Samtalsproblem Pixel 7 pro

Diskussion i 'Google Pixel 7 Pro & Pixel 7' startad av Kaan, 15 okt 2022.

1. WuUmn4x8ad1#

WuUmn4x8ad1# Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33
    Först ska det vara aktiverat hos operatören. Det är "krav nr 1".. Kommer inte ihåg nu men har för mig att Fello inte har allt aktiverat medans dom kör Telias nät osv. Aktivering/val för Pixel (7 Pro) är det: Inställningar - Nätverk och internet - SIM-kort (mitt fall Halebop (Telia)) sen: Alt. 1: "4G-samtal" ( =VoLTE) och/eller "Wifi-samtal" ( =VoWiFi).

En samlad rapportering vore nog bra men jag tror att man också bör kolla operatörens driftsidor för mobilnät. Tele2 och Telenor delar när för 2G och 4G så finns det en driftstörning hos Telenor kan detta påverka Tele2 och vice-versa och dom samkör inte kartorna så att någon kund ska bli klokare.. Tele2 och Telia delar (vilket håller på att avvecklas) 3G så där bör man kolla upp detta.

När en telefon säljs hos en operatör certifieras denna så den ska fungera hos en viss operatör, om det är gjort med Pixel hos t.ex. Tele2 eller Telenor har jag ingen aning om men det kan ge en fingervisning om någon har problem med en operatör som inte säljer telefonen i dagsläget. Det vore intressant att veta om det är t.ex. problem för flera Halebop alt. Telia-kunder i olika delar av landet, där man uppgraderat det som går i telefonen osv. För här bör det fungera likvärdigt.

Vidare är de olika frekvensbanden (2600 MHz osv.) som en telefon stödjer. Det kan vara så att den mast som fungerar med t.ex. iPhone 8 på en plats inte stödjer samma bandbredd för en annan telefon, har stöd för olika många, prioriterar olika osv.

VoWiFi är nog inget bra test då jag kan tänka mig 1000 olika anledningar till varför en enskild router skulle stoppa trafiken (och en operatör lär ju knappast felsöka detta åt någon och be dig som har problem att ta bort detta). Sen tror jag VoWiFi är känsligt för handover när man går från Wifi till inget WiFi och då bryts nog samtalen..

VoLTE bör fungera utan problem om du och mottagaren har 4G under samtal.

Om allt är bra, telefon och appar uppdaterat, täckning finns osv osv samla och logga exempel och skicka in till operatören. Skriv upp i typ nedan mall (för varje enskilt samtal):

A-nummer (vem som ringde samtalet, uppringare):
    B-nummer (vem tog emot samtalet, mottagare):
    Datum/tid (så exakt som möjligt):
    Problem:

2. jesperk

jesperk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Stort tack! Jag har också Halebop så bör det ju funka då. Visst inte att 4g betydde VoLte. Kommer från Samsung och där syntes det om det var påslaget. Tror även att det hade en egen switch.

bernard gillar detta.
  3. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 260
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Mja. Dom delar själva täckningen, men kapaciteten i näten är individuella. Så det kan vara så att bara Telenor har problem men inte Tele2 och tvärtom.
    Har du VoLTE aktivt och har 4G mottagning så kan telefonen gå mellan VoWi-Fi och 4G. Däremot om du bara har 2G eller 3G så bryts samtalet om du har samtalet över Wi-Fi

Kristy och WuUmn4x8ad1# gillar detta.
  4. WuUmn4x8ad1#

Mottagna gillanden:
    33
    Inga problem! Men 4G betyder inte VoLTE utan VoLTE står för Voice over LTE och betyder att samtal nu kan ske via 4G-nätet och att telefonen inte behöver växla ner till 3G och HSPA för samtal. Detta gör förutom bättre samtalskvalitet att du även kan nyttja surf under pågående samtal. Tidigare "betydde" 4G (LTE) endast surf.

