Diskussion: Samsung Galaxy Watch Active 2

Diskussion i 'Samsung (Tizen)' startad av Swericsson, 7 aug 2019.

  1. johnAls

    johnAls Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2009
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    300m på 1mil är ju inte helt galet, min garmin brukade diffa 100-200m per runda, känns som min active ligger ungefär på samma
     
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 831
    Mottagna gillanden:
    4 909

    MINA ENHETER

    2,7 % fel... Vet inte om det är bra eller dåligt jämfört med andra klockor men känns som att det är bra precision
     
  3. duoclan

    duoclan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2019
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Har du på "Hög Platsprecision" i träningspassets inställningar? Då tas fler mätvärden, på bekostnad av batteri givetvis.
     
  4. P0nnys

    P0nnys Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2020
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Har jag förstått det rätt att du har eSIM från tele2 i en active 2? Fick hem klockan idag och har tele2 som operatör, men de säger att de inte erbjuder eSIM till active 2, bara till den gamla gw.
     
  5. duoclan

    duoclan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2019
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Supporten på Tele2 vet aldrig vad dom pratar om. Jag har haft mobildata på min Active 2 från början. Problemet då var att de undanhöll att klockabonnemanget endast stödde data. Inte samtal, som i mitt fall är hela poängen med att ha klockabonnemang. Detta gällde alltså även den vanliga Galaxy Watch. Avgiften var då 39:-/mån. Den 16 december fick jag sms om att Samsung Watch Esim-tjänsten hade uppdaterats och att det även skulle gå att använda samtalsfunktionaliteten. Priset höjdes till 49:-/mån. Blev uppmanad att ta bort abonnemanget jag hade och göra om processen. Sedan dess går det att ta emot samtal, även om mobiltelefonen är avstängd. Däremot inte att ringa. När man försöker ringa så vill klockan ansluta till mobilen med bluetooth. Enligt PM jag fick här på sidan av en som varit i kontakt med supporten så kommer fullständigt stöd för Active 2 i januari. Om det redan går att ringa med den vanliga Galaxy Watch vet jag ej.

    Du behöver bara gå in i Galaxy Wearable på din telefon, klicka på Mobilnätverk och lägg till. Den hittar automatiskt Tele2-abonnemanget.
     
    Last edited: 9 jan 2020
  6. Prada La Femme

    Prada La Femme Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2019
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    15
    Helt oanvändbart för träning
     
  7. johnAls

    johnAls Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2009
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Utveckla gärna :)
     
  8. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 831
    Mottagna gillanden:
    4 909

    MINA ENHETER

    Jag skulle säga att det duger, speciellt för alla motionärer. Är man elitidrottare tror jag faktiskt inte man bryr sig om att springa exakt en viss längd när man tränar, då finns viktigare mätvärden som effekt och puls.

    Klockan är dessutom en smartklocka, inte en träningsklocka. Det är två olika kategorier och är man ute efter det senare finns det andra märken som säkert mäter mer noggrant och där med mer passande.
     
  9. thompo

    thompo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    2,7% av 45 minuter är drygt en minut. Jag skulle aldrig acceptera en klocka som visade att jag tränat i knappt 44 minuter om jag i verkligheten hade tränat i 45. Jag antar att vi accepterar högre avvikelser i mätning av sträcka än tid eftersom vi vet att det är svårare att mäta sträcka exakt med dagens teknik.
     
  10. johnAls

    johnAls Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2009
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Undrar också hur mycket den naturliga diffen på 10k är, man springer ju aldrig exakt samma spår, ibland möter man någon, man måste springa om osv, kan det vara 50m på 10k?
     
  11. duoclan

    duoclan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2019
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Det är osäkert om personen i fråga har använt läget "hög platsprecision" eller inte.

     
  12. keffosteffo

    keffosteffo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Hejsan!
    Hade precis beställt modellen med bara BT när jag snubblade in på denna tråden.
    Har nu avbeställt den då jag blir väldigt osäker om det är smidigt att få till Samsung Pay?
    Ser att flera i tråden skriver att det ska gå med att ändra landskod osv?
    Men är det något man bara kan göra på klockan och sen är det klart eller kommer det bli "massa strul" framöver att man måste hålla på att ändra dagligen för att få saker att fungera korrekt?
    Har haft en Apple Watch som jag använder dagligen med Apple Pay, så är en dealbreaker om det inte funkar smidigt.
    Tacksam för svar som reder ut det hela! :)
     
  13. keffosteffo

    keffosteffo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Citerar och svarar mig själv.
    Men hittade denna guide på:
    Solved: Galaxy Watch Samsung Pay plug-In not installing - Page 7 - Samsung Community

    Om någon följt den? Och kan bekräfta att den fungerar? Eller följt en annan guide?
    Positivt verkar ju vara att man bara behöver göra det en gång och sen är det klart.

