Jag kan betala 1000 kr för en iPhone, och 3000 för en HTC (dhd t.ex, begagnad). Så vad det är för märke, spelar ingen roll.
Det gäller att hitta rätt köpare. Om 99 av 100 är iPhone-Fanboys, måste du hitta den 1 som är HTC-fanboy... fattar du vad jag menar?
Om Apple pushade ut, 5 mobiler per år, så skulle deras mobiler också ha lågt andrahandsvärde.
Såhär skriver en som ska sälja sin Desire Z på blocket.
5 300 i affär? Prisjakt.se -> desire z -> 3 380kr, för en ny desire z.
Får han den såld? Ja det låter ju bra, 3000 för en telefon som kostar 5300 i en affär (säljaren skrev: använd i 3 veckor, inga repor, köpt i Sverige).
Hittar en annan annons, onekligen likt din annons
Ytterst lite använd? Det är en telefon för ~4000kr (ett par månader tillbaka), och den är "Ytterst lite använd". Den är inte ytterst lite använd, det har testats appar på den, man har lekt med utskjutbara tangentbordet, normalt slitage.
Pris: 3500kr. DYRARE ÄN VAD EN NY KOSTAR!
En sista:
Alltså, en 2 veckor gammal telefon som är oanvänd? Den som köper telefonen lär märka att paketet är brutet. Skyddsplasten på telefonen är borta, etc etc. Vad vill han ha? 4 200kr eller en Nexus S.
Jag har min guldklimp, en HTC Desire med Amoled-skärm (ganska unikt), den är rootad, repfri display, 1 mini mini repa i skalet och har ett hardcase. Fungerar finemangens med Android 2.3.3. Jag skulle vilja få 3500kr för den, det är den värd, enligt mig. Men så fungerar inte marknaden.
Marknaden tycker att en iPhone 3GS Begagnad, ska kosta 4500kr. Så då säljer alla sina Begagnade 3GS, för ~4500kr. Om marknaden tycker att en begagnad Desire Z ska kosta 2000kr, så får alla som ska sälja sin Desire Z, lägga ett pris på ~2000 kr.
Tumregel:
Vill du sälja snabbt, sälj billig (i ditt fall, nånstans under 3000kr).
Vill du tjäna på säljet, sätt ett pris på, 3800kr. Men räkna med att det KAN ta tid innan någon nappar.
Slår jag upp Desire Z på blocket, hittar jag kanske 4-5 telefoner under 3.800kr. När dessa blir sålda, kanske din blir såld. Beroende på om någon annan hinner lägga upp en ny telefon som är billigare än din.
Alla "nyare" telefoner, fungerar, är hyfsat repfria, ibland helt repfria. Så en annons med "HTC Desire Z , Repfri Oanvänd 4000kr!" fungerar inte.
"Vill sälja min Desire Z pga att jag fick en ny i födelsedagspresent. Den fungerar bra, är försiktigt använd och har inte hittat en enda repa. Utgångspris: 2500kr, kan diskuteras vid snabb affär".
Pling pling pling pling , 4 st Intressanta köpare. Dags att börja se vem som vill betala mest. Mass-mail: "Hej, har fått en del intressenter, en säger att han kan ge 2.700kr, nån som kan toppa?".
Nu blev det budgivning helt plötsligt... Du börjar lågt, slutar lite högre.
(Detta är inget jag testat i praktiken, men det skulle ju kunna fungera, om man hittar rätt köpare, kan man sälja en soppslev för 5 gånger priset på vad de kostar på IKEA).
Nu blev jag jävligt långrandig. Men jag vill bara att du ska förstå att du kan inte sälja din begagnade, din "gamla" desire z för 3200kr, om en ny kostar 3.380kr.
Om jag står utanför Elgiganten och säger "Tja itadruid, vill du köpa min 3 månader gamla Desire Z för 3200kr, repfri och fungerar och har annvänt hardcase?", och du vet att inne på Elgiganten kan du köpa en ny fräsch Desire Z för 3.380, med ny fräsch garanti och allt, skulle du ta mitt erbjudande då?
Click to expand...