Sandlådan 12.0/Lussekatt – Prataomvadsomhelstnärsomhelst-tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Facemeat, 27 dec 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13 188
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Jag hyllar snarare deras förmåga att lyfta fram befintlig teknik och få folk att uppfatta det som om de uppfunnit det. Blir varm i hjärtat när mina polare med iPhone kommer och visar nya saker som funnits i flera år för andra. :)

2. Droid55

Droid55 Guest

Driva, snacka skit... whatever. Förstår inte intresset. Jag hatar IE men känner ändå inget behov av driva med IE hela tiden.

Det här går givetvis åt båda hållen. Android fanboys driver med Apple, och Apple fanboys driver med Android.

Ironin flödar.

3. keyser

Mottagna gillanden:
    13 188
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Jag antar att de som inte hänger med i nyheterna köper vad som marknadsförs rakt av, men en enkelt googling slår ju håll i rätt många påståenden. Så jag är väl snarare kritisk till folks källkritik, vilken verkar vara obefintlig när det kommer till Apple (och Facebook).

4. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 016
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Åh äh när släpps moto 360 2nd gen... Galet sugen på en

5. Droid55

Droid55 Guest

Vilka påståenden?

Jag vet inte vilka nyheter du läser men att Facebook inte skulle hamna i blåsväder är falskt. Hört mycket skit om Facebook. Ungefär som man hör skit om Googles övervakning.

6. keyser

Mottagna gillanden:
    13 188
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Som uppfattningen att Apple var först med Touchscreen, Fingeravtrycksläsare, högupplösta skärmar(Retina), smartklockan.

När det gäller Facebook tänker jag snarare på alla de fiktiva viral-nyheterna som folk delar och upprörs över utan att tänka efter en sekund. Typ: "Gävle kommun har beslutat att alla hundar i kommunen skall avlivas." (denna har jag inte sett, men de ligger ibland på den nivån).

7. Droid55

Droid55 Guest

Jag vet inte vilka som påstår att Apple var först med ovanstående. Som Apple-användare hänger jag ändå på andra forum för Apple. Det låter mer som att någon försöker provocera eller menar att de var först med göra det bra osv. Tänk om man skulle reagera lika starkt på andra som påstår sig vara först med något. Folk snor ju idéer hejvilt. Så länge det inte sker olagligheter kallar jag det inspiration. För sånt är livet.

Facebook har ju fått kritik för sina villkor. Något om att de äger bilderna du laddar upp på Facebook. Jag personlig tror att folk överreagera precis som med Googles övervakning. Sen är ju Facebook väldigt inkonsekventa när det gäller stänga ner sidor. De stänger glatt ner sidor som visar ammande kvinnor, men sidor som visar porr, våld eller annat olämpligt får vara kvar.

8. keyser

Mottagna gillanden:
    13 188
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Jo, det stämmer att deras villkor är lite galna, men alla godkänner dem när det ansluter, och då kan man inte direkt klaga i efterhand. Sen att de drivs med någon slags amerikansk moralpanik i botten kan ju också diskuteras.

Men det har ju inget med källkritik-problemet som jag pekar på. Där är det användarna som inte tänker efter innan de sprider dynga som en normalt funtad person borde kunna lista ut är skitsnack och en mindre begåvad person borde iallafall kunna googla sig till sanningen.

9. Droid55

Droid55 Guest

Visst "godkänner" man villkoren när man ansluter till nätverket. Det betyder dock inte att Facebook är fri från kritik pga. att de flesta godkänner villkoren utan att läsa. För med handen på hjärtat, läser du alltid villkoren? Jag läser alltid villkoren om det gäller avtal med betalning osv. Annars kan jag inte påstå att ens jag läser villkoren för nätverk jag ansluter till. Jag anser mig ändå inte vara mindre begåvad, korkad eller annat.

Sen kan jag nog tala för de flesta när jag säger att användarvillkoren är dåligt formulerade. Det är inte meningen att man ska behöva vara en jurist eller dylikt för faktiskt begripa användarvillkoren.

Angående begåvning. Då och då dyker det upp en tölp som menar att man är mindre begåvad om man inte förstår vad någon säger som använder ett större vokabulär (egentligen ord som inte ingår i vardagsspråket). Enligt mig är det tvärtom. Man är obegåvad om man saknar förmåga att anpassa språket efter åhöraren.