VoWiFi betyder att du kan ringa vis ett trådlöst nätverk i dom lägen, på dom platser där mobiltäckningen är bristfällig alt. inte finns och telefonen då är ansluten till ett trådlöst nätverk.

VoLTE: Samtal i 4G-nätet

VoWifi (WiFi-samtal):
    WiFi-samtal – Ring via WiFi | Tele2

Kristy, MultiMan och jnsson gillar detta.
  5. Perus

Perus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    73
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    SGS24

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    SGS24
    Telefon 2:
    iP14
    Platta:
    Huawei mediapad M2 8"
    Som verksam inom området systemintegration vet jag att fullskaliga tester tar tid och framför allt kostar pengar. När en utrustning idag (läs mobiltelefon) är certifierad och trots det har vissa grundläggande fel vid releasen har någon felat. Antingen genom att göra felaktiga antaganden eller utfört begränsade simulerade tester - det verkar dock inte finnas något incitament för att göra det bättre än så här. Tillverkaren fortsätter att dementera att fel existerar tills nästa modell släpps, då kan man släppa lite på sekretessen kring kända fel. Vi fortsätter ju uppenbarligen att köpa produkterna ändå. Min plomberade P7 PRO går direkt tillbaka till butik som respons till detta.

6. MultiMan

MultiMan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Inga fler problem med samtal sedan jag inaktiverade Smart Batteri och VoWiFi. Batteriet räcker ändå minst 2 dygn, så jag är nöjd. Hoppas det fortsätter.

Kristy, Visper, Osyx och 4 andra gillar detta.
  7. Lehning

Lehning Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74
    Telefon:
    iPhone 13

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 13
    Håll oss uppdaterade :-)

8. WuUmn4x8ad1#

Mottagna gillanden:
    33
    Du har säkert.. men har du testat att bara slå av WiFi-samtal? Det låter spontant som det är felet och inte "Smart Batteri". Antar att du menar "Adaptive Connectivity"?

blunden gillar detta.
  9. MultiMan

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Nej, jag menar Smart Batteri. Provade det eftersom telefon verkade gå i total dvala som de Huawei jag hade och jag även fick problem med kraftigt fördröjda aviseringar som nästan låste telefonen när de rasade in på morgonen istället för jämnt under natten. Min tanke vara att någon modemfunktion påverkats av för mycket energispar.

När jag inte är beroende av att samtal fungerar 100%, typ efter nästa helg, så ska jag testa aktivera Smart Batteri igen och se vad som händer.

VoWiFi fick hänga med eftersom jag med tidigare (mycket sämre) lokala nätverk jag hade ställt till problem med andra telefoner, dock inte alls på samma sätt.

Edit: Just nu fungerar det alltså, så det blir inget ändrade förrän lite senare. Återkommer när jag börjar testa att aktivera eller samtalen börjar krångla igen.

Edit 2: Telia hade avbrott för vad jag tror var byte av utrustning i lokala bredbandsnätet, mobilt fungerade. Bröts prick 00.00 och återkom efter 15-20 minuter, så det kan ju ha funnits defekta prylar som stört VoWiFi via min VDSL-lina kanske?

Last edited: 19 okt 2022
  10. WuUmn4x8ad1#

Mottagna gillanden:
    33
    Fattar! Typ lite som "sleep mode" för nätverkskort på datorn. Jag tror dock att är det någon funktion som hanterar batteri och nätverk på Android är det nog "Adaptive Connectivity" och inte en inställning för laddning av batteriet i telefonen osv.

Saxat från Googles FAQ:

"Adaptive connectivity turns on 5G only when your app needs increased speed, like when you stream or download videos.

To turn Adaptive connectivity on or off:

Open your phone’s Settings app.
    Tap Network & internet and then Adaptive connectivity.
    Turn Adaptive connectivity on or off.

Tip: To save battery power, turn on Adaptive connectivity."

