Hade jag varit i sitsen att jag skulle välja dator åt svärföräldrar så hade en Chromebook/box varit alternativet högst upp förutsatt att de skulle acceptera ChromeOS.
Är man jättevan vid Windows så kanske det är lite omständligt med ChromeOS...
Men se det som som en Webbläsare. Det går numera även att köra Android appar på nyare enheter.
En nackdel (eller fördel) är att man måste ha ett Google konto - som man måste ange så fort man loggar in på enheten.. Kanske nyare och dyrare enheter har fingerprint reader för inlogg?!
Ytterligare en nackdel är om de har behov att köra något speciellt program som bara finns i Windows version?! ... men ser jag på mina svärföräldrars användande så är det endast webläsare de använder.
Ett annat alternativ är ju att ladda hem
ChromeOS Flex och testa på befintlig gammal laptop.
Som alternativ två skulle jag nog testat en dator med en vänlig Linux dist, typ Zorin OS eller Linux Mint. Säkrare än Windows i min mening, framförallt att man inte är lika utsatt för skräp program.
I hårdvaruväg så skulle jag försökt hitta en Chromebook med bra skärm och som är fläktlös... så magiskt skönt om man klarar sig med en mobil cpu... haft en HP PC med en intel M7 - grym!!
Click to expand...