    Så jag lägger in en brasklapp att jag har INTE provat detta själv. Har även redigerat in några extra punkter som skrevs mer om i forumet och svenska landskoder.

    [EDIT]
    Beställt en klocka så återkommer och uppdaterar guiden när jag provat och fått det att fungera.

    [EDIT2]
    Se nedan guide
     
    Last edited: 13 jan 2020
  14. Prada La Femme

    Prada La Femme Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 sept 2019
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefonen som är mycket bättre felar 150meter på 10k. Dock ofta lika mycket på samma håll. Samsung och Huawei har fungerat likvärdigt för mig. Jag får springa längre på träning än under ett uppmätt lopp. Klockan där emot kan tappa kontakten med GPS längre stunder och sedan kompensera för detta sporadiskt. Det gör att tempo, sträcka och mellantider inte går att använda. Har varit samma med alla klockor jag använt och även mot de klockor jag tittat på vid målgång i lopp (Garmin osv).

    Använder man funktionen i syfte att springa så vill man ju ha rätt tider. Redan några sekunder per kilometer är väldigt mycket.

    +-300meter på 1mil är ju flera minuter. Det är oerhört stor skillnad på att springa en mil på 38 respektive 42minuter. Telefonen är stabil, inget plus minus utan samma avvikelse löpande. Klockorna lever sitt eget liv med sporadiska hopp plus/minus. Samma sak med pulsen den har svårt att läsa av puls om du inte står blick stilla. Är det en slump att pulsen som mäts under en löprunda alltid är samma som kadensen?

    Tränar man på en nivå där detta är okej så kan man ju lika gärna göra det utan att mäta alls, elit som motionär

    Gjorde ett test igen nu med hög platsprecisionen aktiverad då det läget undgått mig. Promenerade 4km på en sträcka jag sprungit många många gånger. Telefonen sade 4km medan telefonen sade 4,12km. Telefonen sade 36:00 i tid, klockan 36:12 i tid. 8:57min/km vs 8:44min/km. Klockan mäter pulsen löpande och den låg igen på samma som kadensen. Jag springer en mil på en bra bit under 40minuter och min puls är således inte 130bpm vid promenad :D

    Man kan se att min kadens, steg per minut är konstant mer eller mindre. km1 8:30, km2 8:56, km3 8:49 km4 8:34 alltså väldigt varierande kilometertid på samma takt. Telefonen säger km1 9:02, km2 9:04, km3 8:54, km4 8:48

    Packa paket och returnera Active 2!

    [​IMG]
     
    Last edited: 13 jan 2020
    johnAls gillar detta.
  15. MikaelH

    MikaelH Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2019
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    4
    Tittar du inte fel? Din graf säger du har 130steg per minut väl, vilket är sin kardens (steg per minut).
    Din puls verkar variera mellan 115-150 vilket inte verkar helt onormalt beror på terräng osv..
    Edit: ser du ändrade lite i din post nu..
     
  16. MikaelH

    MikaelH Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2019
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    4
    Det har kommit en uppdatering till klockan som gör de lite svårare, men de ska gå.. kolla mer här:
    https://forum.xda-developers.com/smartwatch/galaxy-watch/changing-region-galaxy-active-2-t3983895
     
  17. dst6se

    dst6se Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag körde enligt den , funkade perfekt på min R820 , måste dock ha Firmware för R820 , annars brickar man den.
    Använder nu samsung pay dagligen på klockan !

    Använde regionkod NEE
     
  18. keffosteffo

    keffosteffo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för tipsen!
    Ska prova så fort jag får klockan!
     
  19. keffosteffo

    keffosteffo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Får jag fråga bara varför du använde NEE och inte någon av dessa?

    Sweden.
    BAU = SWEDEN
    BCN = SWEDEN
    BME = SWEDEN
    BSG = SWEDEN
    BTH = SWEDEN
    COV = SWEDEN
    HTS = SWEDEN
    SEN = SWEDEN
    TET = SWEDEN
    TLA = SWEDEN
    XEE = SWEDEN
    VDS = SWEDEN
    TNO = SWEDEN
     
  20. dst6se

    dst6se Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    79
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER


    Anledningen är att jag läste någon annan som använt NEE på sin klocka , samt att det kändes mer rätt med tanke på mjukvaror man flashat förr har varit NEE
    Nordic countries (NEE)

    List of Samsung Galaxy CSC Country Specific Product code and region they belong to

    Vet inte om det går likabra med de andra , men NEE funkade perfekt för mig