Sandlådan 35.0/First Aid Kit prataomvadsomhelstnärsomhelst-tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av jnsson, 15 jun 2024.

1. Tripod

Tripod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    501
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Som jag nämnde ovan är jag helt övertygad att 5060 Ti är snäppet bättre på det mesta (från stort antal recesioner), men för många blir det en prisfråga. Som @220volt@220volt nämnde, 4-5 % generellt. Jfr. även t.ex. Techpowerups "vs-diagram", om spel är viktigt. (9060XT är ju inget dåligt kort; men som bekant kör ju 5060 Ti även GDDR7.)
    https://www.techpowerup.com/review/sapphire-radeon-rx-9060-xt-pulse-oc/34.html

På dessa mellansegment (och enklare), och även generellt estetiskt (och framtida ev. alt. användning) är jag helt för lösningar med 2 fläktar (och över tid har dessa blivit allt bättre), även om har plats för stora kort.

Nu är jag mer Asus än MSI (och svär väl då i kyrkan enl. somliga kanske), men de verkar vara riktigt bra. Har dock sett att, om vi begränsar oss till just 5060 Ti, att deras snäppet enklare modell, MSI GeForce RTX 5060 Ti 16GB Ventus 2X OC Plus, fått lite klagomål på högljudda fläktar hos en handfull Inet-kunder:
    https://www.inet.se/produkt/5415414/msi-geforce-rtx-5060-ti-16gb-ventus-2x-oc-plus

2. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 375
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jupp, läste det också, och även på Reddit. Därav att jag väljer gaming versionen. Jag har haft 2 MSI kort med Nvidia och har varit väldigt nöjd med fläktsystemet twin frozr på de två korten.
    Asusen är dock rätt så dyr, över 6k och känner inte riktigt att jag kan motivera nästan 1k mer bara för kylningen som ska var 2 dBm lägre när den går på max (25 vs 27 dBm) då mitt nuvarande MSI kort skulle låta ca 29dBm när den går på max enligt Techpowerups test när 1060 lanserades och jag har typ inte hört det kortet något.
    Alright. Detta kort har också lite RGB (till skillnad från Sapphire kortet) vilket alltid är trevligt :P

Ugga gillar detta.
  3. Tripod

Mottagna gillanden:
    501
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Ja, tyvärr ligger Asus högt i priser, men de har (åtminstone tidigare) haft trevliga kyllösningar etc. (Ja, 25-27-29 dBm blir lätt löjlig skillnad i praktiken, sedan spelar sådant som chassi och övrigt in, för att inte tala om personlig perception; snäppet sämre hörsel/mer välisolerat chassi etc.

Just det är dock ingen bonus i min bok. :D
    (Men en del svär på att allt flyter på bättre ... :))

Nästa bygge (med eller utan GPU) kommer att bli en mörkare historia än vanligt; inte ens en enda liten felsöknings-LED. :D

4. Tripod

Mottagna gillanden:
    501
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Bara en followup; [som vi vet vid lanseringar kan många modeller mer eller mindre tillfälligt ta slut, prissättning vara lite udda (OC billigare än ej OC etc.), och att det gör att kvarvarande urval påverkas] såg att t.ex. Inet har Asus dual-modell i OC-utförande för 5399 kr, dvs någon krona billigare (slut sedan ett tag på Webhallen å Komplett), så allt är ju inte norr om 6k.
    https://www.inet.se/produkt/5415336/asus-geforce-rtx-5060-ti-16gb-dual-oc

(Men då blire ingen RGBling, :P å samtidigt är ju du förstås van vid MSI, så det blir säkert bra.)

5. mbs

mbs Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    457

MINA ENHETER

Usch, ja. Alldeles för många... man vet när man blir gammal när alla bara lämnar.. :cry:

6. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 375
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    haha, det är alltid trevligt med lite RGB :)