-https://support.google.com/pixelphone/answer/2819583#adaptive_connectivity&zippy=%2Cadaptive-connectivity-pixel-a-g-later

Ja gör det där kontrollerat och i lugn och ro, tänker bara så man inte stänger av massa saker som inte har med problemet att göra. Det blir ju lite tråkigt :-)

Kristy och bernard gillar detta.
  11. MultiMan

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Tack för genomgången av AC! Har det som sagt på fortfarande och samtalen fungerar, men funktionerna kanske delvis överlappar, eller så är det VoWiFi som gjort skillnaden.

Smart Batteri är inte för laddning. Den funktionen heter något annat (Smart laddning kanske?) och ligger på raden ovanför på den sidan. SB skriver de uttryckligen om att saker kan sättas i viloläge och aviseringar fördröjas, allt för att förlänga batteritiden.

12. WuUmn4x8ad1#

Mottagna gillanden:
    33
    Ser den nu och läser infon på: Låt Smart batteri och Batterioptimering vara på - Pixel Phone Hjälp och verkar vara aviseringar, bakgrundsdata osv. för appar.

För modemets skull och vid fundering av samtal osv. tror jag man ska rikta in sig på "Adaptive Connectivity". Ser i några reddit-trådar att det har diskuterats ang. denna vid liknande problem.
    Men jag skulle satsa mina pengar på WiFi-samtal :-)

Vad har du för router? Bara av intresse. Kör själv en Google Nest WiFi-router och här fungerar WiFi-samtal fint. Tänker om det t.ex. är en Asus-router så kan man ju testa att uppdatera firmware på denna. Vet att Asus-routrar ibland gör en massa saker den med som fungerar ibland och ibland inte..

13. Johanvartaget

Johanvartaget Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    291
    Jag hade något liknande problem på min p6 pro precis. Fick slå på flygplansläge någon sekund så gick det att ringa igen.
    Sitter hemma med wifi påslaget och har vad jag vet inte haft problemen tidigare. Ringer dock sällan

Kan det ha nåt att göra med Android 13?

14. WuUmn4x8ad1#

Mottagna gillanden:
    33
    Edit 2 - om du ringde via WiFi och det var problem med bredbandet (centralt eller lokalt) så kan det nog absolut påverka.

15. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Till skillnad från 3G och 2G är 4G (dvs. LTE) byggt för enbart datatrafik, utan någon separat teknik för samtal. VoLTE är byggt för att lösa detta, och kan ses lite mer som VoIP.

16. NoNick2

NoNick2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    327
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 9 Pro
    ROM:
    Stock
    Jag har endast avaktiverat VoWifi samt Adaptive Connectivity, och det - ta i trä - fungerar sedan dess.

Kristy, chraist och blunden gillar detta.
  17. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Skönt. Återrapportera gärna när det gått ytterligare någon eller några dagar. :)

Har du förresten VoLTE aktiverat? Vore intressant att försöka komma fram till vilken funktion som faktiskt krånglar.

18. MultiMan

Mottagna gillanden:
    1 767
    Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Poco X3 pro
    Platta:
    Huawei M5 4G
    Alltid VoLTE, annars tappar jag (väl) samtal i samband med internet. 3G är nerlagt. Måste kunna använda internet samtidigt som samtal.

Router är Telia/Thompson 799AC (tror jag den heter), men använder inte WiFi-delen utan det körs via 4 st AirTies 4930. Fungerat med allt annat sedan jag slängde ut gammalt WiFi-mög jag hade tidigare. Valde detta i väntan på fiber. Nu är det snart dags och då kommer jag köpa Google-system istället.

blunden gillar detta.
  19. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 260
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, om det inte finns 3G och VoLTE är avstängt (eller inte får tillgång till VoLTE) går man ner till 2G vid samtal och på 2G kan man inte ha samtal och internet igång samtidigt :)

MultiMan gillar detta.
  20. NoNick2

NoNick2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    327
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia