Sandlådan 6.0/Fruktsallad - Prataomvadsomhelstnärsomhelst-tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dockland, 9 feb 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Facemeat

Facemeat Köttfejset Medlem

Mottagna gillanden:
    550
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Grillkorv är gutt, om man har viljan och orken till att grilla ;)

2. Reconnnn

Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    263

MINA ENHETER

Kör dem samma princip som Skånetrafiken. Sätter på värmen på fullt när det är varmt och har den avstängd resten av tiden?

3. Kurt

Kurt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Det enda man kan få tillbaka perioden för och spärra här är årskort, då är det en självrisk på 200kr.
    Har en fundering.
    Kan alla ombud se databasen/registret över vad som fanns på kortet? Eller hur genomför man utbytet till ett nytt kort? Måste man ha kvitto kvar? Vet ej vilka som är trafikoperatörer i Uppsala men måste man ta sig till deras kundtjänst?

Ja här är det nya bussar som sagt, det köptes 30 nya bussar förra året och lagom till sommaren nu köptes ytterligare 38 nya bussar in. :thumbup:

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

4. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 426
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om du tycker att Stockholms bussar går ostadigt, speciellt på vintern så får vi vara glada om bussen ens kommer inom 40 minuter från avsatt tid - ordinarie avgångstid är var tionde minut. I andra delen av Uppsala från där jag bor så finns det en backe som är lågprioriterad av snö-röjarna på vintern och bussarna glider ofta och ställer sig tvärs över backen, då det är en sväng där också. Tänk då på att backen trafikeras av två busslinjer där båda har bussar som går var tionde minut - ytterligare en linje går i samma backe, dock går den mer sällan ~30 minut. Det slutar oftast med att det kommer ungefär 5 bussar direkt efter varandra.

En resa som i vanliga fall ska ta 7 minuter tar oavsett årstid minst 10 minuter, vintertid brukar den ta kring 20 minuter.

Problemet i Uppsala är att det inte är tillräcklig konkurrens på stadstrafiken, just nu är det Gamla Uppsala Buss som kör och har så varit all den tid jag kan minnas (sdan 1996 enligt www.gub.se). Vet inte ens om det sker några upphandlingar där. Bussarna blir sämre och sämre för vissa linjer - samtidigt som stomlinjerna och linjer som går längre sträckor (typ samhällen en liten bit utanför Uppsala) får nya fräscha bussar. Alla stadsbussar är numer i gatuhöjd (låggolvare) och har nigning, skärmar som visar vilken hållplats som kommer och en automatisk röst som berättar det. Vet inte om det ens finns några krav faktiskt.

Alla som bor utanför Uppsala har det dock mycket bättre när det gäller kollektivtrafiken här...

Bussarna som går utanför stan, de gula "lantisbussarna" är mycket bättre. Här finns det många fler krav. AC, säkerhetsbälten osv. dessa bussar behöver dock inte vara låggolvare. De har nyligen fått 130 stycken helt nya gula bussar - varav några dubbeldäckare.

Dessutom så ska ju nu SL och UL börja samarbeta på ett nytt sätt vilket kommer göra att SL-pendlarna går Uppsala -Stockholm - Älvsjö, något som kommer, återigen, gynna de som bor en bit utanför Uppsala då UL nu kommer kunna ta upptågen som gick Uppsala-Upplands Väsby och sätta in mellan Uppsala-Gävle och alla små stationer emellan.

Tycker att något borde göras åt kollektivtrafiken här i Uppsala då den oftast är opålitlig och alltid dyr - då pratar jag om stadstrafiken som jag tycker alldeles för sällan prioriteras.

5. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 426
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det verkar lite så, förutom att på vissa bussar är det verkligen bastu under vintern också. På sommaren är det oftast bussar utan fönster och med icke-fungerande takluckor som körs på de flesta linjer.

Detta gäller enbart de äldre bussarna, de nya är oftast sköna att åka med - oavsett årstid.

Det är bara kundtjänst "Upplysningen" som kan se databasen, den finns i centralstationen så det är lätt att ta sig till den, öppettiderna är också rätt okej. Ombuden kan sälja, ladda på och ta tillbaka kort - inte så mycket mer. Sen kan dom ju såklart även fixa med biljetter.

Last edited: 16 jul 2012
  6. Eos95

Eos95 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    Tror det måste ske upphandling enligt någon lag
    Litte samma här med i stockolm inerstadsbussarna är ofta gamla, ryckigt ect. Men det håller på ändras vad jag sett.
    (nacka värmdö är till 99% landsbyggt/lokallinjer och motorvägsbussar.)

Det märks att sl satt hårdare krav på dem som kör. För nigning, hållplatsutrop skyltar inne har funits ett bra tag. Sen kommer frågan om all lulul utrustning är värt kostarna.

