Diskussion: Samsung Galaxy Tab S10-serien - allmänt

Diskussion i 'Galaxy Tab S10-serien' startad av Swedroid, 10 jul 2024.

1. Swedroid

Swedroid Adult Droid Moderator

Mottagna gillanden:
    808
    Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 8
    ROM:
    Vanilla
    I den här tråden diskuteras allmänt om Samsungs Galaxy Tab S10-serie

2. kissidor

kissidor Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 398
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Info:
    Jobbtelefonen
    Telefon 2:
    Diverse Androider
    Info:
    För att dom är roligare
    Platta:
    iPad Pro M4 11+13/mini 6
    Platta 2:
    Tab s9/Tab Xtreme+Legion/OP pad 2
    jag fick min redan lördag 28/9, men fick ju lov att invänta skal och fodral, och sen behövde jag jobba några sena kvällar och hade inte tid att pyssla med den. men nu i söndags hade jag förmånen att vara så sjuk att ingen kunde komma på tanken att försöka få mig att göra nånting annat än att ligga i min reclinerfåtölj och bingea serier :D. Och då var det förstås dags att se vad den mindre reflektiva skärmen gick för, det var den som blev avgörande i att jag slog till :).

Jag sitter precis bredvid altandörren som är i sydläge, och i söndags var det rejält soligt vilket brukar vara ett jätteproblem på även de mest ljusstarka high end-skärmarna (undantag förstås iPad Pro M4 med NF-skärmen). Men jag mosade mig igenom 5 avsnitt av Rings of Power utan minsta problem, så jag är jättenöjd :-*! I övrigt är det väl ganska same same upplevelse som tab s9-serien - och det är ju inte det sämsta :)

köpte btw tangentbordsfodral backlit och i "floating" modell till det från amazon.se (dvs typ apple magic keyboard) som kom i söndags kväll. Får förstås tåla engelsk layout - plus att det är ANSI istället för ISO som vi är mest vana vid - på tangenterna, men man vänjer sig ganska snabbt att trycka på rätt ställe utan att titta och bli förvirrad. önskar verkligen att samsung tänkte om med sina originaltangentbord - de är såklart tunna och lätta men i övrigt är de totalt opraktiska och måste vara tänkta att användas vid ett skrivbord eller nåt sånt - man funderar om den här Dex-grejen har stigit dem åt huvudet och de på allvar tror att folk i allmänhet köper en tab s för att ha istället för en laptop (det finns ju säkert folk som gör det, men jag vägrar tro att det är det normala caset)

nåt som jag tycker samsung fått till väldigt bra däremot är deras originalfodral av origamityp - älskar dessa <3! köpte ett sånt också för när det är mer prioriterat att minimera vikten än att kunna skriva på fysiskt tangentbord. eller när jag ska läsa comics i sängen :)

aeus och corb06 gillar detta.
  3. corb06

corb06 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 Obegränsad
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2 Obegränsad
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch6 Classic
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S10+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
    Inte helt oväntat att det skulle bli en tråkig uppgradering från S9+. Har hunnit installera allt på plattan nu och jämfört lite. Skärmens reflektioner var märkbart dämpad jämfört med S9-serien. Stor skillnad, men efter att ha flyttat över Spigen skärmskydd så var det slut på det roliga.
    Nästa skillnad var ljudet, S10an har klarare ljud men något mindre bas. Hörs bara när man jämför direkt med S9. Sista skillnaden jag upptäckt var att färgerna är några nivåer nedtonade i intensivt läge. Även vitt är något nedtonat.
    GPU-testerna visade på en 30-40% ökning i GeekBench. Från 9000 till 12500. Däremot tog testet mycket längre tid på sig att genomföra på S10an.
    CPU-testet visade helt identiskt single-core med resultaten 2077 och 2078. Multi 5400 och 6900 till S10ans fördel.
    Stora tangentborden är helt identiska materialmässigt. ÄNTLIGEN har vi blivit av med LANG-knappen som man alltid kom åt i tid och otid. Bra att de satte AI-knappen till höger om ALT också.

