Samsung S7 eller S7 Edge - vilken ska man välja?

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av Thomas.b, 2 mar 2016.

  1. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    "Det är bara en telefon...", du är på fel forum kompis
     
    Bagge och Elgen gillar detta.
  2. Trucker

    Trucker Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2011
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    TELE2 , Telavox
    Telefon:
    Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    TELE2 , Telavox
    Telefon:
    Fold 4
    Telefon 2:
    Oneplus 7 PRO
    Telefon 3:
    Samsung NOTE 9
    Platta:
    ASUS Padfone 1
    Info:
    Smartphone+läsplatta+tangentbord
    Övrigt:
    Galaxy Watch E-sim
    Ändå intressant frågeställning.

    Telefonen har ju mer blivit en status leksak för statements och samhörighet. Dagens ungdomar varken sms:ar eller ringer.


    Jag funderar på den lilla S7an eftersom en Edge på 5,5 bör betraktas som en läsplatta. Det är inte därför jag köper en telefon, att stirra på en skärm eller spela spel.

    Större batteri = Jo men den ska driva en större skärm/enhet också.
    Större skärm = inte objektivt bättre, tvärtom passar det mig mindre.
    Edge funktioner = utveckla?
    Format = få ner i en byxficka.
    Kameran = bättre än lumias ?
     
  3. Kote

    Kote Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2013
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Större batteri = S7Edge har bättre batteritid än den vanliga S7, det är bara 0.4" skillnad men telefonerna väger ändå nästan precis detsamma.
    Större skärm = Det är upp till var och en, jag har ganska stora händer så för mig skulle 5.5" fungera bättre!
    Edge funktioner = Dessa håller fortfarande på att utvecklas och nu kommer tredjepartstillverkare börja tillverka applikationer anpassade för just Edge.
    Format = Det skiljer endast ett par millimeter mellan de två telefonerna!
    Kameran = Troligtvis S7, läs mer här.
     
    Last edited: 27 mar 2016
  4. mgw

    mgw Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2009
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    En annan sak att tänka på är ju med skärmskydd om man är petig med repor. Mycket jobbigare att hitta ett bra skärmskydd till Edge modellerna (glas då) men även plast skydden är jobbiga att sätta på.
    Själv så valde jag en vanlig S7:a då edgen för mig innebär oftast många feltryck (beror lite på hur man tycker om att hålla mobilen) samt så stör jag mig lite på hur ljuset bryts i kanerna.
    Annars måste jag säga att edgen har många fördelar så som större batteri, edge funktionerna samt att den ser jäklig snygg ut :)
     
  5. Bulldog76

    Bulldog76 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Jag sitter i samma dilemma nu, vilken lur ska jag välja?
    Nu har de varit ute ett tag. De självkara sakerna som större skärm mm har man ju koll på. Men hur är det i vardagligt användande. Jag gillar Edge, men jag är rädd för att den blir för "klumpig" i byxficka och andra sammanhang vid vardagligt användande. Jag cyklar mycket och har telefonen i ryggfickan. En stor anledning till s7 är att den är vattentät, det regnar ju ibland när man cyklar. :)

    I butiken har jag hållit i båda, Edgen är rätt ok, jag har inte stora händer.
    En sak som jag tyckte vid en hastig test av telefonerna, var att Edges större skärm innebar inte högre upplösning i form av snyggare ikoner utan ikonerna på hemskärmen var "större". Side by side såg det lite tristare ut än vanliga galaxy. Synvilla, är det sämre upplösning i PPI på Edge?

    Kamerorna misstänker jag skiljer väldigt lite. Hoppas på att kameran är grym, har sett bra bilder, men sett en recension där LG g5 såg bätre ut. (säger inget om kameran i sig, utan testaren kan helt enkelt föredragit lg och tagit bättre bilder.)

    Sen återstår färgval...... Guld tyckte jag först inte alls om, har vant mig. Titanium som jag sett på nätet gillar jag men ingen säljer den här med abonnemang. Vit och svart...

    Tacksam för råd. Edge-funktionerna tilltalar mig, men som sagt, min största rädsla är att den kommer att vara för klumpig och kännas för stor i fickor mm