Först ska det vara aktiverat hos operatören. Det är "krav nr 1".. Kommer inte ihåg nu men har för mig att Fello inte har allt aktiverat medans dom kör Telias nät osv. Aktivering/val för Pixel (7 Pro) är det: Inställningar - Nätverk och internet - SIM-kort (mitt fall
Halebop (Telia)) sen: Alt. 1: "4G-samtal" ( =VoLTE) och/eller "Wifi-samtal" ( =VoWiFi).
En samlad rapportering vore nog bra men jag tror att man också bör kolla operatörens driftsidor för mobilnät.
Tele2 och
Telenor delar när för 2G och 4G så finns det en driftstörning hos
Telenor kan detta påverka
Tele2 och vice-versa och dom samkör inte kartorna så att någon kund ska bli klokare..
Tele2 och Telia delar (vilket håller på att avvecklas) 3G så där bör man kolla upp detta.
När en telefon säljs hos en operatör certifieras denna så den ska fungera hos en viss operatör, om det är gjort med Pixel hos t.ex.
Tele2 eller
Telenor har jag ingen aning om men det kan ge en fingervisning om någon har problem med en operatör som inte säljer telefonen i dagsläget. Det vore intressant att veta om det är t.ex. problem för flera
Halebop alt. Telia-kunder i olika delar av landet, där man uppgraderat det som går i telefonen osv. För här bör det fungera likvärdigt.
Vidare är de olika frekvensbanden (2600 MHz osv.) som en telefon stödjer. Det kan vara så att den mast som fungerar med t.ex. iPhone 8 på en plats inte stödjer samma bandbredd för en annan telefon, har stöd för olika många, prioriterar olika osv.
VoWiFi är nog inget bra test då jag kan tänka mig 1000 olika anledningar till varför en enskild router skulle stoppa trafiken (och en operatör lär ju knappast felsöka detta åt någon och be dig som har problem att ta bort detta). Sen tror jag VoWiFi är känsligt för handover när man går från Wifi till inget WiFi och då bryts nog samtalen..
VoLTE bör fungera utan problem om du och mottagaren har 4G under samtal.
Om allt är bra, telefon och appar uppdaterat, täckning finns osv osv samla och logga exempel och skicka in till operatören. Skriv upp i typ nedan mall (för varje enskilt samtal):
A-nummer (vem som ringde samtalet, uppringare):
B-nummer (vem tog emot samtalet, mottagare):
Datum/tid (så exakt som möjligt):
Problem:
Click to expand...