S10+ till höger i bild, något försvagade färger
    20241013_215842_001.jpg

Franke, aeus, kissidor och 1 annan gillar detta.
  4. Taskman

Taskman Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 023
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    P9P XL Porcelain 256GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    P9P XL Porcelain 256GB
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 3:
    ROG Phone 6
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S5 Pro, Google Home & Nest Mini, Philips Hue

Mycket intressant att det skiljer så mycket i Geekbench.
    Testade min ikväll och multi fick jag precis över 7200.

Gällande tangentbordet är jag glad att det var gratis.
    Känslan det ger och utan backlight gör att det absolut inte är värt 2000... Speciellt när datorer för runt 4-5000 has bättre tangentbord
    Visst inte om att det tidigare funnits en lang knapp men den behövs inte då det är så enkelt med Shift+Space

Jämfört med min S8+ som jag byter in är det inte jättestor skillnaden i "day to day" som jag märker men över tid blir det nog bra och speciellt fler uppdateringar är en faktor.

aeus och corb06 gillar detta.
  5. kissidor

kissidor Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 398
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Info:
    Jobbtelefonen
    Telefon 2:
    Diverse Androider
    Info:
    För att dom är roligare
    Platta:
    iPad Pro M4 11+13/mini 6
    Platta 2:
    Tab s9/Tab Xtreme+Legion/OP pad 2
    Kul att du kunde och orkade göra en direkt jämförelse, tack för det :)!

Jag avstår skärmskydd på den här just för att inte sabba det här med den minskade reflektiviteten, torkar försiktigt av både skärmen och fodralets lock med en putsduk innan jag stänger så inget blir liggande emellan och skaver.

Håller verkligen med, jag var inte ens intresserad av att få det gratis ärligt talat! Tja möjligtvis att baksidan med det där stödet kan vara till nytta

corb06 gillar detta.
  6. Droid_305

Droid_305 Guest

Hej! Ni som har fått era Tab s10; är där mycket bloatware som man måste rensa på dessa? Kan man göra enligt debloting-tråden i tråden under Galaxy s24 Ultra eller behövs det en annan metod här? Kan man göra det via en mac? Har inte en PC…..

7. Droid_305

Droid_305 Guest

Så då har jag haft min galaxy tab s10 Ultra i 5 dagar. Hunnit debloata den och installera alla mina appar från scratch. Har därav en Ipad pro M2 11" som är 10 månader gammal över.

Slås av varför denna platta som har allt, inte har NFC så jag måste besöka ett bankkontor för att få in Bank ID i den. Har testat olika webbläsare och funnit Brave vara den som körs snabbast och ser bäst ut visuellt med. Kör med Nextdns så jag filtrerar ändå bort allt jag vill slippa innan det når mina enheter.

Har ni tips på appar eller annat man måste ha på denna? Jag harlekt lite med det som heterDex som får plattan att bli mer som en laptop. Inte på extern skärm utan direkt i plattan. Var rätt coolt men har inte orkat lära om allt så jag kan ha det på permanent.

h051n och aeus gillar detta.
  8. corb06

corb06 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    656
    Operatör:
    Tele2 Obegränsad
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2 Obegränsad
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch6 Classic
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S10+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
    Rotation Control Pro är ett måste tycker jag. Då kan man tvinga de sista jobbiga apparna till landskapsläge.
    https://play.google.com/store/apps/details?id=jp.snowlife01.android.rotationcontrolpro

Antar att du inte missat Good Lock och Good Guardians? Bra Samsunggrejer för alla möjliga inställningar, bland annat One Hand operation.
    Jag köpte även Adguard licens jättebilligt på StackSocial.com, skönt att bli av med all reklam i appar.
    Har aldrig testat Brave, men Samsungs Internet Browser har riktigt bra stöd för mörkt tema som jag inte kan vara utan. Även Adguards antireklam-tillägg också.
    PowerDirector är en av de bättre video-redigerarna som funkar bra på Android. AnyDesk om du vill kunna koppla upp dig till din PC hemma remote. SteamLink finns också för den som vill spela sina Steamspel remote.
    Outlook eller Samsung E-port, vet inte vilken som är bäst där. Samsung Flow är ganska coolt också, så man får upp hela mobilen som ett flytande fönster på surfplattan.
    Tycker Nova launchern funkar bra på surfplattan också.

Sist kan jag tipsa ikontemat Graphite där många svenska appar är med. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.stark.graphite

h051n gillar detta.
  9. Droid_305

Droid_305 Guest

Hej!

Tack för alla tips. Jag har fortfarande en iphone eftersom jag inväntar Galaxy S25 Ultra i januari. Vad gäller skärm rotation så finns det inbyggt i Samsungs One UI i versionen som jag har 6.1.1 under menyn avancerade funktioner/labbar.

Good lock och goodlock och good guardian, är de verkligen till plattor också? Vad kan man göra med dessa t ex?

Någon PC har jag inte utan det lilla desktop arbete jag gör kommer jag fortsätta göra på min mac. Jag ogillar också ikon-packs och launchers eftersom jag tycker de mest komplicerar en bra produkt som Samsung designat.

Har ni fler tips till mig? Har inte ägt en android-enhet sedan Galaxy S3!!

10. Droid_305

Droid_305 Guest

Förresten jag gillar inte Samsungs tangentbord. Är fortfarande SwiftKey bäst eller ska jag byta till något annat?

11. minh

minh Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Tjena.

hoppade oxå på en s10 ultra och jag kan inte ladda ner nån app eller uppdatera om jag inte starta vpn
    Har en gammal oneplus 8t som gör exakt samma sak.

nån som vet har hållit på rensa cach och skit på oneplus men har inte lyckas.

12. Gule

Gule Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej,

S10+ här. Söker efter en USB-hubb med HDMI och ethernet som funkar till plattan. Köpte hem en Lenovo USB-C Travel Hub Gen2, men får varken igång bild via HDMI eller nätverk via ethernet. Däremot verkar USB-porten hittas. Några tips? En Googling säger att Ankers 6-in1 hubb ska fungera, men enligt Anker själva har de inte något stöd för Android till den.

Last edited: 31 okt 2024
  13. Gule

Gule Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Tips till andra som letar: Ugreens 7-in-1 funkar alldeles utmärkt. Dock bara 30 Hz i 4K.

14. marr

marr Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    446
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    S9
    Platta:
    M5
    Platta 2:
    Nexus 7
    5G nätet la av på min nu ikväll.. Mycket märklig.

Tappade uppkoppling och sen bara fått igång 4g. Det fungerade så inställningar osv är korrekta. Mobilen har god 5g täckning. Bott på samma hotellrum sen i söndags och fungerat fram till nu.

Startat om, uppdaterat. Bytt sim (laddade ner esim istället) slut på idéer.

Edit: Inte 4g som fungerar, utan bara H+

Last edited: 21 nov 2024
  15. Droid_305

Droid_305 Guest

Har du ringt och pratat med din operatör? Det kan vara så att närmsta 5g masterna är nere. Eller så kan det vara fel på ditt sim kort. Värt att undersöka….

16. marr

marr Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    446
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    S9
    Platta:
    M5
    Platta 2:
    Nexus 7
    Läste du ens vad jag skrev?

17. Droid_305

Droid_305 Guest

Ja det gjorde jag. Bara för att det står i din mobil att du har 5g så innebär det inte att din mobil är uppkopplad med 5g. Det tar 2 A4 sidor att förklara varför det kan vara så. Därför skrev jag det jag skrev.

18. Droid_305

Droid_305 Guest

Jag har en trilskande avisering jag behöver hjälp med. Jag har en Google Pixel 8a och kör Google messages på den och så har jag parkopplat Google messages på min Galaxy Tab S10 Ultra med den. Varje gång jag öppnar Messages appen på plattan så får jag en notifiering i Pixelmobilen att mina enheter är parkopplade. Hur stänger man av denna avisering?

marr gillar detta.
  19. marr

marr Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    446
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    S9
    Platta:
    M5
    Platta 2:
    Nexus 7
    Inget som dyker upp på min s22, hittar inga inställningar för det heller. Något pixel specifikt kanske?

20. Droid_305

Droid_305 Guest

Snälla någon med Pixel mobil och Samsung platta som kör google messages sms-app som vet? Enerverande!