Samsung Pay är nu tillgängligt

Diskussion i 'Galaxy S7 - Allmänt' startad av BOZG, 9 mar 2017.

  1. BOZG

    BOZG Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    Har gjort ett par till köp på samma Ica. Fungerar jättesmidigt med NFC men får ingen reaktion från varken mobilen eller terminalen när jag har testat MST. Tyvärr har det funnits en kö bakom mig båda gånger jag testat så har hunnit inte leka med det lite.

    Hur gör ni andra med MST? Alltså hur/var placerar ni telefonen? De använde de här terminaler.

    [​IMG]
     
  2. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Jag har nu stängt av NFC och håller mobilens baksida mot skåran där man drar kortet. Det KAN komma några snabba felmeddelanden först, men ganska snabbt står det att man skall slå PIN-koden. Om jag bara tar det lugnt och inte tar bort luren innan det står att man skall slå koden går det alltid bra.
    När jag hade NFC på så blev troligen apparaten lite förvirrad över att det kommer dubbla budskap så för mig har det blivit enklare med att ha NFC bortkopplat.
     
    BOZG gillar detta.
  3. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    För mig fungerar det på ungefär samma sätt med NFC som MST. Nämligen att det kan komma ett felmeddelande först, men håller jag kvar telefonen några sekunder efter felmeddelandet så står det i terminalen att man ska dra bort telefonen och sedan går köpet igenom. Är beloppet under 200 kr så behöver jag inte slå in koden.
     
    BOZG gillar detta.
  4. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Här är mina senaste transaktioner. En är via magnetremsa (MST) resten NFC. [​IMG]
     
  5. BOZG

    BOZG Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    Ska testa igen imorgon bitti när det förhoppningsvis är lite lugnare.

    Stänger du också av NFC @h.o.nordin@h.o.nordin?
     
  6. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Nej, jag har inte stängt av NFC. Det fungerar bra ändå. Jag använder alltid NFC, om det finns tillgängligt.
     
  7. BOZG

    BOZG Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    Jo, det har fungerat precis som att blippa mitt kort med NFC, telefonen registreras direkt. Men skolan har inget stöd för NFC så jag vill kunna pröva MST lite innan jag står där under lunchrusningen som en pucko!
     
  8. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Ok, i så fall kan det vara vettigt att stänga av NFC, så du kan testa MST. Sedan kan det fungera på lite olika sätt beroende på terminal. Rent allmänt så ska man hålla ett öga på terminalen och dra bort telefonen så fort som den frågar efter kort-koden.
    Lycka till[emoji106]
     
  9. inact_0030

    inact_0030 Guest

    För mig har det också varit så att det ibland kan stå att man skall ta bort telefonen tillsammans med något felmeddelande. Om jag då har gjort detta och sedan sätter fram den igen brukar detta bara resultera i någon slags ond cirkel, fram och tillbaks och det blir aldrig bra. För mig fungerar det att bara hålla kvar telefonen tills dess att uppmaningen att slå in koden kommer och först då tar man bort telefonen. Jag använder som sagt bara MST och har stängt av NFC för att detta tycks ställa till med problem ibland för mig.
    Som standard är NFC inte påslaget och installationen av Samsung Pay slår inte på det heller så troligen avser man inte att NFC normalt skall behövas.
     
    BOZG gillar detta.
  10. inact_0030

    inact_0030 Guest

    För att förklara vad det är som ställer till problem med att ha NFC påslaget så verkar det vara när man stöter på terminaler där NFC finns men inte är rätt konfigurerat för att användas, åtminstone inte med SP.
     
    BOZG gillar detta.
  11. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Den här onda cirkeln du skriver om har jag bara råkat ut för på ICA och med SEQR. Nu när jag använt Samsung Pay har jag inte råkat ut för det trots att jag använt NFC. Svårt att veta varför vi har olika erfarenhet av detta. Kanske kan det bero på att jag använder Galaxy A5 2017 som möjligtvis inte har exakt samma mjukvara eller på olika handhavande.
     
  12. BOZG

    BOZG Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    Det är ju också möjligt att Samsung förbättrat tekniken sedan S7 släpptes.
     
    h.o.nordin gillar detta.
  13. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Ja det är ju klart att alla modeller inte är exakt samma, men eftersom detta är ett S7-forum tog jag för givet att vi pratar om hur S7 fungerar.
     
  14. BOZG

    BOZG Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    Testade MST imorse men NFC avstängt. Tog lite längre tid än förväntat att registrera kortet men tills slut fick upp PIN-skärmen.
    Råkade mata in en gammal PIN vid första försöket men vid andra försök (med rätt kod) fick jag ett medges ej-meddelande. Lyckades inte få terminal att registrera kortet efter det så bytt tillbaka till NFC.

    Däremot har appen i alla fall räknat det misslyckade försöket som ett köp (även om inga pengar drogs) så jag kommer att få hörlurarna med bara 4 avklarade köp. You win some, you lose some.
     
  15. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Ja, Samsung Pay är nog inte riktigt färdigt för allmän användning än.
     
  16. Sunbringer

    Sunbringer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    1 069
    Mottagna gillanden:
    435
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 8.0
    Platta 2:
    Samsung Tab 8.9
    Här är lurarna jag fick på posten efter att ha kört Samsung pay några gånger. Jag har inte testat dem ännu så jag har ingen review att komma med tyvärr. Men då ser ni ungefär vad det är man får i alla fall om någon skulle undra [emoji4] [​IMG]
     
    BOZG gillar detta.
  17. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Jag får också det där "Medges ej"-meddelandet ibland, men det är bara att hålla kvar telefonen så försvinner det och uppmaningen att slå in PIN kommer.
    Det är just dessa svagheter som gör att jag tycker det verkar vara en hel del kvar att göra med SP innan det är färdigt för prime time!
     
  18. Pontzy

    Pontzy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X
    Aldrig fått det meddelandet på de 10-15 gångerna jag använt samsung pay. Får väldigt sällan felmedelande heller. Fick några i början dock. Men kan varit jag som gjorde fel. Använder nästan alltid magnetremsan på kortmaskinen.
    Så jag tycker det fungerar bra :) men viktigt att ni som upplever problem rapporterar det till Samsung så de får reda på det :)
     
  19. h.o.nordin

    h.o.nordin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2016
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    105
    Som jag har förstått det hela så görs flera försök om det första misslyckas. Det gäller bara att inte dra bort telefonen så fort man får ett felmeddelande. Ibland kan man behöva justera vinkel/placering av telefonen i förhållande till magnetläsaren.
     
  20. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Det är väldigt lätt att tro att man skall ta bort telefonen när det står "Ta bort kortet" i displayen på terminalen, men enligt min erfarenhet skall man ABSOLUT inte göra detta. Det resulterar bara i att man börjar om från början och samma sak händer igen.
    Jag säger inte att detta händer ofta, det har kanske hänt mig 4 gånger av ett fyrtiotal betalningar, men för den otekniske räcker det med ganska lite trassel för att man skall ge upp. Jag ger inte upp. Det är dock YTTERST pinsamt om man tvingas att bli den där stoppklossen i en kassakö, det känner nog var och en till. Detta gäller dessutom i direkt exponentiell proportion till ortens storlek så i Stockholm och Göteborg vill man inte uppehålla kassören längre än absolut nödvändigt! :)