Sandlådan 21.0/Ugnspannkaka prataomvadsomhelstnärsomhelst-tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av jnsson, 23 okt 2016.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. cavveman

cavveman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Din gör skäl för namnet i varje fall :D

2. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

@Rebecka@Rebecka de finns ju de som vill ha barn men av biologiska skäl inte kan det. Ska de då bara svälja sin barnlöshet? Du låter väldigt elak i ditt tänk.

3. Droid55

Droid55 Guest

Så du menar att man ska ta mer hänsyn till barnlöshet än till barnen? Självklart är det tråkigt för de som inte kan få barn men de får helt enkelt acceptera det. Man ska under alla omständigheter försöka låta barnet växa upp med sina biologiska föräldrar eller åtminstone släktingar. Man ska inte tro att det är en bra lösning att skicka ett barn till andra sidan jordklotet.

4. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Tänk om barnen faktiskt får ett bättre liv pga adoptionen? Det är inte riktigt så att adoptionspengarna räcker barnets liv ut.

5. Droid55

Droid55 Guest

Får ett bättre liv? Bortsett från mat, kläder och skolgång, något som istället bör fås i hemlandet, vad är det som är bättre? Barn behöver inte pengar och materiella ting, de behöver sina föräldrar.

6. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

"Bör kunna fås"

Väldigt lätt för dig att sitta här och säga.

7. Droid55

Droid55 Guest

Ja, det är det. Det är lätt för mig att säga att det är egoistiskt att ta barn ifrån deras föräldrar och tro att man gör en god gärning.

8. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9 798
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Så det är bättre att ett stackars barn bor hos sina biologiska föräldrar, börjar arbeta i en fabrik som tillverkar kläder åt HM när de är typ 6år för att hjälpa till med försörjning åt sin familj och sedan dö en alldeles för tidig död pga all gift de utsätts för i fabriken.

Jag har flera i min bekantskapskrets som är adopterade och de är väldigt tacksamma för det.

9. Droid55

Droid55 Guest

Vi kanske ska sluta handla från HM istället? Om man nu vill göra något för barn, eller det är bara barnet man får adoptera som man ska bry sig om?

Dessutom ska man komma ihåg att alla barn inte har samma öde i hemlandet. Det är inget som säger att de inte kommer ta sig ur det. Avsnittet jag såg av Spårlöst visade att hennes mamma, bror och syster hade lyckats ta sig därifrån. Brodern var arg på mamman som gav bort systern. Så mycket sorg.

Du har väl inte glömt att förr i tiden så fick även barn jobba i Sverige? Du vet, bidra till familjeförsörjning. Vi har inte alltid haft det så här och vem säger att de alltid ska ha det så?

Sen ska du komma ihåg att alla barn som adopteras inte har samma öde som de i din bekantskapskrets. Om du nu ska försvara adoption med att det faktiskt finns barn som får växa upp under sämre förhållanden, så ska vi kanske diskutera att det finns adoptivföräldrar som är dömda för sexualbrott som fått adoptera barn. Fråga mig inte hur det kan gå till, antar det är samma brist på koll som när pedofiler lyckas få jobb i förskolan. Sen finns det förstås fler missförhållanden i adoptionsfamiljer än detta.

Nej, det enda rätta är att till varje pris göra det möjligt för föräldrar att kunna behålla sina barn. Det är att ha barnens bästa i åtanke.

10. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 993
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    @Rebecka@Rebecka du behöver ärligt talat ut och se hur världen faktiskt ser ut. Allt är inte svart och vitt som en dokumentär visar. De är självklart fokuserade och VINKLADE för att visa det de vill lyfta. Adoption inom det egna landet, är det med helt fel?

11. Droid55

Droid55 Guest

Tror du att jag är helt ensam om denna åsikten? Så alla som har en åsikt som skiljer sig från sin egen behöver "ut och se hur världen faktiskt ser ut"? Vad har ni gjort som gör att ni vet att hur världen ser ut och sitter inne med facit eller är det bara ett försök att trycka ner min åsikt?

För övrigt handlar inte Spårlöst alls om detta (det är väl ingen dokumentär heller?). Programmet talade inte alls om detta, att adoptionen skulle varit dålig eller något. Det är jag själv som gör den bedömningen. Egentligen hade jag åsikten innan jag såg programmet men när jag såg programmet blev jag bara med övertygad om min åsikt.

12. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 676
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag kan ju säga att jag är adopterad o jag skulle inte vilja bo i Bulgarien med de föräldrarna.

13. tontmobil

tontmobil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    474
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
  14. Droid55

Droid55 Guest

Jag vet inget om just din situation men det här handlar inte om enskilda adoptioner. Det handlar om fenomenet att adoptera barn från fattiga länder och tro att man gör en god gärning.

15. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 676
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag håller iallafall inte med om det du skrivit. Jag känner också personer som blivit adopterade o ingen tycker det är konstig. Jag håller med @chraist@chraist @220volt@220volt mer iallafall

16. Droid55

Droid55 Guest

Personen i programmet sa inte heller något ont om att ha blivit adopterad. Så det förvånar mig inte.

17. joström

joström Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    261
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung s23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung s23 Ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13
    Platta:
    iPad Pro 11 (2018)
    Jag tycker adoption är bra, jag har träffat många hemlösa / föräldrarlösa barn då min farmor sysslade med välgörenhet innan främst i Ukraina och vitryssland. Dom barnen skulle skulle få det så mycket bättre att få bli adopterade och flytta till exempelvis Sverige.

18. Droid55

Droid55 Guest

19. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13 439
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    Helt rätt, alla borde bara stanna med sina natturliga föräldrar, även om det betyder fattigdom, slavjobb, misär och en tidig död. Bättre det än att den vite mannen lägger beslag på de utsatta barnen...

20. Droid55

Droid55 Guest

Så påstår man att det är jag som ser världen svartvit? :ehm:

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.