Sandlådan 35.0/First Aid Kit prataomvadsomhelstnärsomhelst-tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av jnsson, 15 jun 2024.

1. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    461
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    TL; DR: Som vi vet är det (kraven) i stora delar en process som redan pågår, se exempel nedan, EU har valt att kodifiera en del, öka pressen om man vill. Europa må tillhöra de regioner som har större köpkraft, men är långt i från homogent, det kommer att finnas ganska stor efterfrågan på relativt "billiga" modeller, och vissa av kraven är förhållandevis lågt satta.

Man kan lika gärna se det som att vissa av kraven slår lite hårt mot dyrare, "flagskepp"; dessa har ofta inte några strömsnåla chip (även om utveckl. alltid pågår) å är heller inte några under av "reparerbarhet" (limmade komponenter etc.); de lär inte med nödvändighet tåla fler fall (med tanke på mer avancerad teknik/optik); även "icke-diskriminerande" tillgång för "professionella reparatörer" till mjukvaror etc. som behövs kanske kan slå lite mot Apple. Det sagt är betalningsviljan större i de segmenten å prisökningar slår inte lika hårt, som du antydde.
    - - -
    Målet med hela övningen är ju som bekant att försöka dra ned på energiförbrukning inom unionen (inkl. indirekt; dvs ökad hållbarhet innebär att något färre mobiler ersätts över tid, det inkl. även knapptelefoner och trådlösa för fasta nätet, vad det verkar, dvs inte tillverkas alls).

Vi har redan sett ökade priser i samtliga prissegment, av olika orsaker, men vi har också sett att lite mer påkostade funktioner ibland implementeras i lägre segment Även om mobiltillverkarna är sammansättningsfabriker, så är ju knappast insatsvarorna, halvledarindustrin etc. en lågkostnadsbransch. :) Att vi köper mer sällan är också en process som redan pågår, och om den förstärks, så lär ju tillverkarna vilja ha ut i vart fall tillräckligt för erhålla ett någorlunda liknande kassaflöde över tid. EU räknar med detta, något färre telefoner säljs (men beståndet ökar); energiförbrukn. är tänkt att minska något.
    Smartphones and Tablets - European Commission.png

Om vi som exempel på "mobiltelefoner i den lägre prisklassen" tar ett antal modeller från Motorola (som förvisso har moto E, moto G, å sedan Edge å Razr etc. i flera modeller), så började de redan härom året introducera vissa funktioner som lär uppfylla flera villkor ganska bra. [Jag har ingen erf. av i sammanhanget Xiaomi, Realme, Nokia (nutida), Fairphone etc. Men t.ex. Xiaomi verkar inte med nödv. vara bättre avseende mjukvara i billigare segment.].

Avseende mjukvara har det levt kvar ganska länge att Motorola fick "1 OS-uppgr. & 2 års säk.uppd". Så lanserades även Edge (mellanseg/prem.) 2020, men fick förlängt till 2 OS-uppgr, samma 2021. 2022 hade man utökat t 2 OS-uppgr. & 3 års säk.uppd. Så såg det även ut snäppet under året efter, 2023, för moto G 3 års säk.uppd. 2023 ökade man för Edge t 3+4 år. 2024 blev det för Edge 5+5 år. Å f.n. tror jag snäppet lägre moto G ligger på 4 års säk.uppd. Det ökar sakteliga, men de släpar efter.

Tidigare var det inte självklart med Gorilla-glas, dvs något hårdare skärmyta, ett av kraven (motståndskraft: fall, skärmyta, vatten & damm).* Som exempel: @jnsson@jnsson tidigare moto g54 (från 2023) å min moto g84 (lanserad samma år) har inte detta (endast omnämnt som "glass front" :teeth:), även om dyrare modeller hade. Men i början av 2024 sa Motorola: "... the entire 2024 portfolio of Motorola devices will feature Corning Gorilla Glass, starting in the second half of this year".
    Global Blog | Motorola announces Corning® Gorilla® Glass will be brought to entire smartphone portfolio

(Å andra sidan, om lägsta krav är 4 på Mohs hårdhetsskala, tror jag enklare härdat glas uppfyller ...)

Skydd mot fall (ca 1m) visst antal gånger och visst antal battericykler tror jag redan de flesta uppfyller någorlunda; blir mer en fråga om var de hamnar på en skala.

