Sandlådan 26.0/Zuccotto prataomvadsomhelstnärsomhelst-tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av tontmobil, 21 aug 2017.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. inact_0018

inact_0018 Teen Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    255

MINA ENHETER

Glöm Android honey [emoji8] Du är med mej & @Ascii@Ascii nu...and we'll never let you go! [emoji173]️

Last edited: 4 sept 2017
  2. Droid55

Droid55 Guest

Tycker ärligt talat inte att färdigrätter smakar bra. Köper aldrig själv men min pappa äter de ofta och varje gång jag får för mig att prova så är jag så besviken. Förutom thai-boxarna så kan jag tycka om fryspizzor men jag tycker bara de blir bra i luftfritös och inte i mikrovågsugn. Matpajer är också goda men gör sig också bäst i luftfritös.

Drygt som fan med matlådor men om jag var tvungen skulle jag försöka göra storkok på helgen och sen göra matlådor för hela veckan.

Ni har inga lunchrestauranger? Det är inte mycket dyrare än McDonalds eller kanske lika dyrt beroende på vilken meny man väljer. Mycket godare mat på lunchrestauranger än på McDonalds. Vanlig hederlig husmanskost som varierar från dag till dag. Vi åt ute mycket ett tag och testade bland annat dessa lunchrestauranger. Det var gott. Skulle aldrig välja McDonalds framför det (fast jag går å andra sidan aldrig till McDonalds eller andra hamburgerkedjor).

Om du kan gå till McDonalds så måste det vara godare och mycket enklare att ta med en egen hamburgare. Hur enkelt är inte det? Stek hamburgare, ta med hamburgerbröd, majonnäs, tomat, sallad och vad du nu vill ha i burgaren. Pommes kan du inte ta med och värma upp men det går väl bra utan pommes?

3. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9 803
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Det är bara massa socker i dessa färdigrätter från Findus, Dafgårds mm.

4. Droid55

Droid55 Guest

Tror inte maten från McDonalds är särskilt nyttig den heller. ;)

Fast det värsta med färdigrätterna är ju att de är så smaklösa och stela. Jag kokar fan hellre ägg och tar med mig. Bara köpa med skagenröra, västkustsallad, räksallad eller liknande och sen har man något smarrigt och mättande. Om man vill kan man köpa frallor till.

5. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 353
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    problemet är att jag jobbar natt så lucnh resturanger är inte öppna, det är mcd/burger king och max som gäller de 2 sist nämda har inte öppet efter 01:00 alla dagar.

Ja matlådor är ett helvetem speciellt med tanke på att man matlådor man värmer upp inte blir jätte upphetsande heller efteråt, manten är ju redan förstörd, viss mat går bra att micra men inte allt.

Kan inte förstå varför det inte finns mer catring företag som har som affärside att sälja matlådor, typ att man kan köpa så man har en i varje dag i veckan.. till RIMLIGT pris typ 40 kr eller så.
    om det görs i storkök och fryser ner kan dom nog får ner priserna rätt mkt.

Kruxet är väl att få det att smaka bra också. Kan smaka riktigt deppigt typ de som hemtjänsten som jag körde ut för massa år sedan dom såg väldigt deppiga ut.

6. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 353
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja maten på MCDdonalds är mkt tomma kalorier, det är ingen mat man blir jätte pigg av, man blir rätt seg och orkeslös. Men det kan vara jävligt gott.. jag går mkt i mitt yrke kanske blir en mil om dagen så man vill ha något rejällt.. en sådan där asianbox känns verkligen lite klent om du förstår..

7. cavveman

cavveman Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

En annan nackdel att jobba natt är att när man är vaken så har man mindre tid på sig för mathandel och mattillagning jämfört med de som jobbar dagtid.
    Så hade jag det när jag jobbade skift, nattveckan så blev det bara färdigmat och pizza etc.

8. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9 803
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Ja Donken är absolut inte bra de heller och man måste käka hur mycket som helst för att bli mätt men ändå varar man inte mätt i många timmar.

Något som är enkelt och gott att göra matlådor på är kycklingstrimlor med ris och någon magrare sås till, typ tzatziki gjord på naturell kvarg. Mättsamt och varar länge.

9. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 353
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja det är sant, jag brukar ställa väckarklockan på 18:00 ibland 18:30 man är inte jätte pepp på att laga matlåda varken före eller efter jobbet då man jobbat 12 timmar.

ska kolla upp det där med slow cooker, annars ska jag kolla om jag kan steka än jävla massa wook grönsaker och kyckling och sedan frysa in, jag har riskokare så om jag åker hem på lunchen kan jag göra det ganska smärtfritt då slipper jag micra riset

Tror jag kan lägga den frysta färdigstekta kycklingen och wook grönsakerna direkt och ångkoka det (står inget om frysta saker i manuelen men antar det går lite längre tid men förhoppningsvis inte för lång tid då min lunch bara är 1 timme). Att koka bara ris tar typ 10 minuter bara i riskokaren.