Samma anser jag om Facebook eller egentligen alla sidor som har svårlästa användarvillkor. De har inte användaren i åtanke när de använder ord och termer som folk inte använder till vardags. Ännu mindre barn från 13-årsålder.

Återigen, jag vet inte om jag är blind eller omedvetet sorterar bort det. Men jag verken läser eller hör om "dyngan" du pratar om.

10. keyser

Mottagna gillanden:
    13 188
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Efter ett tag har man ju filtrerat bort de värsta förbrytarna i vänner-listan.

Jag tror fortfarande vi pratar(skriver) förbi varandra.
    Jag menade aldrig Facebooks användarvillkor, inte en enda gång. Jag är fullt medveten om att folk inte alltid läser dem eller inte alltid förstår dem.

11. Droid55

Droid55 Guest

Jag sorterar inte bort folk pga. åsikter. Om någon kommer med något felaktigt påstående så är chansen stor att jag sätter igång en debatt. Är det å andra sidan en fråga om smak så låter jag det passera.

12. keyser

Mottagna gillanden:
    13 188
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Nämnde aldrig åsikter, jag menar folk som sprider felaktigheter (som de lätt kan kolla upp) som fakta. Jag brukar ifrågasätta det, men om de fortsätter på samma linje så döljer jag dem.

13. Droid55

Droid55 Guest

Det var det jag reagerade på.

14. keyser

Mottagna gillanden:
    13 188
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Fast i ärlighetens namn var det ett svar på ditt inlägg, från början ville jag lyfta folks brist på källkritik varpå du svarade med Facebook-villkoren. :P

15. Droid55

Droid55 Guest

Fast svaret du gav mig gällde väl Facebooks användarvillkor? ;)

Jag har fortfarande svårt att förstå vad du menar med folks källkritik. Att vissa människor föredrar Apple framför Android handlar liksom inte om källkritik. Jag har personligen aldrig hört en Apple-användare påstå att Apple var först med något, bara vad de tycker om med Apple. Även om någon skulle påstå något sådant känns det inte som något att bli upprörd över eller älta. För det här "drivet" mot Apple på Swedroid och andra icke-Apple sidor är bara löjlig. Fokusera på Android istället. Man måste inte sänka det ena för lyfta det andra.

16. keyser

Mottagna gillanden:
    13 188
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Jag menar att de köper påståenden utan att kolla upp saker. Jag har fått saker presenterade för mig på iPhone som Apple-uppfinningar - ett exempel är notifikationsmenyn - men visst, de kanske drev med mig.

Det är väl inte främst Apple i sig, men det är en del av problemet, folk kollar inte upp saker. De läser ett obskyrt påstående på en obskyr sida på nätet och köper det omedelbart som en sanning och sprider det.

Och ja, mitt svar där gällde Facebook-villkoren, det stämmer.

Edit: På tal om just Facebook-villkor, det har funnits delningar på Facebook där folk tror att de uppdaterar sina villkor genom att dela ett specifikt inlägg på Facebook, ett gyllene exempel på att inte kolla upp vart saker kommer ifrån.

17. Ior

Ior Adult Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Alla andra utom Rebecka och Keyser tänker: "Hell no, det där ger jag mig inte in i..."

18. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 962
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    @keyser@keyser; och @Rebecka@Rebecka; väldigt viktigt att läsa alla användarvillkor. Kan gå väldigt illa annars [emoji23]

http://en.m.wikipedia.org/wiki/HumancentiPad

19. keyser

Mottagna gillanden:
    13 188
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Du sitter säkert där på Facebook och delar sanningen om något. ;)

20. Droid55

Droid55 Guest

Och för detta fortsätter vi älta vidare? ;)

Haha, snarare ett gyllene exempel på hur viktigt det är för Facebook att förtydliga vad och var deras villkor är. Sen kan man ju tycka att folk är korkade när de tror att de uppdaterar sina villkor genom att dela ett specifikt inlägg. Det är väl folk som inte är så bra på datorer. De kanske är bra på annat så man ska väl inte dumförklara någon för vara dålig på datorer. (Jag vet att man gör för jag är själv sån men det är både fel och högfärdigt).

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.