Sandlådan 12.0/Lussekatt – Prataomvadsomhelstnärsomhelst-tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Facemeat, 27 dec 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Droid55

Droid55 Guest

Ja, sånt är sjukt irriterande. Även personer som bestämmer träff men aldrig dyker upp. Är det så svårt att höra av sig om att man inte kommer pga. förhinder eller ånger? Saknar folk vett och etikett? Det här gäller för övrigt svenskar också.

Jag har inte sålt mycket via Blocket men jag har blivit helt ointresserad av använda Blocket för dyrare prylar pga. alla prutare. Använder Blocket endast för möbler osv.

Mitt telefonnummer lägger jag aldrig ut pga. orkar inte ta alla samtal. De måste först gå via mail.

2. chrippe7

chrippe7 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Ja det gör man, men fortfarande så har man tagit sig tid för att åka och möta personen. Det är lite som om din chef ringer dig och frågar om du kan komma in och jobba idag och sen när du väl är där så säger han att du inte behövs och att du kan åka hem. Skulle inte du bli irriterad då?

3. Droid55

Droid55 Guest

Det är väl klart man gör men du menar att det INTE är irriterande? Well, grattis till ditt tålamod men jag gör hellre annat än bestämmer träff med random folk.

4. Droid55

Droid55 Guest

Klockren beskrivning/jämförelse.

5. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 045
    Telefon:
    Galaxy S25 Edge

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S25 Edge
    Och det är därför de möter upp mig där jag bor, jag åker ingenstans för att möta upp någon.

Åker man den långa sträckan så kommer man att köpa varan till det priset jag begär. Mötesplatsen bestäms av mig, ungefär 10 minuter från mitt hus. Den enda förloraren är den potentiella köparen som har slösat sin tid (eventuellt kostnader i form av bensin m.m) och så vinner jag en 10 minuters promenad. Svårare än så är det inte.

Väljer du dock själv att åka flera mil för en vara som du säljer, tja då är det ditt fel.

Last edited: 5 apr 2015
  6. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Det kallas "god tro". Man vill tro att folk är ärliga och bra, sen träffar man dem IRL.

7. ASR

Mottagna gillanden:
    1 045
    Telefon:
    Galaxy S25 Edge

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S25 Edge
    Well, min god tro för folk dog för flera år sedan så den är inte applicerbar på mig

8. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Samma här.

9. ASR

Mottagna gillanden:
    1 045
    Telefon:
    Galaxy S25 Edge

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S25 Edge
    Och om jag inte missminner mig så är även god tro borttagen från lagboken ;-)

10. Droid55

Droid55 Guest

Jag åker ingenstans för möta någon heller.

Iofs för några år sedan var jag naiv och åkte hem till köparen men det var för jag hade vägarna förbi. Nu några år senare inser jag vilken sjuk risk jag tog. Han kunde ju varit farlig. Jag åkte alltså dit alldeles själv som tjej. Med det var en trevlig äldre herre som visade mig sina fototavlor och fotostudio. Det var en systemkamera jag sålde. Jag hade tur att han var ofarlig.

11. ninjabear

ninjabear Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    En trådlös laddare + reciever till note 2. Tycker laddaren är riktigt snygg och priset på 262 kr är inte heller så dumt :cool:

12. ASR

Mottagna gillanden:
    1 045
    Telefon:
    Galaxy S25 Edge

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S25 Edge
    Då ser jag inga problem med att slösa sin tid. Man möter alltid upp någon i ett område man känner väl igen. Helst ska man vara två stycken

13. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 554

MINA ENHETER

Det låter ju precis som en sådan skräckhistoria om tjejer som ska bli "modeller".

Sen som en utlänning så måste jag säga att prutandet av varor är ju något väldigt kulturellt och finns även i "väst", sen att alla vill göra ett "kapp" spelar nog mer roll än deras kultur. Att många av er inte gillar att pruta är för att det inte är en del av eran kultur när det kommer till att göra affärer.

Om det sen är bra eller dåligt med att pruta får väl alla bilda sig en egen mening om. I slutändan handlar det att både säljare och köpare ska känna sig nöjda. Men håller med om att har man kommit överens om ett pris innan så ska man inte försöka omförhandla priset på plats, och det har med vet och etikett att göra och speglar nog mer om den uppfostran man fått än om man är "svensk" eller utlänning. Som alltid finns det sk*tstövlar i alla länder.

14. chrippe7

chrippe7 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Det är självklart som du säger, svenskar försöker pruta ibland också men för mig så när man sagt nej så betalar de den summan man kommit överrens om. Icke-svenskar blir nästan aggressiva och "jo, jo, kompis. Ta det, du snäll mot mig, jo, det är bra, det är bra, det är okej, det är okej" och trycker pengarna i handen på en och försöker ta produkten nästan. Nej, det är största anledningen till varför jag inte säljer på Blocket längre.

15. Droid55

Droid55 Guest

Tid är pengar. Nä men jo, jag ser det som ett problem att slösa tid på skojare. Du har rätt i att man ska vara två.

16. ASR

Mottagna gillanden:
    1 045
    Telefon:
    Galaxy S25 Edge

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S25 Edge
    10 min är ingenting ;-)

17. Droid55

Droid55 Guest

Lol! Nu gick jag dit för sälja min kamera. Fast när du säger det så, tar man bort det faktum att jag skulle sälja en kamera så lät det illa. Som sagt, jag kan vara naiv men jag lär mig. Tyvärr lär man sig mest när något inträffar...

När jag skriver "utlänning" så kan det betyda allt förutom svenskar dvs. svensk kultur. Jag har faktiskt inte så bra koll på varifrån alla kommer även om de flesta är mörka och troligtvis kommer från något arabiskt land. Det stämmer att pruta nog inte är typisk svensk kultur för jag är i varje fall ytterst obekväm med det. Sen att min pappa inte är obekväm är för han inte är obekväm med något. Typ.

Visst vill både säljare och köpare känna sig nöjda. Det är dock inte upp till säljaren att göra köparen nöjd som i att sälja sina prylar till underpris. Att ge skambud eller hålla på att pruta för prutandes skull är otroligt irriterande som säljare. Jag vet många som hellre slänger än säljer många saker pga. att de tycker det är jobbigt att sälja. Nu slänger de inte dyra prylar men de kanske hellre ge det till någon anhörig eller låter någon annan sälja åt dem. Vet de som faktiskt slängt halvt värdefulla saker pga. att de inte orkar. Man förstår också varför vissa tar ett sämre pris och säljer till företag som aldrig betala lika bra som om man säljer själv.

18. Droid55

Droid55 Guest

Multiplicera det några gånger och du får betydligt mer än 10 min. Nej men det är inte det som det handlar om. Det är själva sättet och attityden som jag ogillar.

19. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    skönt vara hemma igen :D

20. cavveman

cavveman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Amen 2 that. Var hos morsan min igår kväll. Och idag blev det ikea besök med henne. Jag fick agera bärhjälp ^^

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.