Sandlådan 14.0/Nunnor prataomvadsomhelstnärsomhelst-tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av tontmobil, 14 aug 2015.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Alligatorn

Alligatorn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8
  2. chrippe7

chrippe7 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 189
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Hehe, den här månaden har det faktiskt gått bra. Hittils i september ligger jag plus runt 30k :D
    Tack!

3. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Har märkt detta.. :/

Ahh, the Swedish jealousy sets in.. :3

4. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 410
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Du får ju tipsa lite så vi kan rygga! :D

5. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 044
    Telefon:
    Galaxy S25 Edge

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S25 Edge
    Sjukt sugen på en moto 360 hoppas den sjunker i pris nu när gen 2 släpps

6. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    @indika@indika;

Har du tvättat bil idag? [emoji14]

7. tontmobil

tontmobil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    474
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Grattis och hoppas att du hade en bra dag :=
    @Sweden2@Sweden2

8. indika

indika Custom Android Super Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    aha okej,

För inte alls så länge sedan så var det alltid upp till programmeraren att sköta hanteringen av arbetsminnet på datorn. Det går till så att om jag vill räkna ihop 1+1 så måste jag spara resultatet om jag vill använda det senare. Jag behöver då berätta att det är en siffra samt peka ut en plats i ramminnet där siffran skall sparas.

För det första behöver jag veta om platsen är ledig och sedan allokerar jag så mycket plats jag tror att siffran kommer att ta i anspråk. En standard integer (heltal) på 8bit kan innehålla tal upp till 256, 16bit upp till 65 536 osv. Sedan finns det såklart andra typer om jag förväntar mig decimaler eller ren text med mera.

Vill jag optimera mitt programs minnesanvändning kör jag alltså med den minsta möjliga storleken på mina typer, det är ju onödigt att spara talet 45 i en 32-bitars int som kan hålla tal upp till 4 miljarder. I mitt program kommer jag att skapa en pekare som pekar på området i minnet där mitt tal ligger så att varje gång jag behöver det använder jag pekaren. När jag är säker på att talet inte längre behövs förstör jag pekaren så att jag eller något annat program kan ta över den platsen i minnet och spara något annat där.

När man jobbar med pekare på objekt på det sättet kallas det objektorienterad programmering.

Nuförtiden i många nya programmeringsspråk är programmeraren nästan frikopplad från pekarna på det sättet att vi inte längre behöver förstöra dem. Vi måste fortfarande deklarera dem i koden men vi behöver inte bry oss om var de hamnar eller när de skall förstöras. Anledningen till det är att våra program körs av ett annat program som kallas för vm (virtual machine). Java är ett bra exempel på det, där behöver inte programmeraren ta hänsyn till vilken typ av cpu som kommer att köra programmet jvm tar hand om det. Vidare så förstör din vm pekarna åt dig när de inte längre kommer att anropas i koden och det är det vi kallar för garbagecollector. Den städar helt enkelt minnet kan man säga.
    Fördelen med detta förutom att det blir färre kodrader och mindre bekymmer för programmerare är att du kan använda samma kodspråk på olika plattformar. Installera java på windows macosx eller linux och programmeraren behöver inte bry sig, bara skriva javakod och strunta i kompabiliteten. VM kör ditt program och bygger om koden till något som är kompitabelt med ditt system. Detta görs i runtime, alltså när programmet körs.

Det är därför du måste ha JavaVM installerat på datorn för att kunna köra javaprogram eller uppdatera .NET Framework på din windowsburk för de senaste windowsprogrammen. Windows VM som tar hand om runtime heter CLR, Common Language Runtime. I Android heter vm ART vilket står för Android Runtime och det är en modifierad java vm. Vi bygger ju androidappar i javakod som du kanske vet.

Anledningen till att programspråk som c++, där man fortfarande sköter minneshanteringen själv, fortfarande är så populära är att där kompilerar koden ner till maskinnivå och kan exekveras snabbare av cpu:n eftersom det inte finns ett mellanlager, ingen VM. Det gör ditt program snabbare helt enkelt. Stora program som spel är oftast kodade maskinnära därför att prestandan man vinner där är märkbar.

