Jag jobbar ju med
Telenor i ryggen och har nu på det senaste fått kontakt med många som jobbat hos andra också - men generellt så är det så att om man säljer en produkt från ett stort och välkänt företag finns det andra krav än vad det gör om man sitter och säljer typ strumpabonnemang eller massa tabletter på telefon.
Ett seriöst företag inser att man vinner mer i längden på att vara seriös och att ha en låg personalomsättning. På mitt ställe har vi uppföljningssamtal två gånger i veckan för att se hur det går - om man ligger under sitt mål så får man extra mycket feedbacksamtal och tips osv. Har inte varit med om att någon fått sparken om man förändrat den feedbacken man fått osv - om man däremot inte förändrar feedbacken efter många feedbacksamtal och fortfarande inte säljer är det ju däremot en annan sak. Om man har förändrat feedbacken men fortfarande inte säljer får man ju självklart behålla jobbet.
Säljer
Telenor! Så det är ju ett stort företag jag har i ryggen, och det är ju skönt också. Jag började jobba typ tre veckor efter att jag tog studenten - de två löner jag har fått har legat på över 20.000kr. Taktar just nu mot en lön på 25000 för oktober.
Att vara säljare kräver väldigt väldigt mycket självreflekterande. Om du "misslyckats" med flera kunder i rad behöver du själv sätta dig ner och reflektera kring vad du gör - och förändra det som behöver förändras.
Jag ringer endast till kalla kunder, och om jag har blivit klickad i flera samtal efter varandra är det något jag behöver förändra. Då pausar jag ett tag och reflekterar över det. Att vara säljare är också väldigt mycket mentalt, om du går in med minsta lilla fel inställning så kommer kunden att märka av det och då har ni ingen affär.
Att du ser en väg att misslyckas som säljare visar att du inte tänker på rätt sätt. Det finns bara ett sätt - och det är vinst. Om man har rätt krigarinställning så säljer man, oavsett vad man säljer. Ett tips till dig om du ska vara säljare igen: sök massa på nätet, läs böcker osv så kommer du få se att det går bättre!
Click to expand...