Sandlådan 27.0/Ålandspannkaka prataomvadsomhelstnärsomhelst-tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av jnsson, 4 dec 2017.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Honda

Honda Ninja Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 646
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

MINA ENHETER

Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Du ska ha sushi som mobil! ;)

2. Droid55

Droid55 Guest

Den som väntar på något gott...

Dogfight!

Ja, tack! Blir det med happy ending? ;)

Jag ska ha dig som mobil. ;)

3. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 329
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Vad blir det för telefon nu då?

4. Droid55

Droid55 Guest

iPhone 7 eller iPhone 8 tror jag (ej Plus). Troligen iPhone 8. :)

5. Droid96

Droid96 Guest

Klokt resonemang i iPhone X-tråden, @Rebecka@Rebecka. En sensor i en mobiltelefon räcker inte på långa vägar om man ska fotografera mycket i mörker. Då är det egentligen bara en riktig spegelreflex som gäller, gärna med fullframe-sensor.

Absolut älskar min gamla D700. Full storlek på sensorn och få megapixlar = stora pixlar = mycket ljus.

6. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 329
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Du har inte funderat på Android då?
    Mate 10 har bra kamera samt ios liknande gränssnitt

7. Droid55

Droid55 Guest

Ja, har man begränsad ekonomi gäller det att prioritera och det är bara för mig att inse att en mobiltelefon inte riktigt lever upp till mina förväntningar. Trodde inte jag hade så höga krav men jag kände när jag tittade på mina bilder att jag var besviken.

Jag vet att många vill uppmana mig att köpa en DSLR men nej, det är för stort och klumpigt för mig. Jag ska inte ta studiobilder eller dylikt. Det ska vara en liten kamera som man kan enkelt kan ta med sig överallt. Dessutom vill jag inte lägga massa pengar på objektiv så ett fast objektiv är ingen nackdel för mig. Nog allt har jag övervägt en spegellös systemkamera igen men jag tror inte det vore klokt. Jag hade en G7 X tidigare och fan vad jag saknar den. Så liten men ack så bra. Nu finns ju G7 X Mark II men vi får se vad det landar på tillslut. Jag har inte bråttom att köpa något men det lär troligen bli något sånt. :)

8. Droid96

Droid96 Guest

Kul!

Lägger du ut dina bilder någonstans eller är det bara för privat bruk?

9. Droid55

Droid55 Guest

Nä. Jag fick testa Honor 8 en gång och jag gillar inte riktigt deras iOS-kopia. Det enda som skulle locka är Pixel men jag föredrar nog iPhone ändå (gen 1 saknar dessutom OIS). Samsung gör alltid roliga telefoner (hallå, Active!) men jag gillade inte mjukvaran. Nu när jag tänker på det gillar jag iOS appar bättre också. Inte exakt alla förstås men överlag känns de mer finputsade.

Det enda som verkligen talar för Android är möjligheten att spela in samtal. Samtidigt känns det fel att välja bort ett ekosystem bara för det.

10. Droid96

Droid96 Guest

Varför spelar man in samtal? :)

11. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 329
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Du borde ge Pixel en chans. Det där med ekosystemet argumentet känns allt mer urvattnat. Google har också ett ekosystem som funkar bra men är bredare.

Ja spela in samtal är bra. Min Xiaomi mi mix har det inbyggt i mjukvaran utan några extra appar behöver vara installerat mkt smidigt.

12. Finskpinne

Finskpinne Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    Ja tack <3

13. Droid55

Droid55 Guest

Jag har inte varit så aktiv som jag vill vara. Dock har jag inte lagt ut något förutom videos men det är från en telefon. Just det, jag gillar ju både foto och video. Så man försöker välja en kamera som göra båda delarna hyfsat bra för sitt pris och storlek. G7 X var förvånansvärt ljusstark, G7 X Mark II verkar kunna konkurrera med spegellösa beroende på objektiv förstås, men med billigare/kitobjektiv. :)

14. Finskpinne

Finskpinne Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    15 Pro
    @Rebecka@Rebecka TACK ÄNTLIGEN :D
    Nu kan jag somna i lugn o ro :P

15. Droid55

Droid55 Guest

För folk ska hålla vad de säger, kanske främst när man avtalar med t.ex. teleoperatörer (ja, jag litar inte på någon). Sen är det ju bra om man råkar ut för hot att ha det som bevis. Inte för att jag har blivit utsatt för hot per telefon men pappa har. Annars kan det vara bra för de gånger man glömt vad som sagts (klockslag, gatunamn) så kan man lyssna på det igen. De flesta samtal slängs dock.

Jag är väl medveten om att Google har ett fungerande ekosystem också. Jag använder redan deras ekosystem (Gmail, Chrome, Foto, YouTube, Översätt osv.) och Chromecast. När det kommer till datorer så står det mer mellan Windows och Mac än mellan Chromebook, för det är inte riktigt samma sak. Jag föredrar Mac alla dagar i veckan framför Windows. Aldrig varit så nöjd. iPhone och Android är betydligt tuffare, men det känns mer naturligt att välja iPhone när man har Mac. Jag har inga planer på överge Mac. Jag skulle lätt köpt en iPad om jag kunde motivera varför, vilket jag inte kan i dagsläget. Androids surfplattor lockar mig inte alls av någon anledning. Pappa har en sån nu och den är väl trevlig och så, speciellt för sitt pris. Inget för mig dock.

16. Droid55

Droid55 Guest

Nu kan du drömma om mig istället. ;)

17. Droid96

Droid96 Guest

Okej, låter kanske inte som något som bör vara ett huvudargument vid val av plattform :-)

18. Droid55

Droid55 Guest

Måste erkänna att det är ett ganska bra argument ändå. Min pappa blev chockad när jag berättade för honom att det inte gick att spela in samtal. Hans reaktion "och för det betalar du 13 tusen kronor.". [emoji23]

19. Oceanic

Mottagna gillanden:
    4 329
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Vad kan du göra på mac som du inte kan göra på windows?
    Jag har använt windows sedan 3.11.
    Jaf personligen tycker windows är snyggare.

20. Droid55

Droid55 Guest

Nu orkar jag inte argumentera varför jag föredrar Mac framför Windows. Klockan är för mycket för det. Kanske en annan dag. ;)

Det handlar inte nödvändigtvis om yta (även om jag gillar Apples designspråk) men det krånglar aldrig för mig, känns logiskt och jag gillar medföljande program som iMovie. Windows motsvarighet MovieMaker (numera nerlagt?) var ju ett skämt i jämförelse. Jag blir bokstavligt talat provocerad varje gång jag tvingas använda en Windows-dator. Jag har nästan glömt hur man manövrar den, och så sa folk när jag skaffade Mac att det skulle bli en stor omställning att förstå sig på Mac. Än idag förstår jag inte vad de menade.

Nu argumenterade jag lite ändå. Skit också. Nu räcker det för ikväll. :D

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.