10. Psicosis

Psicosis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 521
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Hmh. Nu vart man hungrig. Undrar varför.....[emoji849]

11. Droid55

Droid55 Guest

Då förstår jag att lunchrestauranger är uteslutet.

Jag var i Danmark nyligen och där hade de massor av färdigmat i butik, färsk färdigmat. Vet inte hur bra eller goda de var, men det såg lovande ut.

Alltså när du gör matlådor får du ju göra mat som är god att värma upp. Vi gör ofta för mycket mat hemma och sparar och värmer upp. Smakar i princip lika gott uppvärmt som nygjort. Då snackar vi främst om grytor och köttfärsås. Korvgrytor, kycklinggrytor osv. Köttfärsås, tacofärs osv. Servera med ris, pasta eller potatis. Om du ska spara potatis så koka med skal. Skala sen potatisen när du ska värma upp den.

Jag förstår. Pappa tycker också att det är små portioner. Ibland kan han äta två färdigrätter från Findus och Dafgård så då kan vi ju räkna ut att dessa små boxar inte duger för honom. Duger väl bara för mig som går hemma.

12. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 353
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja börjarna är väldigt magra, men om man beställer bacon till upplever jag dom mer mättande, typ macfeast med bacon.. Något som stör mig att förutom menyerna ha helt flytande priser.. är typ olika priser på saker när man är där. tex jag beställde en liten cola och en glass med chockladsås i drive innen för en vecka de kosta tillsamans 20 kr, igår när jag beställde en liten dricka kosta den 19 kr, dom gillar inte heller att ge kvitto, och de har heller ingen prislista.

Försöker komma på vad som ger mest mat för pengarna,
    Provade beställde 2 st double cheese double bacon men dom kosta typ 30 kr. så var inte prisvärt man vill ju hellre köpa burgare och skippa pommes, men verkar faktiskt som man får mest gram för pengarna med menyerna.. och eventuellt en cheese burgare ... Men beställer hellre 2 burgare och skippar pommes..

Hoppas mcd tar tillbaka den här kampanjen dom brukar ha big mac för 25 kr, brukade alltid köpa 2 st då.

Nån som har tips om vad som ger mest mat för pengarna på mcd får gärna tipsa ? :)
    Kan snåla med liten dricka också.

13. cavveman

Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

Slow cookers är bra, men man måste ha koll på så man har lagt in tillräckligt med vätska. annars kan det bli intressant för att uttrycka det milt ^^
    Och vad är det för fejk ris du har. Äkta basmati tar lite drygt 20 minuter att koka :)

14. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 353
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag har ej nördat ner mig i ris, men jag vet att Jasmin ris är typ godast, uncle bens, sist köpte jag coops jasmin ris.. och det besluta jag mig för att slänga.. för de var inget gott alls jämfört med uncle bens.

så Basmati är bättre alltså ? vad är det som skiljer mot Jasmin ?
    Hoppas det finns i min affär...

15. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 710
    Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop, Telenor
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Haha, ungefär som när jag ser på när en livestreamar. Brukar ta ungefär 1 minut in i streamen så har food talket börjat [emoji14]

16. Droid55

Droid55 Guest

Vi brukar göra grytor med kyckling eller korv. Grytorna består sen av massor med grönsaker och såsen kan göras av antingen tomatkross eller sweet chilisås (finns en med mindre socker i). Även gott att använda kokosmjölk. Ibland äter vi det bara såhär eller så gör pappa ris, pasta eller potatis till.

När jag äter LCHF så gör jag bara kött, massa grönsaker och blandar med majonnäs. Simpelt men gott och mättande. Korv mättar bättre än kyckling men det är för att korv är fetare (vilket maten ska vara när det är LCHF). Det går även bra med annat kött typ fläskfilé.

17. cavveman

Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Jasmine är bättre för östasiatisk mat. Jasmine har en tendens att klibba mer.
    Men basmati är bättre för grillade rätter, indiskt och alla andra maträtter.
    Plus att jag tycker inte om ris som klibbar ihop sig ^^
    Med basmati är alla riskorn enskilda :)

Mer info här:
    View: https://www.reddit.com/r/Cooking/comments/4ifkd3/jasmine_vs_basmati/

18. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 513

MINA ENHETER

19. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13 463
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
  20. Droid55

Droid55 Guest

@blackstar@blackstar Hur är det med havregrynsgröt? Något du äter eller gillar? Vissa tycker ju att det är mättande men inte alla. Gillar inte vanlig havregrynsgröt men frögröt är gott. Får du lite mer protein och fett från nötter och fröer också. :)

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.