Vad gäller vatten & damm tror jag att nyss nämnda exempel (g54 & g84) hade "water-repellent design" resp. "IP54 dust protected and water resistant". Uppföljare som moto g55 (2024) hade Gorilla Glass 5 å fortfarande "water-repellent design", typ IP52, å samma hos moto g85, men de hade alltså introducerat bättre skydd av skärm (att de sedan introducerade "böjd" skärm som på Edge, när det modet försvunnit, å att 3,5mm uttag försvann är snarare sämre).

Kommande moto g86 (lanserad i maj) resp. nyligen lanserade moto g56, har ytterligare justerat dessa parametrar: Gorilla Glass 7i, IP68/IP69 dust tight and water resistant. Och som sagt, säkerhetsuppdateringar har de förlängt, för dessa modeller, från 3 år till 4 (även om d i praktiken blev det redan f g54/g84 iom att d kom att erbjudas 2 OS-ver.)

Sedan är det en lite annan sak hur motståndskraftiga mobiler är i praktiken, men tittar man även utanför Motorola verkar lite högre IP-klassning sprida sig bland billigare modeller.

Så, man kan säga att de uppfyller redan flera av grundkraven; fall, repor, vatten & damm, battericykler högst troligt; kvarstår sådant som tillgänglighet till reservdelar, hur enkel att demontera & reparera; och OS-uppgraderingar. Flera av dessa sorteras ju även på en skala, så lär ju inte bli oöverstigligt. Energiklassning behöver inte med nödvändighet slå hårt mot billigare, snarare tvärtom i vissa fall. Det är väl tillgång till OS-uppgraderingar, säk.uppd. å reservdelar som kan göra "billiga" dyrare.

[* Sedan är detta forum lite speciellt, med fler som väljer dyrare modeller, fler som använder skärmskydd etc. :)]

Kristy gillar detta.
  2. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    461
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Tror jag inte. :) [Nu var det nästan en retorisk fråga; men sannolikheten är låg på ett forum som detta.] "Åh, kolla, James Bond använder en Sony Ericsson!" :D

3. mbs

mbs Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    451

MINA ENHETER

Nopp, en mobil kan avslöja rätt mycket om personen som har den. Jag menar bara att se vad för mobiltelefon någon har, och ev vilka tillbehör (skydd, hörlurar, etc).

Och i filmer/tv, vilka som sponsrar. Där har det faktiskt hänt mig atten felplaceraf mobil helt enkelt har sänkt filmen. Mobilen måste passa rollen helt enkelt. Fast i och för sig gäller det all tech i film/tv.

Kristy gillar detta.
  4. 220volt

220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    9 594
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Xiaomi 15
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Haha, exakt vad kan du säga om en person baserat på vilken telefon den använder?

5. keyser

keyser Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13 022
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Platta:
    iPad Air M1 (2022)
    iPhone = rik, Android= fattig. Har jag för mig.
    Enligt iPhone-ägare med 899 kr/mån abonnemang. :)

jnsson gillar detta.
  6. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 148
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Allt ser ju nästan likadant ut på avstånd numera, särskilt när de flesta har fodral.

Jag brukar spana efter flip/fold-lurar, de är lite som enhörningar.

Ett tag var det kul att spana efter Pixels i det vilda, men nu har rätt många dem, så det känns inte så spännande längre.

Last edited: 15 jun 2025 kl 15:28
  7. Tripod

Tripod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    461
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Sant, det är möjligtvis i t.ex. kollektivtrafik man kan se på närmare håll [men det har vi ju redan konstaterat i tid. diskussion att det är bara fattiga som färdas med :D så det blir ett selektivt urval många gånger].
    Flip/fold rör sig längs en annan axel än den @keyser@keyser nämnde; flip/fold ägs av en lite excentrisk person som spenderar lite mer än vanligt, för i stort sett samma prestanda (men har råd när saker går sönder :D). I den andra änden av den skalan av excentricitet har vi personer med 2G-telefoner som undrar varför det börjar bli så dålig mottagning.

8. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 216
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Bastu någon?
    upload_2025-6-15_16-18-53.png

Eller som @keyser@keyser sa, pensionärskuvösen

bernard gillar detta.
  9. mbs

mbs Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    451

MINA ENHETER

Mobilen är en del i det hela, men en stor del. Men rik/fattig, nej det är lite svårare att se enbart på folks mobiler faktiskt. Men attityden, ja :cool: