njae men jag kan göra ett utdrag från min egna skalle
Skriv kontaktuppgifter i cv:t och det personliga brevet, högst upp i sidhuvudet. Skriv bara din adress om du bor såpass nära arbetsplatsen att det kan ses som en fördel. Bor du långt ifrån kan du bli försenad till jobbet. Samma sak med din ålder, för många personliga brev och cv:n är skrivna som kontaktannonser. SKippa den, efter en intervju har arbetsgivaren frågat vad de vill veta ändå.
Indika Swedroid
[email protected]
0707 07 07 07
I det översta stycket av cv:t är det trevligt att skriva en kort sammanfattning av dig själv i fall ditt cv blir separerat från ditt personliga brev. Spendera 5-7 rader på en sammanfattning om dig själv, lyft upp saker som gör dig lämplig för tjänsten på ett sätt som på minner om det personliga brevet men håll det kort. Undvik alltid ord med negativ laddning.
"Det händer intressanta saker på den tekniska biten just nu och vi lever i en spännande tid vilket gör att jag följer androidnyheter med stor upphetsning. Jag brukar spendera mycket av min tid på swedroid eftersom jag tycker om att diskutera tekniska framsteg och samtidigt får en kick av att hjälpa andra användare som stöter på problem. Med hjälp av min smartklocka brukar jag logga och föra statisk över min träning som jag sedan jämför med min frus. När vi inte tränar eller jobbar brukar vi peta runt lite i kollonilotten eller testa olika fik i stockholmsområdet."
Listan på din kompentens delas enklast upp i två delar, Utbildningar och Anställningar. Börja med den som är mest relevant för jobbet du söker. Om du nyligen har avslutat en utbildning och skall söka jobb inom det listar du utbildningarna först, sedan tidigare anställningar.
Du har en fördel om du kan bifoga betyg och anställningsbevis för dina meriter, om du inte har det försök lämna kontaktuppgifter till någon tidigaree chef eller kollega som kan intyga din anställning. Ring alltid dina referenser först och förbered dem på att de kanske blir uppringda. Säg något i stil med " Om jag får jobbet så skickar jag över ett par biocheckar". Det är viktigt att du kontaktar dessa personer i förväg. Annars kan det gå illa.
*phew*
Click to expand...