Jag har funderat lite på det här med mobilt BankID. Det har ju varit mycket snack om det på sistone. Folk som ringer upp och uppmanar en att logga in på sin bank osv. Det har inte hänt mig men de måste ju hitta ens telefonnummer för det.
Det jag inte förstår är hur så många lyckas att tömma kontot på det sättet? För när jag loggar in med BankID eller ska överföra/betala något, så står det ju i BankID appen VAD det är. Ska jag logga in på banken så står det bankens namn, ska jag överföra eller betala något så står mottagaren + summan.
Någon ringer och lyckas logga in när du ska logga in, fine, det köper jag. Det jag inte förstår är hur de därifrån lyckas att överföra pengar. Det kräver ju att personen även har godkänt det i BankID appen. Är det möjligtvis så att folk slarvar när de försöker logga in igen, så de godkänner en transaktion när de tror att de godkänner en inloggning? Men hur hinner de ens att göra en överföring under den korta tiden personen försöker logga in igen?
Last edited by a moderator: 29 aug 2018