Det microsoft gjort nu med den nya platformen är att dina mobilappar kommer att kompilera ned till maskinnära kod som exekveras väldigt snabbt men programmerarna behöver ändå inte ta hand om minnet därför att garbagecollectorn är inkluderad i ditt program. Så städningen sker ändå även fast det inte finns något program som kör ditt program så att säga. Jag tycker det är skitballt :P

Continuum är att du kan ansluta tangentbord, mus och skärm till telefonen. Apparna du skriver för w10mobile har även ett flertal former. Dvs en för mobilstorlek, en för surplattestorlek och en för stora skärmar. Innehållet i appen anpassas efter skärmstorlek. Om du ansluter telefonen till en skärm så får du fram ett skrivbord som ser ut precis som windows 10 gör. Du har startmeny och hela paketet men det är telefonen du kör allting från.

Continuum;

9. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Följer länken, laddar ner och installerar över min nuvarande app. Testar igen och får precis samma meddelande.

Amazon, y u do dis.

10. indika

indika Custom Android Super Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Haha wtf Fick kalla kårar när jag såg audin men regplåten lugnade ner mig :)

11. Alligatorn

Alligatorn Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Jag ligger - 5-6 k i mina aktier.. Typ slutat med bettanded , tror jag har en fyrling som avgörs i helgen :)

12. cavveman

cavveman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Godmorgon allihopa.
    Sovit bra?
    Själv vaknade jag 01:30 pga toalettbesök.
    Försökte somna om.
    02:30 så insåg jag att det inte var lönt att somna om.
    Gå ut på morgonpromenad.
    Komma tillbaks till lägenheten 03:30.

Kanske dags att överväga sömnmedel :(

13. Droid55

Droid55 Guest

Whoa, that wall of text! :scared::teeth:

Det låter invecklat det där med garbage collector, men kortfattat så betyder det att garbage collector sköter om arbetsminnet (frigör automatiskt arbetsminne som inte kommer att användas igen)?

Continuum låter asnice! Tack för videos. :)

14. Droid55

Droid55 Guest

Vet inte om du har något att gå upp till men hur dags lägger du dig när du vaknar så?

Själv har jag motsatt problem, jag sover för länge.
    Sover jag för länge så vaknar jag med huvudvärk och jag är fortfarande trött.

15. cavveman

Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Går och lägger mig runt 22:00 - 22:30.
    På helger har jag inget att behöva ta mig till.

16. Droid55

Droid55 Guest

Ok, då sover du ju inte länge. Tänker du mycket eller mår du dåligt över något?
    När jag har sömnproblem (även om det oftast har motsatt effekt på mig) så beror det på att jag grubblar, mår dåligt och/eller tristess.

Ska inte säga åt dig vad du ska göra men jag skulle undvika sömntabletter till varje pris. Jag skulle undvika alla tabletter till varje pris. Sömnproblem har en orsak och sömntabletter döljer bara symtomen, de löser inte grundproblemet.

17. cavveman

Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

Inget sådant för min del, jag har bara svårt att somna om. Någon slags rädsla att om jag somnar om så kommer jag försova mig(har hänt förr när jag var yngre).
    På kvällar har jag inga problem att somna, men det sker något undermedvetet när klockan passerar 23:59:59. Som att det undermedvetna talar om för mig, ny dag försov dig inte.

18. Droid55

Droid55 Guest

Det där känner jag också igen faktiskt. När man gick i skolan eller när man jobbar. Jag brukar dock inte sova så lite som du eller vakna så tidigt. Det brukar mer vara att jag inte sover djupt och vaknar 5 min innan klockar ringer (ibland tidigare men då snackar vi kanske 1h innan).

Det bästa jag har gjort var att införskaffa en radioklocka. Nu använder jag min mobil (vilket gör att jag inte sover lika djupt) men när jag var yngre så kunde jag inte vakna av någon mobil eller vanlig väckarklocka. Radioklockan däremot hade så hög volym och gjorde så mycket väsen ifrån sig att jag inte kunde ignorera den även om jag sov djupt. Mao så vågade jag sova ordentlig för jag visste att radioklockan skulle väcka mig.

19. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 515

MINA ENHETER

3,5 timmes sömn, jävla höstkonferens [emoji42] [emoji42] [emoji42]

20. cavveman

Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    FAN I HELVETES JÄVLA FANSKAP

Skulle avinstallera Creation Kit för Skyrim.
    Steam plockade bort hela spelet istället [​IMG]
    Nu måste jag dra ner hela spelet + alla mods jag använder samt börja om från början med en mod jag höll på att skapa

Fan ta er Steam samt cavveman som inte hade backup på sina filer...

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.