    Det kommer säkert att bli så förr eller senare, men att det går fort är fel. Fragmenteringen är och förblir androids akilleshäl och först när google bestämmer att nu ska vi bara åka tillåta upplösningar på 800x480 och uppåt så blir det ingen bättre anpassning för tätare pixlar. Huruvida det händer i ICS eller inte låter jag gå osagt, men inom vissa områden maler kvarnen väldigt långsamt.