Samtalsinspelning i Andoriod 10

Diskussion i 'Allmänt' startad av FHK, 6 aug 2021.

1. FHK

FHK Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    @jnsson@jnsson
    Tack för det utförliga svaret.
    Det låter som att det är dags för mig att göra ett omtag i mina försök att komma loss ur klorna på "de stora" då....

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 254

MINA ENHETER

Jag hittade något om att eventuellt ställer GDPR till det och gör att det kanske inte längre är tillåtet att spela in. Kanske är det som Googles jurister är rädda för?

3. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 526
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Kan du länka till det? För vår lag angående inspelning har inte ändrats i o med GDPR, inte heller i Tyskland har lagen ändrats (det var inte tillåtet där redan innan GDPR kom) i den form att man måste meddela den andra personen att samtalet spelas in (i Tyskland)

4. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 254

MINA ENHETER

Egentligen inte för det var så vagt formulerat så det var bara en gissning från min sida om hur Google tänker. Men visst det var: Is It Legal to Record Calls? A Global Guide for Sales Leaders

Men börjar leta i den änden så hittar man flertal sidor som säger just det att GDPR gör det besvärligt att spela in.

5. FHK

FHK Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Det lär ju inte vara svårt rent tekniskt att anpassa dessa begränsningar beroende på vart enheten används?

Fast jag även anser att det är helt onödigt att bygga in dessa begränsningar alls, eftersom ansvaret ligger på användaren inte tillverkaren.
    Nu kan jag givetvis inte varje lands specifika formuleringar av lagarna som reglerar detta, men det lär ju rimligtvis räcka med att den som spelar in muntligen informerar motparten om att så sker?
    Ansvaret ligger således solklart på användaren, det bör inte på något vis vara olagligt att tillhandahålla produkter/tjänster som utför detta?
    Eller tänker jag fel?

Men det är nog en rätt luddig gråzon runt det hela, vad gäller t.ex om jag ringer härifrån Sverige till någon i Tyskland och spelar in utan att informera? Eller tvärtom?

Hur som helst så ligger ju solklart ansvaret på den som utför handlingen, inte tillverkaren av produkten/tjänsten.
    Jag begriper inte vad som gjort Goggle så skitnödiga angående detta helt plötsligt.
    Men de verkar ju göra en hel del användare redigt förbannade i alla fall, något som får mig att mysa lite :)

6. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 526
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Inte bara Google. Samsungs egna app har inbyggd samtalsinspelning, men det är inte aktiverat i EU, däremot om man använder CSC kod för Thailand så får man fram inställningar för samtalsinspelning.
    Troligtvis har det nog mycket till att i många delstater i USA är måste man också meddela alla parter om att samtalet spelas in och jag skulle tippa på att Google kanske är rädda för att bli stämda där om de aktiverade samtalsinspelning på ett enkelt sätt.

7. FHK

FHK Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Det ligger nog en hel del i det du säger, men det är ändå löjligt.

Ännu löjligare blir det att de inte bara nöjer sig med att ta bort funktionen i sin egen app, men även aktivt förhindrar 3djeparts appar att utföra detta.

Jag jämför det med biltillverkare som säljer produkter som mycket enkelt kan användas till att begå alla möjliga sorters lagbrott, inte faan är biltillverkarna skitnödiga för att ev bli stämda för fortkörningar som deras produkter varit inblandade i? Det måste ligga någon mer, något mer ruttet bakom.

Hur som helst så gör detta mig bara ännu mer motiverad att komma bort från skiten.

8. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 176
    I Galaxy Store finns ACR som fungerar utmärkt att spela in med på en svenskköpt Samsung, ACR från Google Play fungerar inte...

9. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 526
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Ja, nu pratade jag om vad Samsungs telefonapp har för inställningar, inte appar som man hämtar hem.