*Sickat från samsung S2*Mvh Eos95*

7. Kurt

Kurt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Tänkte väl det, men var tvungen att fråga :)

Men där uppåt, är inte SL (de är i Sthlm va?) trafikoperatör i Uppsala också?

I Östergötland är ÖstgötaTrafiken trafikoperatör men de har diverse entreprenörer som kör bussar/tåg.

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

8. Eos95

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    stockholm är sl(~stockholm lokaltrafik). uppsala är UL(~uppsala lokaltrafik) nja tror det finns 1/2 linjer till uppsala som är sl linjer :P

det funkar tror på alla platser
    att en trafikopratör(ex sl) som i sin tur "säljer" sina tjänster som bussar, tåg ect som seden upphandlas med bud av olika entreprenörer. den som har lägsta bud vinner. i sin tur måste entreprenörerna hålla kraven på linjerna annars hotas entreprenören med vite som exempel i "sl land" så om en blå buss(stom buss) åker på en vanlig linje(röd) så kostar det x antal tussen kronor för entrapenören samma sak om avångar ställs in ect så kostar det för den som driver trafiken (entrapenören) :P

hur har eran dag varit? och väderet, i stockholm har det varit sol och ca 20-25 grader varmt :P

9. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 426
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Nja, huvudansvar har Upplands Lokaltrafik, UL, men ibland kör UL (eller någon av dess entrepenörer för de bussar som inte är stadsbussarna) med blåa eller röda -Stockhomsbussar med SL-loggan på. Vissa turer körs även under SLs ansvar, de som går till någon av SLs zoner.

I övrigt så kommer SL börja med att trafikera sträckan Uppsala-Stockholm-Älvsjö (och alla stationer däremellan) i slutet av året. Idag körs sträckan Älvsjö-Stockholm-Upplands Väsby/Märsta av SL och UL kör Upplands Väsby-(via Arlanda) Uppsala-Gävle (och alla stationer däremellan). Så i slutet av året slutar alltså UL att köra från Upplands Väsby utan sätter in alla sina tåg, som körs av DSB, mellan Uppsala-Gävle.

SL är precis som du säger i Stockholm, Storstockholms Lokaltrafik :)

Last edited: 16 jul 2012
  10. ASR

ASR Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    1 018
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Är det någon som har abbonemanget "Kompis surf student"? Är den bra? Jag funderar på att antecka det abbonemanget. Jag kör just nu kontant 75:- varje månad men 59:- per månad och 1gb surf låter inte så pjåkigt!

11. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Har du kollat in Telia Max 25 Surf medium? (dock måste du vara mellan 18-25)

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

12. ASR

Mottagna gillanden:
    1 018
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Nej använder inte telia och ingen i min bekantskapskrets har telia så jag har inga planer på att byta operatör :)

13. Eos95

Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Compact z5
    Platta:
    Nexus 7
    Info:
    (1gn)
    Övrigt:
    Microsoft surface 1,
    läste någon stans att det har varit vangbrist i uppsala innan den nya bussarna kom och/eller övertagning av våra gamla sl bussar som inte huntis lackas om till ul lack. :P
    ska bli intresant att sl kommer börja köra pendeltåg till uppsala/arlanda. men tror inte den trafiken kommer vara så länge pga kunkuransen men det får framtiden utvissa :cool:

14. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 426
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Så kan det mycket väl vara, det var ju lite körigt med massa olika bolag som skulle köra och så krånglade det till sig med upphandlingarna hit och dit. Tror att de inte kommer användas av UL/Nobina längre utan UL/Nobina kör bara med nya bussar nu.

Idag kör ju UL och SL halva sträckan var, ungefär. Sista biten Upplands Väsby - Uppsala kommer ju vara ett samarbete mellan UL och SL. Anledningen till att man gör detta är för att öka antalet avgångar och kunna konkurrera mer med SJ då många resenärer ogärna byter på en sån kort sträcka mellan Uppsala-Stockholm. Får dom till bra priser på den sträckan så kommer nog SJ känna av det.

15. kopbem37

kopbem37 Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Tele2 har även schyssta abbonemang

skickat från min gryma HTC desire hd

16. DreamHawk

DreamHawk Android Medlem

Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Vad trött jag är, men kämpar för att hålla mig vaken så jag kan testa en ny dist till min server jag kanske får imorgon :-D

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

17. Facemeat

Mottagna gillanden:
    550
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Kollar på V for Vendetta, hoppas den är så bra som alla reviews, och-så-vidare, tycker den är :D

18. ASR

Mottagna gillanden:
    1 018
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
    Kolla även upp filmen "the raven" samma producent som vendetta, riktig bra film om du har koll på Edgar Allan Poe (som förövrigt handlar om hans alster)

19. Facemeat

Mottagna gillanden:
    550
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Faktiskt så såg jag "The Raven" igår kväll :)

Den var riktigt bra, precis som V for Vendetta vilken jag precis sett klart på :D

20. ASR

Mottagna gillanden:
    1 018
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Telefon:
    Galaxy S22
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.