Sandlådan 14.0/Nunnor prataomvadsomhelstnärsomhelst-tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av tontmobil, 14 aug 2015.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13 469
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Blir ju alltid trubbel när någon hundras blir poppis, då sätter valpfabrikerna igång och oseriösa uppfödare pumpar ut trasiga djur utan eftertanke, och korkade Svenskar köper insmugglade hundar med helt okänd bakgrund bara för att de är lite billigare (i inköp).

2. Droid55

Droid55 Guest

Ändå har SKK en makt som de inte utnyttjar. De kan göra betydligt mer för hundaveln om de inte vore lika pengakåta som hunduppfödarna.

För övrigt är det inte bara populära hundraser som drabbas (eller hundraser med dåligt utbud av individer). Inavel är mer regel än undantag pga. stängda stamböcker och fixering på utseende. Att hundarna ska se ut som kopior verkar mer relevant än både hälsa och egenskaper.

3. keyser

Mottagna gillanden:
    13 469
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    SKK har ju ingen riktig makt alls, egentligen, det är fritt fram att avla hundar helt utanför deras översikt. Så vitt jag vet har de ingen myndighetsmakt. De kan eventuellt utesluta uppfödare, men det hindrar ju inte folk från att köpa valpar från de uppfödarna.

4. Droid55

Droid55 Guest

Jo, SKK har makt som största hundorganisationen i Sverige. De har inte makt över Sverige men de har makt över sina medlemmar. De kan sätta upp regler (vilket de redan gör!). Många vänder sig till SKK när de ska köpa hund. Majoriteten köper inte smuggelhundar. Ändå väljer SKK att sätta ribban lågt. De låter vem som helst föda upp hundar och har knappt några krav alls. De hundraser som har någorlunda krav är hundraser som har högre krav från köparen (polishundar, vallhundar, jakthundar, brukshundar). Alla sällskapshundar som utgör en stor andel (kanske en majoritet) har långt ifrån samma krav om ens några krav alls.

Sen kvarstår faktum att oavsett hundras så tillåter SKK inavel, de har stängda stamböcker, de håller utställningar vilket egentligen inte borde finnas. De kunde nöjt sig med en exteriörbeskrivning som finns vid t.ex. MT (mentaltest) utan behöva genomför just MT eftersom det är anpassat efter brukshundar.

5. keyser

Mottagna gillanden:
    13 469
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    @Rebecka@Rebecka - Får jag gissa på att du har en blandras-hund?

6. tontmobil

tontmobil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    474
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Undrar vad @Hund@Hund är för ras

indika gillar detta.
  7. Filip a

Filip a Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tja!
    Har en jobb intervju imorgon som hallvärd på en bilfirma. Fick intervjun genom en kontakt som jobbar där. Det här är min första intervju och jag har ingen erfarenhet av varken cv eller personliga brev.
    Till frågorna, tycker ni jag borde skriva ett cv och personligt brev för att ha med mig till intervjun och har ni några tips på hur jag kan förbereda mig? :D

8. indika

indika Custom Android Super Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Ja du skall alltid ha med ett CV och personligt brev. Använd bild i CV:t så du inte känns anonym för den som skall anställa. Förbered dig genom att läsa på om företaget. Ställ frågor då det går dig att verka intresserad av tjänsten. Avsluta med att fråga om den du talar med kan se några hinder för att ge dig anställning. Då har du möjlighet att bemöta eventuella frågetecken direkt och lämnar inte rekryteraren med obesvarade funderingar.

9. Droid55

Droid55 Guest

Nej, det har jag inte men jag var 16 år när jag fick honom. Trots att vi inte var pålästa så drog vi en lott när vi valde en av de friskaste hundraserna (en av ett fåtal raser som är billigast att försäkra). Idag är han 9 år och har aldrig varit sjuk. Han fick magproblem som valp pga. torrfoder men när jag läste på och började ge honom BARF så blev allt bra.

10. keyser

Mottagna gillanden:
    13 469
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Ok. För jag har hört allt det du skrev tidigare, och i ALLA de fallen har det varit ägare till blandraser som hatat kennelklubben, så jag har börjat tro att det hänger ihop på någon vänster.

11. Filip a

Filip a Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tack för ett underbart svar! Har du något tips på en bra mall för cv:n? En djungel med mallar på nätet...

12. Droid55

Droid55 Guest

Om man "hatar" kennelklubben pga. att man själv har en blandrashund så gör man det av fel anledningar.

Mitt problem är inte att man avlar mot ett mål dvs. en typ av hund. Jag tycker snarare att det är självklart att man SKA ha mål med sin avel. Om målet däremot handlar om utseende så är det inget giltigt mål. Aveln ska bygga på egenskaper och hälsa, och hälsa hänger ihop med exteriören.

