Samsung s8+/s8 eller sony xz premium?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Zophian, 26 jun 2017.

  1. Zophian

    Zophian Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2017
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    3
    I valet och kvalet ang ny lur och har tittat på en hel den recensioner samt läst men är ännu inte så mycket klokare.

    Det känns som att det lutar åt s8+ pga kameran som verkar vassare än sonys, batteritiden och att telefonen inte blir varm, vad jag har förstått så ligger denna luren bättre till än sonys på de punkterna?

    Men sedan har jag i minnet en tråd där någon hade bytt ut sin s8 flera ggr då det buggade och inte fungerade klockrent.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Sonys telefon är rätt sval den med, så värmen bör inte vara en dealbreaker.

    Medhåll kring kameran. Sony har svårt att få ordning på mörkerfoto, och det är något med den som gör att den känns lite långsammare vad gäller just kameran än de andra enheterna jag testat. Sannolikt har det att göra med den högre upplösningen vilket innebär mer rådata som skall behandlas innan bilderna är redo. Filma i 960 FPS är dock Sony ensamma om.

    Batteriet är snäppet vassare i S8+ vs XZ Premium. I GSMarenas batteritest hamnar S8+ på ca 12h konstant surfande medan XZ Premium landar på 10h.

    S8 har som en liten bonus trådlös laddning, vilket Sony saknar.

    Sedan handlar det lite om vad du tycker om skärmformatet på S8 (18:9) vs XZ (16:9). Vissa är inte bekväma med det mer avlånga formatet utan föredrar det lite bredare 16:9-formatet.

    En stor fördel med Sony är mjukvaran. XZ Premium levereras med Android 7.1.1 från start, medan Samsung släpar fötterna efter sig och ligger kvar på Android 7.0. Det är ingen jättestor skillnad mellan versionerna, men 7.1 upplever jag helt klart som mjukvara än 7.0 på de telefoner som uppdaterats. Det är dock talande för hur snabbt framtida uppdateringar, exempelvis Android O, kan tänkas dyka upp. Något säger mig att Sony kommer slå Samsung på den punkten.

    Sonys mjukvara innehåller liksom Samsungs en hel del extrafunktionalitet utöver det som följer med "vanilla Android", men hos Sony känns tilläggen inte lika påträngande. Sony kör inte med i närheten av lika många bakgrundstjänster som Samsung gör heller. Det går dock att stänga av det mesta på S8 genom appen package disabler (kräver inte root), så det behöver inte vara en dealbreaker. Jag har själv slagit av väldigt mycket genom appen och har inte stött på några problem samt upplever bättre batteritid och minneshantering.
     
    Last edited: 26 jun 2017
    Herrputte gillar detta.
  3. Zophian

    Zophian Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2017
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    3
    Tack för dina svar :)