Hade det funnits någon vettig kontroll (organisation) av blandrasavel med riktiga mål så hade jag var positiv till det också. De som väljer eller gillar blandrashundar har i varje fall en sak gemensamt, de strävar inte efter kopior, vilket betyder att det inte finns en anledning till att inavla. Inavla är en snabb och farlig väg för skapa så lika hundar som möjligt i bekostnad på sämre immunförsvar, sämre genpol och fler åkommor.

Det finns en kvinna vid namnet Ildiko i 08-området som avlar fram hundar utanför SKK (ingen etablerad hundras, hon börjar från noll). Hon driver en hundskola nu så det verkar som att hon lagt aveln åt sidan (eller gör uppehåll). Hon äger även sina uppfödda hundar och jag vet att en är mögelhund. En mycket vettig kvinna som jag snackade med för några år sedan. Hittade henne ursprungligen via hennes artikel på Zoonen http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=1160618 Artikeln är gammal men hon har skrivit nya sedan dess.

13. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    njae men jag kan göra ett utdrag från min egna skalle :)

Skriv kontaktuppgifter i cv:t och det personliga brevet, högst upp i sidhuvudet. Skriv bara din adress om du bor såpass nära arbetsplatsen att det kan ses som en fördel. Bor du långt ifrån kan du bli försenad till jobbet. Samma sak med din ålder, för många personliga brev och cv:n är skrivna som kontaktannonser. SKippa den, efter en intervju har arbetsgivaren frågat vad de vill veta ändå.

Indika Swedroid
    [email protected]
    0707 07 07 07

I det översta stycket av cv:t är det trevligt att skriva en kort sammanfattning av dig själv i fall ditt cv blir separerat från ditt personliga brev. Spendera 5-7 rader på en sammanfattning om dig själv, lyft upp saker som gör dig lämplig för tjänsten på ett sätt som på minner om det personliga brevet men håll det kort. Undvik alltid ord med negativ laddning.

"Det händer intressanta saker på den tekniska biten just nu och vi lever i en spännande tid vilket gör att jag följer androidnyheter med stor upphetsning. Jag brukar spendera mycket av min tid på swedroid eftersom jag tycker om att diskutera tekniska framsteg och samtidigt får en kick av att hjälpa andra användare som stöter på problem. Med hjälp av min smartklocka brukar jag logga och föra statisk över min träning som jag sedan jämför med min frus. När vi inte tränar eller jobbar brukar vi peta runt lite i kollonilotten eller testa olika fik i stockholmsområdet."

Listan på din kompentens delas enklast upp i två delar, Utbildningar och Anställningar. Börja med den som är mest relevant för jobbet du söker. Om du nyligen har avslutat en utbildning och skall söka jobb inom det listar du utbildningarna först, sedan tidigare anställningar.

Du har en fördel om du kan bifoga betyg och anställningsbevis för dina meriter, om du inte har det försök lämna kontaktuppgifter till någon tidigaree chef eller kollega som kan intyga din anställning. Ring alltid dina referenser först och förbered dem på att de kanske blir uppringda. Säg något i stil med " Om jag får jobbet så skickar jag över ett par biocheckar". Det är viktigt att du kontaktar dessa personer i förväg. Annars kan det gå illa.

*phew*

14. Filip a

Filip a Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Fan vad du är grym! Tackar!

15. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 996
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    @ASR@ASR; precis bestämt mig och skulle lägga en order på en opo. Out of stock under tiden jag fyller i mina uppgifter.... Jaha back to square one [emoji37]

16. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Lycka till :)

17. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 410
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
  18. bvb

bvb Solbränd Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 419
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
  19. keyser

Mottagna gillanden:
    13 469
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Ja, jag vet inte riktigt varför de är arga på kennelklubben, men det finns säkert någon klurig anldning.

En gång i tiden så födde mina föräldrar upp hundar, det var på 80-talet. Anledningen till att jag bråkar lite med dig är att jag vet att även om de födde upp "svåra" hundar, så valde de i största möjliga mån att spreta så långt som möjligt från inavel och tog ofta in hundar från andra länder för att inte skapa genetiska problem. Så i mina ögon pysslar inte seriösa uppfödare med medveten inavel.

20. Niddz

Niddz Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

2.15 Förstår att strecket i rutan har ingenting med det att göra utan hur många rutor det är på rad, dvs 10 sen antar jag att man ska ta .1 som 10 x 0.1 = 1.0 ms

På 2.16 är det 4 x 20, förstår inte vart dom hittar fyran men förstår vart dom hittar 20.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.